A vártnál nagyobb bevételt és nyereséget ért el a Facebook az első negyedévben, de a növekedés jelentősen visszaeshet az év további részében, mivel a cég szerint az Apple új adatvédelmi beállításai megnehezítik a hirdetések személyre szabását – írja az MTI.
A New York-i tőzsdezárás után szerda este közzétett adatok szerint az amerikai közösségi óriás árbevétele a március 31-én véget ért három hónapban 26 milliárd 171 millió dollár volt, így éves összevetésben 48 százalékkal nőtt. Ezen belül a reklámokból származó bevételek 46 százalékkal 25 milliárd 439 millió dollárra emelkedtek. Elemzők jóval kisebb, 23,67 milliárd dolláros összbevételre számítottak.
Felkészül: az e-kereskedelem
Az alapvetően a reklámbevételekből élő Facebooknak jól jött, hogy jelentősen emelkedtek a digitális reklámokra fordított kiadások a koronavírus-járvány idején az internetes vásárlások fellendülésével. Az egy reklámra jutó átlagár éves összevetésben 30 százalékkal nőtt, a fogyasztókhoz eljuttatott reklámok száma pedig 12 százalékkal ugrott meg január-márciusban. A vállalat jelezte, hogy a jövőben az e-kereskedelem fejlesztésére fog összpontosítani.
Hosszú út áll előttünk, hogy egy teljes körű kereskedelmi platformot építsünk ki … de nagyon elszánt vagyok, hogy ezt elérjük”
– mondta Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója elemzőknek a gyorsjelentést ismertető telefonos konferenciabeszélgetésen.
Zuckerberg jelezte, hogy a vállalat három kulcsfontosságú területre tervez összpontosítani: a kiterjesztett és virtuális valóság építésére, az e-kereskedelmi funkciókra és a tartalomkészítők pénzkeresésének segítésére a Facebook platformjain.
Az első negyedévben napi átlagban 1,88 milliárd felhasználó lépett be a közösségi hálózatba, 8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A Facebookot havonta legalább egyszer megnyitók száma 10 százalékkal 2,85 milliárdra nőtt, összhangban az elemzői várakozásokkal.
Az Apple miatt csökkenhet a bevétel
A Facebook szerdán jelezte, hogy az Apple adatvédelmi beállításainak közelmúltbeli megváltoztatása hatást gyakorol a második negyedévre is, a harmadik és a negyedik negyedévben pedig lassulhat a bevételek növekedése.
Az Apple tavaly jelentette be, hogy szeretné átláthatóbbá tenni az alkalmazások adatgyűjtési tevékenységét, így december 8-tól bevezette az adatvédelmi címkék (privacy labels) funkciót az App Store-ban. Az adatvédelmi címkék arról tájékoztatják a felhasználót, hogy a letölteni kívánt alkalmazás milyen adatokat gyűjt a felhasználóról, és ezek hogyan kerülnek felhasználásra.
Az Apple az iOS operációs rendszer 14.5 számú verziójával pedig e héttől lehetővé tette az iPhone- és az iPad-tulajdonosoknak, hogy maguk döntsék el, engedélyezik-e adataik megosztását reklámcélokra a véletlenszerű hirdetési azonosítót követő applikációkban és szolgáltatásokban.
Az alkalmazások fejlesztőinek, szolgáltatóinak a saját maguk által kért hozzájárulás mellett még külön, az Apple által előírt módon is hozzájárulást kell kérniük a felhasználóktól, hogy gyűjthessék és személyre szabott reklámok megjelenítése céljából feldolgozzák adataikat.
Ez a változtatás árt az alapvetően a követési tevékenységből élő Facebook üzletmenetének, illetve személyre szabott hirdetésekre támaszkodó kisvállalkozásoknak. Az Apple a saját hirdetési szolgáltatásait mentesíti a szigorítás alól.