Tech
Sad and contemplative young woman.

A 14 év alattiak közel harmadától kértek már erotikus fotót a neten

Kilencezer magyar tinit kérdezett meg a Be Social közösségi médiás tanácsadócég csapata arról, hogyan használják a közösségi médiát: kiderült, hogy sokukat zaklatják a neten, és megdöbbentő, mennyien küldtek már erotikus tartalmat magukról. Az adatvédelemmel többnyire tisztában vannak, viszont hallgatnak az influenszerekre, és szívesen is lennének azok. Így használják a magyar fiatalok az internetet.
Korábban a témában:

Egyértelmű, hogy a mai tinédzserek már máshogyan használják a közösségi médiát, mint az idősebbek – soha nem látott szakadék tátong a szülők és a gyerekek között, ha az Instagramról, a Twitterről, a Facebookról vagy a Snapchatről van szó. Az is borítékolható, hogy a 18 év alattiak rengeteg időt töltenek a neten: a Be Social kutatása szerint átlagosan legalább napi négy órát. A megkérdezett kilencezer gyerek 78 százaléka három óránál is többet, 40 százaléka pedig legalább négy órát nyomkodja a telefonját.

A mobil lett a közösségi média, a hírek és a beszélgetések fő forrása: a legtöbb tini már nem a laptopján netezik, és eszében sincs a számítógép elé ülni. A tinédzserek 90 százaléka a kutatásban az okostelefont nevezte meg azon eszközként, amin a legtöbbet netezik. Az említett négy óra pedig már azért is sok, mert elméletileg a gyerek reggel nyolctól délután négyig iskolában van, ahol az órákon nem használhatná a mobilját – valószínűleg azért itt is előveszi, de a legtöbbet inkább iskola után, otthon nyomkodja.

Three teenage girls lying on bed taking a selfie upside down
Fotó: iStock

A Facebooknak leáldozott, a tinik az Instagramot szeretik

A kutatásból kiderült, hogy a tinédzserek 40 százaléka egyáltalán nem néz tévét. Ez még rendben is lenne, de rádiót sem hallgat, sőt még könyvet sem olvas – utóbbi azért elég kétségbeejtő. A médiafogyasztási szokásokkal kapcsolatban viszont pozitív a csalódás: a fiatalok egyharmada szívesen olvas híreket, és minden érdekli őket, nem csak a sztárokkal/celebekkel kapcsolatos történések. Persze a megkérdezettek

40 százaléka inkább csak szórakoztató jellegű tartalmakat fogyaszt,

de ebben a korban még nincs ezzel baj, a politika és a közélet a tiniket általában még nem fogja meg.

Ami a közösségi médiát illeti, a Facebook a tinédzserek körében régen elvesztette piacvezető helyét. A megkérdezettek közül legtöbben az 5. leggyakrabban használt közösségi platformként sorolták be, az első egyértelműen az Instagram lett – Mark Zuckerberg azért nem lehet túl szomorú, hiszen a képmegosztó alkalmazás is az övé, de innen is látszik, hogy a Facebookot nem sikerült vonzóvá tennie a tinik számára.

A második leggyakrabban használt alkalmazás a Messenger lett, amit a tinik elkülönítenek a Facebooktól, hiszen más célra használják, a harmadik helyre került a Youtube, a negyedikre pedig a Snapchat. Érdekes, hogy a képmegosztó Pinterest is felkerült a legmenőbb applikációk közé: a felsorolásban a hetedik, közvetlenül a TikTok videókészítő után.

Forrás: Be Social

Kiskorúak is küldenek erotikus tartalmat

Aggasztó eredmények születtek az online biztonsággal kapcsolatban: a kutatás szerint a megkérdezett tizenévesek 90 százaléka kapott már üzeneteket idegenektől a közösségi médián keresztül, 43 százalékukkal ráadásul gyakran fordul elő ilyesmi. A fiatalok 44 százaléka mondta, hogy volt már olyan érzése a közösségi médiában, hogy zaklatják – mindezt úgy, hogy számukra teljesen mást jelent a zaklatás, mint az idősebbeknek: nyitottabbak az idegenek közeledésére, és magasabb az ingerküszöbük.

