A Kaspersky biztonsági cég szakemberei arra keresték a választ, hogy a világjárvány idején falak közé szorult gyerekek miként ellensúlyozzák a szabadtéri tevékenységek hiányát. Ezért megvizsgálták a Kaspersky Safe Kids felhasználói által, december 20. és január 10. közötti időszakban végzett keresési kéréseket. Az önként megadott névtelenített metaadatok a Bing, a Google, a Mail.ru, a Yahoo!, a Yandex és a YouTube portálokon, mobileszközökön és asztali számítógépeken végzett kereséseket is tartalmazzák.
A keresési kérések legtöbbször
- a YouTube-hoz (21%),
- a videójátékokhoz (15%),
- fordítóprogramokhoz (11%),
- kommunikációs platformokhoz (10%),
- és a zenéhez (9%)
kapcsolódtak.
Ez most a trendi a YouTube-on
A YouTube-on videójátékokra kerestek rá leggyakrabban a gyerekek (37%). A keresések a különféle játékokat játszó streamerek csatornáira (39%), valamint a konkrét játékokat, például a Minecraftot streamelők csatornáira (19%) irányultak. Ezen kívül a YouTube-on a legtöbb keresési találatok kapó játékok között az Among Us, a Brawl Stars és a videósztorik létrehozását lehetővé tevő Gacha Life szerepelt.
A második legjelentősebb keresési kategória a YouTube-on (21%) konkrét bloggerekhez vagy csatornákhoz kapcsolódott. A „csináld magad” téma például igen népszerű lett a gyerekek körében; ezt az is alátámasztja, hogy a következő három csatornára kerestek rá a legtöbbször: „5-Minute Crafts”, „123 GO!” és „Troom Troom”.
A harmadik legnépszerűbb keresési kategória a YouTube-on – egyáltalán nem meglepő módon – a zene volt. A legnépszerűbb zenészek között a BlackPink és a BTS K-pop együttes, Ariana Grande és Billie Eilish énekesnők, és Travis Scott rapper szerepelt. A legnépszerűbb dalok a „Baby Shark”, a „Dance Monkey” és a „Savage Love” voltak.
A zenészek és bloggerek mellett a gyerekek más híres emberekre is rákerestek. A legtöbb keresési kérés az Egyesült Államok 45. elnökére, Donald Trumpra érkezett, aki ezzel minden más, szintén sok keresési találatot kapó hírességet – például Emma Watson színésznőt és Elon Muskot – is maga mögé utasított.
A másik nagy kedvenc: persze, hogy a TikTok
A másik nagy érdeklődésre számot tartó téma idén télen a TikTok videómegosztó szolgáltatás volt, amely több mint 150 országban havi 800 millió aktív felhasználóval büszkélkedhet. Az idén télen a gyerekek a „TikTok mashup” keresőszóra, bizonyos TikTok-videósokra, valamint arra kerestek rá, hogy „hogyan lehet kikapcsolni a korlátozott módot a TikTokon”.
Emellett a legnépszerűbb kihívás a „Bírd ki nevetés nélkül (Try not to laugh)” volt, amire németül („versuche nicht zu lachen”) is sokszor rákerestek.
A csináld magad tartalmak népszerűsége azt mutatja, hogy a gyerekek még mindig szeretnek barkácsolni és kézműveskedni, a Gacha Life iránti lelkesedés pedig elősegítheti a történetmesélési és a rajzolási készségek fejlesztését. A TikTok kreatív videók készítésére ösztönzi a gyerekeket, a koreai popsztárok pedig azért népszerűek, mert a videóklipjeikből táncmozdulatokat lehet tanulni. A gyerekek, akik már nem is ismerik a videójátékok, a YouTube és az üzenetküldő alkalmazások nélküli világot, a jelek szerint tudják, hogyan kell elfoglalniuk magukat egy világjárvány közepette is. Mi, felnőttek, tanulhatnánk tőlük”
– mondta el ennek kapcsán Anna Larkina, a Kaspersky webtartalom-elemzője.