Tech

Továbbra is harcol a Meta a gifekért

Nikolas Kokovlis/NurPhoto via Getty Images
Nikolas Kokovlis/NurPhoto via Getty Images

A Facebooknak (most már Meta) 2020 elején sikerült megállapodni a világ egyik legnépszerűbb gifgyűjtő és készítő szolgáltatásával, a Giphy-vel, 400 millió dollárért (kb. 131 milliárd forint) vásárolják fel a platformot. Az üzlet ötlete azonban többeknek nem tetszett: a brit versenyhatóság (CMA) tavaly november végén közölte egy hosszabb vizsgálat eredményeként, hogy a Meta felvásárlása egyértelműen torzítja a közösségimédia-platformok közti egészséges versenyt, ezért megtorpedózta az akvizíciót, és arra utasította a közösségi óriást, hogy adja el a Giphy-t.

A legfrissebb fejlemény, hogy a Meta fellebbez a határozat ellen, így úgy tűnik, egy ideig még menni fog a harc – írja a Reuters. Ez egyébként az első olyan eset, amikor a brit hatóság megakadályozna egy ilyen kaliberű, nagy techóriáshoz fűződő akvizíciót. A brit Versenyügyi Fellebbviteli Bíróság (CAT) szerdán közzétette a Meta kérelmét, ami hat pontban magyarázza a fellebbezés okait. A Meta szerint a versenyhatóság a vizsgálat során nem értékelte megfelelően azt az ígéretet, hogy a Giphy a későbbiekben a riválisoknak, így a Snapchatnek és a TikToknak is megfelelő szolgáltatást nyújt ugyanolyan feltételek mellett, továbbra is önálló platformként működne. A szabályozó a határozathozatal során több eljárásrendi hibát is vétett a Meta szerint.

Az egyik fő aggodalom, hogy az összeolvadásnak köszönhetően 80-90 százalékos részesedése lenne Zuckerbergéknek az animált matricák piacán, amivel túlzott előnyre tenne szert a Giphy-t használó más szolgáltatásokkal, így a Snapchattel és Tikokkal szemben. Továbbá a Meta a felvásárláskor felmondta a Giphy fizetett hirdetéses együttműködéseit, szóval egy riválist is kiütött rögtön a hirdetési piacról.

A felvásárlással kapcsolatos tárgyalások már a koronavírusos járvány előtt elkezdődtek, amikor még csak közös munkáról volt szó, nem akvizícióról. A közösségi óriásnak végül áron alul sikerült rátennie kezét a szolgáltatásra, mivel annak piaci értéke legutóbb 600 millió dollár volt, 2013-as indulása óta pedig 150 millió dollárnyi befektetést kapott.

A Giphy akkori bejelentése szerint a cég és annak alkalmazottai az Instagram fejlesztéséért felelős csapatba fognak beolvadni, hogy közösen dolgozzanak a képmegosztón elérhető mozgóképes funkciókon. Az üzlet viszont komoly versenyjogi aggályokat vet fel, ennek pedig több szenátort is hangot adott az Egyesült Államokban, illetve a brit és ausztrál hivatalok is elkezdték vizsgálni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik