Tech esport
©2014 Kevin Chang

Képtelen volt ellenállni a piszkos pénz csábításának, börtön lett a vége

Ránki Dániel
Birkás Péter
Ránki DánielBirkás Péter

2018. 08. 31. 20:00

Az e-sport, azaz a versenyszerű videojáték térnyerése világszerte egyre figyelemreméltóbb: hivatásos versenyzők ezreit és nézők millióit hozza lázba, karriert lehet belőle építeni, a legnagyobb versenyeken elképesztő összegek ütik a nyertesek markát, és ahogy lenni szokott, a dollármilliók nyomában felütötte a fejét a korrupció is. Néhány hete már megemlékeztünk egy emlékezetes csalásról, most pedig a koreai e-sport történelem egyik legnagyobb bundájára emlékezünk vissza.
Korábban a témában:

2010-et írunk: a Blizzard által fejlesztett Starcraft: Brood War már 11 éve töretlenül a legnépszerűbb játék Dél-Koreában, ahol virágzik az e-sport. Két, a műsoridejének zömét a játéknak szentelő tévéadó közvetíti a bajnokságokat, amiket bankok, elektronikai óriáscégek és légitársaságok szponzorálnak, a versenyzőket pedig K-pop sztárokat megszégyenítő rajongótábor élteti, a legjobbak pedig álomszerű fizetésekkel büszkélkedhetnek. Az évtizedes sikerben kiépült jólétet ugyanakkor fenyegetni kezdi minden idők legjobban várt játékfolytatása: a StarCraft 2: Wings of Liberty.

6 July 2018, Cologne, Germany: People watch the gamers on big screens during the "Counter Strike" Tourney "ESL One Cologne 2018". The best "Counter Strike" teams will compete in front of 15000 spectators inside the Lanxess Arena until the 8th of July. Photo: Henning Kaiser/dpa
Csúnya szakítás lett a „fillérekért” bundázó csapat veszte
A bunda már az e-sportban is évek óta felütötte a fejét, felidézzük az egyik legismertebb esetet.

A HANYATLÓ BIRODALOM

A játék bejelentését elképesztő médiakampány és hype követte, aminek a koreai e-sport szövetség (a játékoslicenceket kiállító, csapatokat szövetségbe tömörítő és a közvetítési jogok fölött basáskodó, a professzionális Brood War-ban élet és halál uraként működő KeSPA) hiába próbált ellenállni.

StarCraft: Brood War – a játék, amiért egy egész ország őrült meg – Fotó: Blizzard

2010 elejére eldőlt, hogy a tévében párhuzamosan futó két egyéni Brood War-versenysorozatnak vége, nyarától már egy új csatornán, a csillogó StarCraft 2-ben zajlanak a mérkőzések, míg a Proleague néven ismert csapatbajnokságot (a meccseket itt is egyéniben zajlottak, de a pontokat saját istállójuknak gyűjtötték a játékosok) úgynevezett hibrid rendszerben, a pályák egyik felét a régi, a másik felét az új játékban játsszák majd KeSPA égisze alá tartozó csapatok.

A Blizzad egy KeSPA ernyőn kívül müködő gyártócéggel szerződött az StarCraft 2 egyéni bajnokságának, a GSL-nek (Global Starcraft League) a rendezésére, ami egy sor új csapat és játékos megjelenését eredményezte, joggal aggasztva a Brood War-ban istenként tisztelt nagyokat, akik ezen a ponton válaszút elé kerültek: vagy az új játékban is képesek lesznek mindenkit maguk alá gyűrni, vagy szögre akasztják az egeret és elkezdik a kötelező sorkatonai szolgálatukat.

A BRÓKER

Itt jön képbe a minden idők egy leginnovatívabb játékosaként tisztelt sAviOr, becsületes nevén Ma Dzsehun, aki a zergek irányításával vívta ki a hírnevét – a játék három faja közül ez a nyálkás, bogárszerű, a galaxist tömegével lerohanó kollektív tudat, ami játémechanikailag a legnagyobb ügyességet igénylő oldal. A Brood War népszerűségének csúcspontján, 2006-ban sAviOr egész évre vetítve 72%-os győzelmi mutatóval bírt, ami egészen félelmetes eredmény annak tekintetében, hogy

kizárólag a legjobb koreai ellenfelekkel szállt csatába hétről hétre.

A legendás játékos elsőként érezhette meg az új idők szelét még 2009 őszén, amikor a szöüli szervezett bűnözésben hírhedt Suwon déli kapujához köthető illegális bukmékerek pénzét szétosztotta több mint egy tucat (!) profi Brood War-játékos között, egy sor „kisebb szakmai szívességet” kérve cserébe.

