Tech

Óriási megahullámok vándorolnak a Marson

Megahullámok – így hívják a csillagászok a Marson látható, óriási homokhullámokat, amelyekről most kiderült: lassan mozognak is a bolygó felszínén. A Science-ben megjelent cikk szerint a hullámok bizonyítékok arra, hogy mennyivel erősebb szelek lehetnek a vörös bolygón, mint itthon, a Földön.

Ilyen homokhullámok ugyanis nálunk is vannak, csak sokkal kisebbek, mint a marsi megfelelőik – ráadásul valószínűleg utóbbiak több százezer évvel ezelőtt jöttek létre, azóta pedig vándorolnak a bolygó felszínén. A Journal of Geophysical Research: Planets tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a mozgás oka az, hogy a kisebb szemű homok mozgásra kényszeríti a nagyobb homokot a szél munkája által.

Kép: NASA/JPL/UNIVERSITY OF ARIZONA

A felfedezés azért fontos, mert a jelenlegi marsi atmoszféramodellek szerint a bolygón nem lehetnek erős szelek, hiszen alig van légköre. A friss kutatás ezt most megcáfolhatja.

A kutatók a NASA Mars Reconnaissance Orbiter eszköze által készített képek segítségével mintegy 1100 megahullámot azonosítottak a marsi egyenlítő környékén. Korábban úgy gondolták, hogy ezek a több százezer évvel ezelőtt létrejött hullámok már nem mozognak, ezzel ellentétben a kutatásból kiderült, hogy akár évi 10 centimétert is arrébb mehetnek. Ez megegyezik az iráni Dast-e Lut sivatagban mozgó homokhullámok sebességével.

Az eredmények érdekes kérdéseket vetnek fel, ugyanakkor nem jelentenek jó hírt a jövő marsi asztronautái számára sem, hiszen az időjárási körülményekkel is meg kell majd küzdeniük.