Tech

Kozmikus forgószélre bukkant egy magyar csillagász

Varga József, a Leideni Egyetem és az ELKH CSFK Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézet munkatársa egy nemzetközi csoportot vezetve gázból és porból álló örvényt fedezett fel egy fiatal csillag körül – áll az ELKH közleményében. Az új tanulmány elkészítéséhez a chilei MATISSE (Multi AperTure mid-Infrared SpectroScopic Experiment, azaz Többapertúrás Középinfravörös Spektroszkópiai Kísérlet) műszert hívták segítségül.

Lehetséges, hogy a forgószélben egy születőben lévő bolygó is megbújik.

A HD 163296 jelű égitest egy sokat vizsgált fiatal csillag, amely a Földtől 330 fényévre, a Nyilas csillagképben fekszik. Korábban már három nagy exobolygó jelenlétére is találtak bizonyítékot az objektum körül, de azok jóval távolabb keringenek a most felfedezett negyedik, feltételezett bolygónál.

A szakértők 2019 márciusában és júniusában a csillag körüli porkorong belső részét figyelték meg, amikor egy hatalmas, meleg porszemcsékből álló gyűrűt észleltek. A csapatot meglepte, hogy a gyűrű egyik oldala sokkal fényesebb, mint a többi része. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ez a fényes csomó nagyjából egy hónap alatt kerüli meg a csillagot. A számítógépes szimulációk megerősítették, hogy a meleg porból álló csomó valójában egy örvény lehet. Az ilyen struktúrákban nagyobb a gáz és a por sűrűsége és nyomása, mint a gyűrű többi részén, ami a jelenlegi bolygókeletkezési elméletek alapján tökéletes feltételeket teremt egy új égitest születéséhez. A friss eredmények segíthetnek a bolygóformálódás alaposabb megismerésében.

J. Varga et al.

A MATISSE a chilei Paranal hegyen elhelyezkedő Európai Déli Obszervatórium csillagvizsgálójában található távcsőhálózat új generációs műszere. A MATISSE a gyűrűben lévő por által hősugárzásként kibocsátott infravörös fényt érzékeli. A műszer létrehozásában a CSFK Csillagászati Intézet mérnökei is részt vettek, teljesítményük elismeréseként garantáltak megfigyelési lehetőséget a magyar szakembereknek. Emellett Varga József, a CSFK csillagásza, aki jelenleg a Leideni Egyetemen dolgozik a MATISSE-csoport szakértőjeként, részt vesz a MATISSE csillagkeletkezést kutató programjában. Ennek a nagy jelentőségű kutatásnak az első eredménye a HD 163296 körüli korongban születő forgószél felfedezése.

A kutatók számára a MATISSE-konzorcium első, valódi tudományos eredménye további csillagkeletkezési vizsgálatok kezdetét jelenti. Egyik céljuk, hogy még több olyan rendszert tanulmányozzanak, ahol a fiatal csillagot por- és gázkorong veszi körül, és ezáltal még jobban megértsék a Földhöz hasonló bolygók kialakulásának a folyamatát.