Tech
Young woman using cell phone to send text message on social network at night. Closeup of hands with computer laptop in background

Nyolc csalóappot buktattak le, ezek azok

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

újságíró. 2018. 11. 27. 15:00

Korábban a témában:

A kínai Cheetah Mobile nevű alkalmazásfejlesztőt azzal vádolják, hogy egy nagy volumenű klikkcsalási kampányt bonyolított le androidos appokon keresztül. A Kochava elemzőcég vizsgálata során derült fény arra, hogy nyolc olyan app került fel a digitális áruházba, amelyekkel jogtalanul szereztek maguknak bevételt hirdetések manipulálásával. Ebből hetet a Cheetah Mobile, egyet pedig a Kika Tech készített. Az alkalmazásokat együtt több mint kétmilliárd alkalommal töltötték le.

Az érintett programok a Clean Master, a Security Master, a Battery Doctor, a CM Launcher 3D, a Kika Keyboard, Cheetah Keyboard, a CM Locker és a CM File Manager. Ezeket egyenként akár több mint 200 millióan használják, és együttesen pedig több mint havi 700 millió aktív felhasználójuk van.

Övék volt a klikk, pedig mégsem

Az átverés azokat a hirdetéseket használta ki, amik új appok telepítésére veszik rá a mobilozókat. Alapesetben ha látunk egy reklámot, rákattinthatunk, majd dönthetünk arról, hogy letöltjük-e az alkalmazást, amit hirdet. A hirdetők ezért 3 dollárig terjedő bevételt kapnak, ám az csak abban az esetben jár, ha a felhasználó legalább egyszer el is indítja az appot. Az app megnyitásakor vezeti vissza a szoftver, hogy honnan származott a kattintás.

egér kattintás csalás
Óriási károkat okoznak az online hirdetőknek a kattintórobotok
Évente 2000 milliárd forint körüli összeget húznak ki az online hirdető cégek zsebéből a kattintórobotok az Egyesült Államokabn.

A Cheetah és a Kika appjai a mobil jogosultságait használták ki, hogy átverjék ezt a rendszert. A nyolc csalóapp jogosultságot kért ahhoz, hogy hozzáférhessenek a felhasználó által telepített más alkalmazásokhoz, így bármelyik frissen telepített appot meg tudták figyelni. Amint a netező letöltött egyet, a csalóalkalmazások gondoskodtak róla, hogy akkor is a készítőkhöz jusson a bevétel, ha nem kínáltak hirdetést soha, és a rendszer számára úgy tűnjön, tőlük érkezett a kattintás. A Kika Keyboard még messzebb ment, az áruház keresőjébe beírt kulcsszavakat is megfigyelte.

Ez a gyakorlat főleg a hirdetőket érinti károsan.

A Google hivatalosan még nem reagált a hírre, a Kika már vizsgálja az ügyet. A Cheetah pedig egy külsős fejlesztői készletet, vagy hirdetési hálózatot gyanúsít.

Dömös Zsuzsanna korábbi cikkei
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.