Évről évre egyre nagyobb tömegeket mozgat meg Magyarországon is a fekete péntek – vagyis a black friday – ami eredetileg az Egyesült Államokból indult. Korábban az áruházak a hatalmas leértékelésekkel csak november utolsó pénteki napján várták a vásárlókat, ez az akciós időszak azóta jócskán kitolódott.
Tavaly a black friday mintegy 800 ezer vásárlót vonzott, akik összesen hozzávetőleg 40 milliárd forintot költöttek. Többéves tendenciát figyelembe véve, idén várhatóan átlépi az egymilliót a fekete pénteken vásárlók száma, a költés pedig akár a duplájára, vagyis 80 milliárd forintra is emelkedhet.
A black friday akciókra már hazánkban is évek óta kiemelten figyelnek a kereskedők, így a Media Markt is, akik november 15-én tartják a saját fekete pénteküket, ugyanakkor, mint az Extreme Digital.
„Évről évre egyre többen vásárolnak a black friday alkalmával, a forgalom növekedése pedig egyre komolyabb kihívások elé állítja a vásárlóközönséget. Minden bizonnyal idén is roham várható a kinézett termékekért, ezért az előző éves tapasztalataink alapján összeállítottunk pár praktikus tanácsot, hogy a vásárlók felkészülten indulhassanak neki a november 15-i black fridaynek.” – mondta Pöhacker Gábor a Media Markt marketingvezetője.
Tervezzük meg előre a kiadásainkat!
A leárazások között könnyen elcsábulhatunk, ezért tartsuk magunkat az eredeti tervhez. Legyen egy fix költségvetés, amiből gazdálkodhatunk – a meglepetés ajánlatokra pedig tervezzünk be plusz keretet.
Csináljunk listát!
A tökéletes vásárlási listához először is vegyük sorba, hogy mire is van szükségünk! Döntsük el jó előre miből milyen típust és márkát akarunk vásárolni. Mert kenyérpirító és kenyérpirító között is óriási a különbség: nemcsak a funkciók terén, de akár az áramfogyasztás vagy a garancia terén is.
Fedezzük fel előre a boltot!
A black friday előtt megéri sétát tenni a kiszemelt boltban, és megismerni a kínálatot. Ekkor lehet idő arra, hogy nyugodt körülmények között tegyük fel kérdéseinket az eladóknak, arról nem is beszélve, hogy az akció során egyszerűbb célirányosan felkészülni a kiszemelt kávéfőzőből.
Kezdjünk korán
Ha már úgyis beszélgetünk az eladóval, nyugodtan megkérdezhetjük, hogy a tapasztalatok alapján mikor van a legkisebb tömeg fekete pénteken. Ebédszünetben vagy munka után óriási a tumultus, utóbbinál már a készlet is erősen hiányos lehet. Egy szó, mint száz: a legjobb, ha délelőtt menni.
Legyen B-terv
Bármennyire is felkészültek vagyunk, előfordulhat, hogy elfogy a kinézett termék. Persze legjobb, ha eleve olyan áruházat keresünk fel, amelyik jelentős raktárkészlettel rendelkezik, vagy a fentebb tárgyalt listára írjunk fel néhány B-tervet is ugyanarra a terméktípusra. Lehet, hogy a B-terv nem lesz tökéletesen ugyanolyan, de a cél mégiscsak az, hogy a nap végén örömet szerezzünk vele.
+1 tipp: Regisztráljunk előre!
Az internetes vásárlásra is érdemes idejében felkészülni. Ilyenkor még a legnagyobb oldalak is a megszokottnál kicsit lassabban működhetnek, ezért nem ez lesz a legjobb időpont a regisztrációra, valamint a visszaigazoló e-mailekre való várakozásra. Regisztráljunk inkább mindenhol előre!
Nyitókép: iStock