Tech esport

Átlagember számára felfoghatatlan összegekért megy a küzdelem

Már rég nem az a kérdés, hogy meg lehet-e élni professzionális videojátékból, hanem az, van-e elég párnahuzat otthon, amibe az összegyűjtött pénzt dugdosni lehet. Az e-sport tornák összdíjazása elképesztő tempóban nőtt az elmúlt években: míg 2014-ben már 1 millió dollárral is a top versenyek közé lehetett furakodni, mára ez már sokszor csak aprópénznek számít.

The Internation 2017: 24 687 000 $ / 6,7 milliárd Ft (Dota 2)

A The Internationalt, az e-sport Superbowlját nyaranta rendezik, általában a Seattle-i Key Arena ad otthont az eseménynek (idén felújítás miatt költözött a verseny). A 2017-ben kiosztott, csaknem 97 millió dollárnyi e-sport pénzdíj negyede ezen az egy tornán összpontosult. A Dota 2 hivatalos világbajnokság összdíjazásának csak töredékét adja a játék fejlesztője, a Valve, a fenti irdatlan összeget a játékon keresztül, közösségi finanszírozásban dobják össze a játék mezei felhasználói. Az első TI-ról egy remek dokumentumfilm is készült, amit a Steamen, illetve YouTube-on ingyenesen lehet megnézni.

Worlds S7: 4 946 970 $ / 1,4 milliárd Ft (League of Legends)

A League of Legends 2017 World Championship egy hosszú, egész világot átfogó versenyszezon utolsó nagy megmérettetése a profi LoL legjobbjainak. Észak-Amerikából, Európából, Kínából, Dél-Koreából és Tajvanról érkeznek csapatok, tavaly Kínában volt, az idén Dél-Korea ad otthont az eseménynek. Tavaly a Worlds nyereményalapjának egy részét már szintén a szurkolók/játékosok dobták össze.

Bár a LoL globális játékosbázisa jóval meghaladja a Dota 2-ét, a játékot fejlesztő Riot Games sokáig ellenállt a közösségi finanszírozás gondolatának, végül 2017-ben döntöttek úgy, hogy engednek a folyamatos fülrágásnak, sőt az amúgy ingyenes játékban valódi pénzért vásárolható csapatskinekből befolyó összeg 25%-át is a torna összdíjazásába csorgatták vissza.

SMITE Világbajnokság: 2 600 000 $ / 725 millió Ft (SMITE)

A Hi-Rez stúdió 2015-ben próbált hatalmasat gurítani: a Dota 2 és League of Legends receptjén vizuálisan nagyot, koncepciójábann kicsit csavaró SMITE-tal akartak az e-sport tápláléklánc csúcsára kerülni. Ez kevéssé sikerült, hosszútávon a SMITE nem tudott felnőni a nagy riválisok mellé, ugyanakkor a 2015-ös SMITE Világbajnokság győztesei, a Cognitive Gaming játékosai máig vígan számolják a zöldhasúk kötegeit, hiszen a 2,6 milliós összedíjazásból 1,3 millió dollárt vihettek haza az atlantai Cobb Centerből, amihez fogható pénznyeremény azóta sem volt a SMITE háza táján.

Halo Világbajnokság:  2 500 000 $ / 697 millió Ft. (Halo 5: Guardians)

Az első konzolos játék a listán: a Microsoft sose feküdt rá igazán az amúgy kiváló űrlövöldéjének e-sport oldalára, pedig van benne potenciál bőven. Észak-Amerikában erős játékos bázis óriási vásárlóerővel, rengeteg profi csapat, Masterchief ikonikus alakja, és még sorolhatnánk. Sőt, a mostanában a Fortnite-tal szupersztárrá váló Tyler „Ninja” Blevins is profi Halo-játékosként kezdte az e-sport karrierjét. A 2016-os siker utána a 2017-es Halo Világbajnokság enyhén szólva is katasztrofálisra sikeredett, már ami a helyszínt, a szervezést és a nézőket illeti. Lézengő közönség, piti kis léggömbök a bejáratnál, zsúfolt színpad, mintha nem is az egyik legnépszerűbb konzolos játék csúcsversenyén járnánk.

Call of Duty XP Championship 2016: 2 000 000 $ / 645 millió Ft (CoD: Black Ops III)

Bár a nagy CoD-csapatok (OpTic, FaZe, EnVyus) a Black Ops II környékén elburjánzó versenyszcénából nőttek ki igazán, az Activisionnek a nagy elődnél kevésbé népszerű Black Ops III idején sikerült igazán mélyen a zsebébe nyúlnia, hogy 32 csapatos vébét szervezzen az aktuális Call of Duty-játéknak. A három napos eseményt annyira komolyan vette a kiadó, hogy az E3-at csaknem egészében kihagyták abban az évben, és a legendás Blizzconhoz hasonló, tematikus programokkal, bejelentésekkel, cosplay versennyel és alkotói kerekasztalokkal teletűzdelt fesztivált kanyarított az esemény köré.

World Electronic Sports Games 2017: 1 500 000 $ / 418 millió Ft (CS:GO)

Az eseménynek már a neve is kicsit megtévesztő, ugyanis 2018 márciusában rendezték, de a furcsaságoknak itt még közel sincs vége. A Counter Strike: Global Offensive versenynaptára valószínűleg a legdurvábban teletömött: csak idén három évnyi e-sport tartalmat fognak a Twitch-en streamelni, központosított versenysorozat híján minden hétvégére jut egy hatalmas, pár százezer dollár összdíjazású verseny, általában valamelyik európai vagy észak-amerikai városban.

Érdekes módon a legtöbb pénzt mégsem a Counter-Strike háza táján megszokott szervezők (ESL, Faceit, Dreamhack) valamelyike adta, és még csak nem is a játékot kiadó Valve, akik évente kétszer 1 millió dolláros összdíjazással rendeznek vébét a programnak, hanem a World Electronic Sports Games. A világot letaroló kínai digitális piactér, az Alibaba és a Kínai E-sport Szövetség közös szervezésében megvalósuló WESG érdekes szerepet tölt be a CS:GO versenynaptárában.

A kiírás furcsaságai miatt (pl. csak egyazon ország játékosai indulhatnak egy csapatban, ami a vegyes csapatokban egyre inkább bővelkedő játékban igen szokatlan) nem lehet igazán nagy versenyként komolyan venni, a pénz miatt mégis összeállnak rá átmeneti „mix” gárdák, hogy aztán könnyű szerrel átgázoljanak a kisebb nemzeti válogatottakon. Jól mutatja ezt a furcsaságot, hogy idén a svéd Fnatic tarolta le a mezőnyt, pedig mostanában kevés „rendes” tornán tudnak kiemelkedőt nyújtani.

A WESG egyébiránt még Dota 2-ben, StarCraft-ban, női CS:GO-ban és Hearthstone-ban is szervezett versenyt, megidézve ezzel a régmúlt idők WCG tornáit (World Cyber Games), amik lényegében „cyber-olimpiák” voltak a Samsung rendezésében.

Nyitó fotó: Dota 2 International

Ajánlott videó

Olvasói sztorik