Tech

Az orosz-ukrán harcok a repülők navigációs rendszerét is zavarják

Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA), az EU légiközlekedés-biztonsági és környezetvédelmi hatósága a mai napon a globális navigációs műholdrendszert (GNSS) érintő időszakos leállásokra figyelmeztetett, amelyek az ukrajnai orosz invázióhoz kapcsolódhatnak – írja a Bleeping Computer.

Az EASA azt állítja, hogy az Eurocontrol jelentései és a nyílt forráskódú adatjelentések alapján a szatnav-hamisítási és/vagy zavarási incidensek száma nőtt a kalinyingrádi régióban, Kelet-Finnországban, a Fekete-tengeren és a Földközi-tenger keleti térségében, mióta Oroszország február 24-én megtámadta Ukrajnát. Az ügynökség szerint a GNSS zavarásának hatásait a a gépek a repülés különböző fázisaiban észlelték, és bizonyos esetekben átirányításhoz, vagy akár az úti cél megváltoztatásához vezettek, mert

a pilóták nem tudták biztonságosan végrehajtani a leszállási manővert.

Az EASA szerint jelenleg nem lehet előre jelezni ezeket a zavarásokat, és a gépek érintettsége a repülés időtartamától és éppen aktuális szakaszától is függ.

Az EASA arra is figyelmeztette az európai légitársaságokat, hogy Ukrajna Oroszországgal és Fehéroroszországgal közös határaitól számított 200 tengeri mérföldes (nagyjából 370 kilométeres) körzeten belül ne repüljenek a katonai tevékenység miatt.

Az európai ügynökség figyelmeztetése a finn Közlekedési és Hírközlési Ügynökség, a Traficom nyilvános bejelentése után történt, az országban a GPS-interferencia-problémák kiugrásáról értesítettek az ország orosz határainál. A finnországi Savonlinna városába tartó Transaviabaltika több gépének is vissza kellett térnie az Tallinnba vasárnap a fedélzeti GPS-navigációs rendszer meghibásodása miatt.

A jelentések szerint ezek a problémák nem Finnországra korlátozódtak, hanem érintik Lengyelországot, Litvániát, Lettországot és a tágabb balti régiót is. A Traficom igazgatója, Jari Pöntinen elmondta: a repülés továbbra is biztonságos, az összes légitársaságnak van szokásos procedúrája arra az esetre, ha a GPS-jel elveszik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik