Tech

Tovább ronthatják az alvást az appok, amiknek segíteni kellene

Korábban a témában:

Ma már mindenre van egy app, tartja a mondás, nincs másként ez az alvásproblémákkal sem: rengeteg olyan alkalmazás érhető el, amiket egy viselhető kütyüvel párosítva nyomon követhetjük az esti pihenésünk minőségét. Alváskutatók szerint ez viszont nem feltétlen jó ötlet, egyesek épp az ellenkező hatást érhetik el az ilyen szoftverek használatával. A magyarázat abban rejlik, hogy ezáltal csak még jobban stresszelhet minket az, hogy nem tudunk aludni.

Dr. Guy Leschziner, alvászavar-szakértő egy tudományos konferencián számolt be ezzel kapcsolatos kutatásukról. Véleménye szerint az alvás monitorozása értelmetlen, és ha jobban figyelünk, magunk is meg tudjuk ítélni az alvásunk minőségét.

Elég cinikus véleményem van az alváskövetőkről. Ha fáradtan ébredsz, és nem volt eléggé pihentető az alvásod, tudni fogod, hogy gond van. Ha frissnek érzed magad, egész nap éber tudsz maradni, és rendszeresen képes vagy elaludni éjszakánként ugyanabban az időben, akkor minden bizonnyal elegendő mennyiséget alszol. Ehhez egyáltalán nem kell app.” – gondolja a szakember.

Stephanie Romiszewski pszichológus hozzáteszi, hogy mindenkinek különböznek az alvási szokásai és igényei, elég csak arra gondolni, hogy egyeseknek bőven elég 6 óra a jó közérzethez, míg másnak ez édeskevés. Ha egy általános appot használunk, ami azt mondja, nem alszunk eleget, elkezdhet minket aggasztani, és ha a kényszer nyomasztóvá válik, akkor még nehezebb lesz jól aludni.

A Rush University Medial Center tanulmánya is korábban arra világított rá, hogy az alvásunkról gyűjtött adatok miatt túlgondolhatjuk a szokásainkat, ez pedig ébren tarthat minket éjszaka. A kutatók az orthosomnia névvel írják le azt a jelenséget, amikor a tökéletes alvásra való törekvés görcsössé válik, hasonlóképp az orthorexiához, ami pedig a mindenképpen egészséges táplálkozásra irányuló megszállottságot takarja.

A szakértők szerint a kütyük és appok használatánál többet ér az, ha próbáljuk a lefekvést mindig azonos időpontra belőni, eleget mozgunk és egészségesen táplálkozunk: úgyis ezek fogják meghozni a kívánt eredményt.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.