A New York-i Egyetem és a francia Grenoble-Alpes Egyetem közös kutatása szerint a dezinformációt tartalmazó hírek hatszor több reakciót (kedvelést, megosztást és más interakciókat) generálnak a Facebookon, mint a valós tényeket közlő források (például a CNN, vagy a WHO) tartalmai. A tanulmány másik fontos megállapítása, hogy a jobboldali beállítottságú tartalomgyártók nagyobb eséllyel osztottak meg félrevezető bejegyzéseket. A kutatók tavaly augusztus és idén január közt gyűjtötték az adatokat, több mint 2500 hírmegosztó oldalt ellenőriztek – írja a The Washington Post.
Az eredményekre a Facebook is reagált: a közösségi óriás szerint a tanulmány nem az elérést és valós megtekintéseket vette fő szempontnak méréskor (tehát nem azt, hogy hány felhasználó láthatta megjelenni a hírfolyamban a problémás bejegyzéseket, és hányan kattintottak rá), hanem a reakciók mennyiségét. Rebekah Tromble, a Washingtoni Egyetem kutatója szerint viszont a tanulmány rávilágít arra, hogy a dezinformációnak melegágyat és elkötelezett közönséget biztosít a felület.
A szakemberek dolgát nem könnyíti meg, hogy a Facebook nem teszi elérhetővé az elérési adatokat külsős feleknek, így kutatóknak sem. Korábban a CrowdTangle nevű eszközzel lehetett becsléseket készíteni, de az ilyen típusú információkhoz való hozzáférést a Cambridge Analytica botrány után lekorlátozták.