A futball szerelmesei általában már októberben nyüstölik a Football Manager aktuális darabját, vagyis az első számú fociedzős videójátékot. Az idei év azonban átírt minden normát, a stadionok sokszor nem fogadhatnak nézőket, mérkőzések maradnak el, sőt az is előfordul, hogy karanténba kerülnek az emberek. Ebben a lehangoló helyzetben próbált némi gyógyírt nyújtani a játékot készítő Sports Interactive csapata, ami a márciusi viharvert időkben egy hétig ingyenessé tette az FM20-at.
Eközben persze gőzerővel dolgoztak a széria legújabb darabján, amit ráadásul úgy kellett fejleszteni, hogy maguk a készítők is sokszor csak online tartották egymással a kapcsolatot. Arra korán fény derült, hogy a megjelenés csúszik, a szokásos béta verzió is november közepére maradt, de elsőre úgy fest, pont az került bele, ami a lakásába zárt fociőrültek számára csemege lehet.
Van is koronavírus a játékban, meg nem is
A megjelenés előtt valószínűleg a széria minden rajongójának az volt az első kérdése, hogy milyen hatással lesz a pandémia a játékra. A valóságban folyton átpakolják a meccsek időpontját, egyes bajnokságok megváltoztatták a cserék számát, arról nem is beszélve, mikor mehetnek be a nézők a stadionokba. Ez nyilvánvalóan pocsék élmény lenne egy szimulációban is, nem csoda, hogy az FM21 alkotói is sokat értekeztek a témában.
A Football Manager fejlesztése során elsődleges célunk szórakozást nyújtani, olyan kikapcsolódást, amely menekvést jelent a mindennapi világ problémáitól. Az emberek mindig is a saját fantáziavilágukat hozták létre az FM-ben. Úgy hisszük, manapság nagyobb szükség van elvonatkoztatni az élet gondjaitól, mint emlékeztetni rájuk az embereket
– tette közzé októberben a fejlesztői csapat igazgatója, Miles Jacobsen az általuk képviselt irányvonalat.
Nem kell tehát senkinek félnie attól, hogy az utolsó pillanatban pozitív PCR-teszt miatt kihagy egy meccset a csodacsatár, vagy az ellenfél halasztani próbál, esetleg elmaradnak az edzések. Passzívan viszont kifejti hatását a világjárvány. A klubok büdzséje a valóságnak megfelelően az FM21 kezdetén jelentősen kisebb, mint amit megszokhattunk.
Ezt viszont kompenzálja azon tény, hogy a játékban mindenhol mehetnek meccsre a szurkolók, így a bevételek megsegítik a gazdasági helyzetet. Szintén bekerült a játékba az öt cserelehetőség is, azonban az összes bajnokságban és kupában a második szezontól automatikusan visszaáll háromra.
Arra ment rá, ami a legjobban hiányzik az életben: az interakció
Minden évben más elem kap nagy hangsúlyt az újdonságok terén, az FM20-ban a tervezés és az új játékosok betanítása volt fókuszban, az új programban viszont az emberi kapcsolatoké a főszerep. A rendszer pontosan ugyanaz: zöldfülű edzőknek szépen leír mindent, míg a veteránoknak csak az idén bevezetett finomságoknál szakítja meg a szimulációt.
Sokkal közelebb hozta az élményt néhány apróság, mint a meccs előtti utasítások kiadása. Idén ugyanis a mondandónktól balra és fölfelé láthatók a kezdők, jobb oldalt pedig a cserék. A félkör alak azt a hatást hivatott kelteni, mintha az öltöző közepén állnánk.
A meccsmotor is kapott pár régóta várt igazítást a szokásos grafikai ráncfelvarráson kívül, és egészen tévés élményt nyújt az is, ahogyan a rendszer a találkozók során kiírja a cseréket, gólszerzőket. A régi játékosoknak egy picit szokni kell majd a mérkőzéseket, mert alul látható a játékosok fizikai állapota, testbeszéde, nem pedig középen. Egy-egy focistára kattintva ráadásul villámgyorsan lecserélhetjük, vagy éppen rá is kiabálhatunk, hogy szedje össze magát.