Problematic teenager using smartphone while sitting alone on bed in room
Fotó: iStock

A felmérésben részt vevő tinik 39 százalékától kértek már erotikus fotót chatbeszélgetésben – 7 százalékuk teljesítette is a kérést. A srácok ezen a téren merészebbnek bizonyulnak: a lányok közül minden huszadik, a fiúk közül viszon minden tizedik gyerek küldött már magáról kérésre erotikus képet chatüzenetben.

Még aggasztóbb a 14 év alattiak válaszaránya:

csaknem egyharmaduk számolt be arról, hogy kértek már tőle erotikus fotót a neten. Ez bűncselekménynek számít, még akkor is, ha haverok között megy a képcsere, ráadásul a gyerek soha nem tudhatja, hogy valóban az ül-e a telefon vagy számítógép képernyője mögött, akinek az illető mondja magát.

primary education, friendship, childhood, technology and people concept - group of happy elementary school students with smartphones and backpacks sitting on bench outdoors
Fotó: iStock

A tinédzserek egy része valamelyest tudatosnak tűnik, ha az adatai biztonságáról van szó, egy másik részüknek viszont nem fontosak ezek a dolgok. A kétlépcsős azonosítás használatát minden ötödik tini nagyon jellemzőnek érezte magára nézve , a válaszadók fele azonban egyáltalán nem. A fiókok feltörése szerencsére nem általános jelenség, de minden tizedik fiatal még így is arról számolt be, hogy törték már fel a fiókját.

Lehet hogy mégsem áldozik le az influencereknek

Az influenszer-marketinget egy jól menő, de rövid életű koncepcióként szokták kezelni a marketingszakemberek, ami érthető is: egy olyan platformon zajlik, amely alapvetően konkrét emberek kezében van, és arra épül, hogy a nagy számú követővel rendelkező felhasználó éppen milyen márkát használ az Instagramon vagy Youtube-on.

A Be Social felmérése viszont az ellenkezőjére enged következtetni: a fiatalok 60 százaléka legalább tíz influenszert követ valamelyik közösségimédia-platfromon, 28 százalékuk pedig harmincnál is többet. A legtöbben azért kísérik figyelemmel ezeket az embereket, mert jó képeket vagy sztorikat töltenek fel, de 24 százaléknak az is fontos, hogy jó termékeket ajánljon az illető.

Beautiful young woman in casual wear smiling while recording video
Fotó: iStock

A direkt márkakommunikáció egyébként is hatásosnak bizonyul ebben a korosztályban: annak ellenére, hogy azokról beszélünk, akiknek nagyrészt még nincs saját keresete, a megkérdezettek 40 százaléka nyilatkozta, hogy vásárolt már az influenszerek által reklámozott terméket. Ráadásul a kutatás alapján a magyar tinik több mint egynegyede szeretne influenszer lenni vagy az Instagramon vagy a Youtube-on, és csak 17 százalékuk mondta nagyon határozottan azt, hogy inkább nem élne a lehetőséggel.

A megkérdezett lányok inkább vágynak ilyen hírnévre, mint a fiúk.

A a kutatás készítői szerint az egész felmérés legfontosabb üzenete az, hogy nem érdemes anélkül ítélkezni a gyerek felett, hogy megértenénk, miért és hogyan használja ennyit a mobilját. A tinédzsereknek ma már egész kiterjedt kapcsolati hálózatuk van az interneten, aminek állandóan a részesei akarnak maradni. Ha ezt megértjük, szülőként, testvérként vagy egyszerűen idősebb barátként is többet tudhatunk meg a tinikről.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.