A vízi közlekedés fejlesztése és a magyar hajópark korszerűsítése érdekében 130 fős, elektromos hajtású személyszállító hajó tervezésén és kivitelezésén dolgozik a HES-TDL vállalat. A tervek szerint a 25 méter hosszú, 6,8 méter széles, alumínium katamarán testű hajó közösségi közlekedésre és kereskedelmi célokra egyaránt alkalmas lehet, derül ki a cég közleményéből.
A 21. századi környezetvédelmi kihívásaira válaszul a projekt célja, hogy a zéró emissziós elméleti koncepciókat és technológiákat a gyakorlatba átültetve megépüljön az első, hazai fejlesztésű, kibocsátásmentes és fenntartható, elektromos hajtású folyami személyhajó prototípusa, amely nemzetközi szinten is egyedülálló úttörője lenne a technológia adaptálásának a vízi közlekedés terén.
Hadászi Szabolcs, a HES-TDL stratégiai vezetője szerint az új trendek miatt elkerülhetetlenné válik a belsőégésű dízelmotorokkal ellátott hajók meghajtásának modernizálása. Az elöregedett, olykor fél évszázaddal ezelőtt épített magyar hajók műszaki adottságai azonban a legtöbb esetben már nem tesznek lehetővé ily mértékű átépítést, ezért mindenképp új hajók építésére lesz szükség. Kiemelte: elsődleges céluk, hogy magyar vízre magyar hajó kerüljön.
Szeretnénk, ha a prototípus kivitelezése után először Budapesten, a magyar fővárosban helyezhetnénk üzembe egy kibocsátásmentes flottát, követendő mintaként szolgálva a nemzetközi színtéren is.
A felhasználhatóságot figyelembe véve a tisztán elektromos meghajtású hajó mellett ugyanazon konstrukciót felhasználva egy dízel-elektromos hibrid hajtáslánccal tervezett személyhajó tervezésén is folyik a munka. A cég szerint ez azért fontos, mert a hazai kikötői infrastruktúra jelenleg nem teszi lehetővé egy tisztán elektromos hajó gazdaságos és fenntartható üzemelését. Az ideális rendszer kiépítése rengeteg építési munkálattal járna, amelyhez idő és megfelelő forrás is szükséges.