Ma Dzsehun egy 2006-os győzelem után – Fotó: Wikipedia

Az eset megértéséhez érdemes tudni, hogy a koreai társadalom komolyan veszi a szenioritást mint szervezőelvet: mem a villamoson széket átadós szinten, hanem ha egy hjung (korban előrébb járó) kér egy gombóc fagyit, akkor teljesen mindegy, hogy épp az Antarktiszon ásunk-e árkot, illik fagyit hozni.

SAviOr sztársága és relatíve idős kora (23 éves volt akkor) tökéletes volt a fiatalabb, kevésbé sikeres játékosok beszervezésére a bundázáshoz. Nem véletlen, hogy az ügyben rajta kívül egy igazán nagy névre sem derült fény, inkább a nagypályás profi életre vágyó, de ehelyett a B csapatban felkészülési partnernek tartott játékosokat hálózta be az ügy.

SAviOr hivatalos meccset szándékosan, pénzért sosem vesztett el,

a szöuli legfőbb ügyész által közreadott nyomozati anyag alapján kvázi brókerként kereskedett a tétekkel és terjesztett információkat a bundázott meccsekről, így egy darabig a háttérből, saját játékos karrierjét biztonságban tudva irányíthatta a hálózatot. Egyre több, a profi játékból koránál fogva vagy más okból kiszorult, gyors lóvéra vágyó játékostársát biztatta fogadásra tuti tippekkel, majd a bejövő pénzekből részesedést kért. Egy ponton aztán elszámolási vitája támadt egy „ügyfelével”, aki később informátorként segítette a hatóságok munkáját.

Dél-Koreában az államnak szerencsejáték-monopóliuma van, a szervezett bűnözés igyekszik Kínába, Japánba és Kelet-Európába telepíteni az illegális fogadószájtok szervereit, ezáltal is megnehezítve a hatóságok munkáját. Ezek a szájtok változatos formában továbbélnek, a sAviOr-féle bundában közvetlenül résztvevő több, mint 10 játékost azonban büntetőjogi eljárásban ítélték el, a koreai versenyektől pedig egy életre eltiltották őket. A sAviOr által bizonyíthatóan futtatott játékosokra összesen 58,5 millió won (kb. 15 millió forint) bírságot szabtak ki, magát sAviOr-t pedig két év felfüggesztett börtönre ítélték, ami akkor példa nélküli volt az e-sport történetében.

A TÖRTÉNELEM ISMÉTLI ÖNMAGÁT

Az eset legszomorúbb része mégsem ez, hanem az események öt évvel későbbi megismétlődése, immár StarCraft 2-ben. Az anyagi nehézségekkel küzdő és versenyszinten nem túl sikeres Prime csapat edzője és játékosai több meccset eladtak, nagyságrendileg kétszer annyiért, mint sAviOr tette korábban.

Hármójukat azonnal kivetette magából a koreai közösség, ugyanakkor az eset idején pletykák terjengtek egy sokkal nagyobb sztár bűnösségéről is. Csaknem egy évvel később, 2016 tavaszán egy koreai újság apró hírben közölte, hogy a Csangwon kerület ügyészsége nagy összegű csalás ügyében gyanúsítottként kerítette kézre Li Szeunghjun-t.

Li Szeunghjun még győztesként – Fotó: Liquipedia

A StarCraft világában Life-ként ismert játékos addigra egészen elképesztő karriert futott be: a harmadik legfiatalabb játékosként vett részt tévében közvetített meccseken, többszörös GSL-győztesként, a 2014-es Blizzcon bajnokaként ismerte mindenki. Csak a versenyeken összegereblyézett nyereményei 475 000 dollárra rúgtak, és a Korea Telekom gigakonszern házi csapatába igazolásakor is ő kapta minden idők legnagyobb aláírási bónuszát – bár ezt hivatalosan sosem erősítették meg.

Kérdés tehát, hogy mi késztethette bundázásra, hiszen ő saját meccseit vesztette el pénzért. A párhuzam ott kísérteties, hogy 2015-ben a StarCraft 2 szénája sem állt már túl jól, rég nem övezte akkora felhajtás és érdeklődés, és pénz sem volt már annyi az e-sport részében, mint a 2010-es kezdettekkor.

Valószínű, hogy az akkor még mindig csak 18 éves Life képtelen volt ellenállni az ingyen pénz csábításának: az ügyészség szerint alkalmanként 35 millió wont, azaz nagyjából 8 millió forintot kapott összesen két meccs eladásáért. Két hónapot ült előzetes letartóztatásban, végül 18 hónap börtönre ítélték, 3 évre felfüggesztve, valamint 70 millió won (a bundáért kapott összeg) bírság befizetésére kötelezték. Life ítélete enyhítését kérte, mondván a 2015-ben történt bunda alatt még kiskorú volt, ezért nem volt tisztában tettének súlyával. A bíróság elutasította a kérelmét, arra hivatkozva, hogy az ítélet arányában áll a koreai e-sport hírnevének ilyen súlyos befeketítésével.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.