2020 furcsa évnek bizonyult a gyerekek számára. A járvány számos élethelyzetet megváltoztatott az egész világon, többek között az oktatás, a barátokkal és a családtagokkal való találkozás, a kikapcsolódás és a szórakozás területén. A Kaspersky a Safe Kids alkalmazásának használói által önként rendelkezésre bocsátott névtelenített adatok (pl. keresési kérések), valamint a kérésekben szereplő legnépszerűbb Androidos alkalmazás- és weboldal-kategóriák elemzésével vizsgálta, miként változtak a gyerekek érdeklődési körei és igényei az új körülmények között.
A gyermekek körében a következő weboldal-kategóriák bizonyultak a legnépszerűbbnek: szoftver, audió és videó (44,38 százalék), internetes kommunikációs média (22,08 százalék) és számítógépes játékok (13,67 százalék). A legnépszerűbb alkalmazások között a YouTube jelentős előnnyel vezet – ez a szolgáltatás továbbra is megőrizte helyét a legnépszerűbb videó streaming szolgáltatásként a gyerekek körében világszerte. A második helyet a WhatsApp üzenetküldő alkalmazás, a harmadikat pedig a népszerű közösségi hálózat, a TikTok foglalja el. A top 10-be négy játék is belefért, nevezetesen a Brawl Stars, a Roblox, az Among Us és a Minecraft.
A gyerekek aktívan hallgatnak és néznek videóklipeket a YouTube-on – ezek 17,35 százalékos részesedést foglalnak el a zenei műfajokra és videókra tett keresések között. A statisztikában több trend is megjelent: a pop it and simple dimple és az ASMR a keresések 4,43 százalékát tette ki. Az idén a Gacha Life videójáték-készítőhöz kapcsolódó keresések is előkelő helyet foglaltak el a maguk 4 százalékos részesedésével a gyerekek keresési rangsorában világszerte.
A fiatalok számára rendkívül fontos a kortárscsoport hatása, 7-8 éves korban a fókusz a családról a barátokra tevődik át. Az online tér lehetőséget ad a társas kapcsolatok kiépítésére és fenntartására, akár a videojátékokon, akár a közösségi felületeken keresztül.
„A tinédzserkor egyik fő tényezője az identitás keresése, amelyre a digitalizáció is nagy hatással van – az influencerek követése és a digitális tartalmak fogyasztása (például vloggerek vagy zenészek iránti fokozott érdeklődés) szorosan kapcsolható a fiatal felnőttkort megelőző fejlődési folyamatokhoz.” – mondta Damsa Andrei, pszichológus.
A zenei ízlések tekintetében a hagyományosan vezető BTS és BLACKPINK K-POP együttesek mellett még Ariana Grande, Billie Eilish és Travis Scott énekesek, valamint egy másik zenei műfaj, a phonk volt népszerű. Emellett a kreatív videók népszerűségének növekedése is megfigyelhető: egyre több olyan keresési kérés kezd megjelenni a lista élén, amelyben ütemszerkesztőkre, dobminta-szerkesztőkre és leckékre keresnek rá a különféle zeneszerkesztő programokban.
A rajzfilmek a gyerekek általi összes videókeresés felét (50,21 százalékát) teszik ki világszerte. A legnépszerűbb a Katicabogár és Fekete Macska kalandjai, a Rejtélyek városkája és a Peppa malac. Második helyen a különféle televíziós műsorok állnak; angol nyelven a leggyakrabban a The Voice Kids showra kerestek rá. A mozifilmek és a TV-sorozatok között a legnépszerűbb filmelőzetes a Godzilla Kong ellen, Zack Snyder: Az Igazság Ligája, valamint a Disney+ sorozata, a WandaVision volt. A Netflix iránt is egyre több gyerek érdeklődik: a platformon keresztüli leggyakoribb keresési kérések a Cobra Kai-ra és a már ikonikus Stranger Thingsre érkeztek.
A TikTok vitathatatlanul vezet a gyerekek körében, de kezd átalakulni a jellege: már nem csak videóklipek és playback videók közzétételére szolgál, egyre több oktató jellegű és kreatív tartalom jelenik meg a platformon. Ugyanakkor egy TikTok videó elkészítéséhez az alkotónak egy személyben kell ellátnia az operatőr, a színész, a rendező és a teljes filmes stáb munkáját is. Mindez elősegíti az olyan készségek fejlesztését, amelyek nemcsak hasznosak lehetnek a gyerekek számára a jövőben, hanem akár azt is eredményezhetik, hogy ezt választják hivatásukul.
A videójátékok körében a következők a legnépszerűbbek: Minecraft (22,84 százalék), Fortnite (6,73 százalék), Among Us (3,80 százalék), Brawl Stars (6,34 százalék) – ez utóbbi játékra nemrégiben figyeltek fel a gyerekek, és nagyon népszerű –, valamint a közkedvelt Roblox (3,82 százalék). A top 10-ben szereplő leggyakrabban játszott játék ugyanakkor szinte minden országban a Roblox.
A mai gyerekek úgy nőnek fel, hogy már egészen kicsi koruktól valamilyen kütyü van a kezükben, ezért sokkal gyorsabban alkalmazkodnak a digitális térhez és sajátítják el az új technológiák használatát.
– fejtette ki Tóth Árpád, a Kaspersky magyarországi igazgatója.
„A TikTok rövid idő alatt az egyik fő trendmeghatározó lett a gyerekek körében, és töretlen a népszerűsége. Ugyanakkor a YouTube sem vesztett teret, továbbra is az egyik legnépszerűbb platform a gyerekek körében, részben a videók széles választékának hála, amik a videójátékok végigjátszását dokumentáló játsszunk videóktól az oktató előadásokig és klipekig sok mindent felölelnek. Ha megismerjük és elemezzük azt, hogy mi érdekli a gyerekeket az interneten, az segíthet nagyobb figyelmet fordítani a biztonság kérdésére. Ha a szülők tudják, hogy milyen zenét hallgat a gyerek, kik a kedvenc bloggerei, vagy milyen játékokkal játszik, akkor megerősíthetik a gyerekkel ápolt bizalmi kapcsolatot. Például készíthetnek együtt egy TikTok videót. Ezzel a szülők azt is elősegíthetik, hogy a gyerekek megvédjék magukat a potenciális online veszélyektől.”
Hogy a gyerekeket pozitív élmények érjék az online térben, a szakértők az alábbiakat javasolják:
- Böngésszenek és tanuljanak a gyerekkel együtt. Nézzék meg, hogy hol töltik a gyerekek az idejüket az online térben, és vizsgálják meg, hogyan lehet a legjobban gondoskodni a biztonságukról.
- Tudjanak meg többet arról, hogy mi érdekli a gyerekeiket.
- Magyarázzák el, hogy az érzékeny információkat csak üzenetküldő alkalmazásokon keresztül szabad megosztani, és csak olyanokkal, akiket a való életben is ismernek.
- Vegyék fontolóra a szülői felügyeleti alkalmazások letöltését, és beszéljék meg ezt a kérdést a gyerekkel is: magyarázzák el neki, hogy miként működnek ezek az alkalmazások, és miért szükségek ahhoz, hogy a gyermek biztonságban legyen az online térben.
- Fordítsanak több időt arra, hogy elbeszélgessenek a gyerekekkel az online biztonsági intézkedésekről. Mondják el nekik, hogy mi az, amit semmilyen körülmények között nem szabad közzétenni az interneten, és magyarázzák el azt is, hogy miért nem.