A háztartásokban világszerte egyre nagyobb televíziók jelennek meg, az átlagos méret az elmúlt öt évben 40-ről közel 48 hüvelykre nőtt, és ezen trend alól nem képeznek kivételt a magyar otthonok sem. Legyen szó akár régi eszközök cseréjéről, az első okostévéről, vagy a család harmadik készülékéről, a hazai felhasználók 73 százalékának fontos a képátmérő egy új tévé vásárlásakor, így a használatban lévő készülékek több mint egyharmada 43 hüvelyknél is nagyobb, négyötöde pedig 5 évnél fiatalabb.
A tévégyártásban és eladásban egyaránt élen járó Samsung a legfrissebb hazai kutatásában arra kereste a választ, hogy a tudatos televízióválasztás- és használat hogyan járulhat hozzá a szem egészségének megőrzéséhez. A 2020 tavaszán, az az Ország Szeme kampány keretében végzett reprezentatív felmérés a látás és a televíziózás kapcsolatát, valamint a magyar felhasználók szokásait is vizsgálta.
A kapott eredmények szerint a magyar háztartások háromnegyedében kettő vagy annál több tévé található, jellemzően a vidéki településeken, családi házakban több, míg a fővárosban inkább egy, esetleg kettő. Ezek 79 százaléka 5 évnél fiatalabb, a magyarok több mint harmada pedig az elmúlt két évben vásárolt új készüléket. A megkérdezettek tudatosságát és a technológiai érdeklődését jól mutatja, hogy több mint 40 százalékuk az elavult technológia vagy az okosfunkciók hiánya miatt váltott.
A beérkezett válaszok alapján az olyan technológiák, mint a 4K vagy 8K felbontás, az AI felskálázás és más okosfunkciók, valamint a kiemelkedő színhűség és a kontraszt egyaránt fontos szempontok az új tévé kiválasztása során. A 40 év alatti generációnak az okosfunkciók, a képminőség és a felbontás számít igazán, míg az idősebbek a kontrasztos megjelenítést részesítik előnyben. A legfontosabb szempont a kép élessége, ezt a válaszadók több mint fele veszi figyelembe a vásárlás előtt.
Amennyiben a készülék tudását megfelelőnek találják, a férfiak a nőknél kevésbé mérlegelik az árat, több mint 15 százalékuk pedig nem is figyeli az árcédulákat. A nők ezzel szemben jobban figyelnek az olyan finomabb részletekre is, mint például a tévé kialakítása és a helyiség összhatása a készülékkel.
Az elmúlt két évben tévét vásárlók döntő többsége önerőből jutott új készülékhez, a nagyobb áruházakban elérhető áruhitelhez is csak kevesen, főként fiatalok folyamodtak. A lecserélt tévék sorsa sokféle: a magyarok harmada tovább ajándékozza azt valamelyik családtagjának vagy barátjának, vannak, akik eladják, vagy becserélik egy-egy akció keretében, a régi tévék több mint 20 százaléka pedig a hulladékudvarokba kerül, ahol ártalmatlanítják őket, az alkatrészeiket pedig újrahasznosítják.