A kommunikáció ezen felül is hatalmas súlyt kapott. A készítők teljesen átszabták a játékélményt, már nem csak az számít, mi hangzik el, hanem az is, milyen testbeszéddel. Már nem csak kiválasztjuk, hogy mérgesen beszélünk-e, vagy határozottan, lehet öklöt rázni, vizes palackot dobálni az öltözőben, tapsolni, zsebre dugott kézzel beszélni és még sok-sok minden mást. Ugyanígy változott a mindig dögunalmas sajtótájékoztató is, lehet gesztikulálni válaszok közben, sőt előre szól az FM, ha egy kérdésre adott válaszunk pozitív, negatív, vagy éppen ígér valamit a játékosoknak, aminek betartását el is várják.
Időnként egy-egy játékos is beül a sajtótájékoztatóra, viszont ennek azon túl nincs jelentősége, hogy rögtön látjuk a reakcióját. A különböző újságírókkal viszont válaszaink alapján különböző kapcsolat alakul ki, ami alapján lejárató, vagy magasztaló cikkeket írnak. Ez persze kiváló táptalaj lesz némi szerepjátékra, ha nem akarunk például a Sun napilapnak Liverpool-edzőként nyilatkozni.
A fizikai állapotok is változtak, már nem százalékok jelzik, mennyire bírják játékosaink a strapát, hanem egy kis ikon, ami szívmonitort ábrázol. Ha a futballista állapota fölé visszük az egeret, akkor négy nagyon fontos információt is megkapunk:
- mekkora a sérülés veszélye,
- milyen a focista kondija,
- emberünk mennyire sérülékeny alkat,
- és úgy egyébként mennyire van elfáradva a játékos.
A tavalyi tervezgetés kapott egy újabb finomságot, az átigazolási időszak előtt mindig van egy vezetőségi ülés, amely során meghatározható a tehetségkutatás és az igazolások menete. Ez nagyon jó módszer arra, hogy ha középhátvédet keres a csapat, ne csatárokkal traktáljanak a megfigyelőink, hanem tényleg használható futballisták között válogassunk.
Kiterjedt megfigyelői hálózattal, nagy csapatoknál komoly segítséget fog nyújtani, kisebb kluboknál viszont nem sokat ér majd, de időnként beeshet egy-egy kellemes meglepetés. Igazolásoknál azt is célszerű észben tartani, hogy a pandémiára való tekintettel a csapatok hajlanak majd a kölcsönzésre, főleg akkor, ha az első év után van opció a kivásárlásra.
Az elmúlt évek egyik legnagyobb változása
A legkomolyabb újdonságot a végére hagytuk, és ez sokak életét megkönnyíti majd. Bekerült az FM21-be az xG modell, vagyis az a számítás, ami a gólszerzési lehetőségek minőségét vizsgálja. A rendszer minden gólszerzési kísérlet mellé egy valószínűségi változót – azaz 0 és 1 közé eső számot – rendel, ami azt hivatott kifejezni, hogy a lövés helye, távolsága, szöge, és a kapu valamint a labda között helyezkedő védők száma alapján egy átlagos játékos 100 esetből átlagosan hányszor szerez gólt hasonló szituáció után.
És hogy miért olyan fontos ez a nyers matekozás a játékban? Nagyon egyszerű,
Minél magasabb az xG, annál jobb helyzeteket hozott létre az együttesünk, de ha ezeket nem lövik be a támadók, mit sem ér. Fontos megjegyezni, hogy a Sports Interactive-nél egy saját számítás szerepel, amiben a számok kicsit eltérnek a valóságtól, úgyhogy kell majd egy kis tanulási idő, hogy kikristályosodjon a rendszer. Hosszútávon viszont remek visszajelzés, hiszen elárulja, ki volt aktívabb, melyik csapatnak voltak jobb helyzetei és hogy ezeket képesek voltak-e kihasználni. Ha zsinórban több meccsünk is egy-egy késői gólon ment el, de az látszik, hogy majdnem mindig jobb a csapatunk xG-je, nincs ok a pánikra, míg ellenkező esetben érdemes átnézni a taktikánkat, hol kellene javítani rajta.
Összességében a széria rajongóinak nagyon jó élmény lehet a játék, kiscsapatokkal kimondottan nehéz, de az ellenfelek erős bajnokságokban is szívósabbnak tűnnek. Sikerült egy kicsit érdekesebbé tenni az unalmas sajtós és beszélgetős paneleket, miközben a meccsélmény is izgalmasabb lett, az xG-modell megjelenésével pedig az igazán sokat elemző játékosokra is gondolt a Sports Interactive.
Kiemelt kép: footballmanager.com