Tech
Female holding a smart phone with an augmented reality application, in front of a shopping mall.

A valóságunk még csak most kezd terjedni, ki tudja, hol áll meg

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

újságíró. 2017. 12. 27. 21:04

A kiterjesztett valóság mindent megváltoztathat, mondja az Apple, de a Google-nek és a Facebooknak is van ehhez pár szava. Az idei év egyik nagy trendje a kiterjesztett valóság volt. A techóriások próbálják beelőzni egymást, a technológia terjedésének otthont adó okostelefonok után pedig jöhetnek a kiterjesztettvalóság-szemüvegek, amelyekkel az egész világunkat digitális rétegekkel dúsítva szemlélhetjük. Igaz, ehhez még sok időnek kell eltelnie, de valami elkezdődött.
Korábban a témában:

A tavalyi év egyik legjelentősebb fejleménye kétségkívül az Oculus Rift virtuálisvalóság-sisak megjelenése volt, ami egy Palmer Luckey nevű fiú garázsából indult útnak, hogy aztán felrázza az egész VR-piacot. Aztán jött a HTC Vive, majd a Google bemutatta az androidos eszközökre szánt Daydream platformot, és minden a VR körül forgott. Maga Mark Zuckerberg is úgy gondolja, hogy a VR lesz a Facebook jövője, éppen ezért felvásárolta az Oculust.

Majd jött a nyár, és a lassan induló virtuális valóság mellett a kiterjesztett valóság (AR) is egyre nagyobb szerephez jutott, még a VR-nál is több aktív felhasználót vonzott be egyetlen címmel: a Pokémon Go mobiljátékkal. A Niantic zsebszörnyes AR-játéka 2016 hatalmas őrülete volt, és egyben a kiterjesztett valóság zászlóshajója: hiszen a hétköznapi emberek számára is elérhetővé, és főleg érthetővé tette azt, mire is jó az AR. A laikusok számára is így a legkönnyebb megmagyarázni a technológia lényegét: amikor a valós, fizikai környezetedben digitális elemek, és információk jelennek meg, ahogy a Pokémon Góban.

Pokemon players on the hunt for Pokemon during rainy weather on the closed down Girardet bridge in Duesseldorf, Germany, 31 July 2016. The bridge is a hot spot for the monsters, which are to be caught as part of the mobile phone game 'Pokémon Go'. PHOTO: HORST OSSINGER/dpa - NO WIRE SERVICE -
Forrás: AFP

A kiterjesztett valóságban viszont jóval több lehetőség lakozik, amit idén már vázolni is kezdtek a nagy techcégek. Az Apple vezére, Tim Cook egyenesen kijelentette: az AR egészében megváltoztatja majd azt, ahogy az emberek használják a technológiát, és már most látják a lehetőségeket, miként újíthatnák meg vele a munka, a játék, a kapcsolattartás és a tanulás élményét.

Ma már nem tudjuk elképzelni az életünket appok nélkül, ugyanez lesz majd a kiterjesztett valósággal is

hangzottak el a kemény szavak a cupertinói vezér szájából.

A digitális rétegek és a valódi világ keveredésének egyik kicsavart víziója a Matsuda Keichi által készített Hyper-Reality című koncepcióvideó, ami vészjósló hírnökként játszik azzal az ötlettel, hogy milyen lenne, ha a kiterjesztett digitális világ tényleg rátelepedne a mindennapjainkra – ettől még azért messze vagyunk, de nem elképzelhetetlen.

MASZKÍROZOTT VALÓSÁG

Míg a Facebook F8 fejlesztői konferenciájának fő témája tavaly a VR volt, idén a kiterjesztett valóság tarolt, a cég bemutatta saját AR-platformját, a SLAM-et (Simultaneous Localization and Mapping) aminek köszönhetően a telefon kamerája a 3D-s objektumokat tud belehelyezni a valódi világba.

SLAM – Heather Day AR art

Közzétette: Facebook Engineering – 2017. szeptember 21.

Mindezt azzal tetőzi, hogy a 3D-s tárgyak interakcióba is léphetnek a valódi, fizikai tárgyakkal: például egy müzlistálba cápákat lehet varázsolni, azok pedig úgy illeszkednek bele az edénybe, ahogy a fizika törvényei is parancsolnák, nemcsak egyszerű filterekként simulnak rá a képre. Érdemes tudni, hogy a különféle maszkok, szűrők formájában valójában már régóta használjuk az AR-t, a Snapchat filterei is ennek a kezdetleges felhasználási formái.

GIGÁSZOK HARCA

A techóriások mind igyekeznek lépést tartani a rohamtempóban fejlődő trendekkel, és nem lemaradni a konkurensek mögött, az Apple és a Google közt már most éles csata látszik körvonalazódni, idén mindkét vállalat előrukkolt új mobilokkal, kamerákkal és rendszerekkel, amik Terminátor-szerű látást, és szteroidon duzzasztott Pokémon Go élményt nyújtanak a tömegeknek.

Az Apple legújabb mobil-operációsrendszerének, az iOS 11-nek már alapvető része az ARKit nevű fejlesztői eszközkészlet és a kiterjesztett valóság, eddig már több mint ezer appot írtak vele a fejlesztők. Ezek egyike az IKEA-val közösen fejlesztett IKEA PLACE nevű alkalmazás, aminek segítségével azt nézhetjük meg, hogyan festenének lakásunkban a gyártó bútorai. A fő felhasználási területek persze a játékok és különféle, a kamerát kihasználó appok lehetnek.

A Google már 2014 óta dolgozik Project Tango technológiáján, ami a Lenovo és az Asus táblagépeire, okostelefonjaira juttatja el a térlátást és a kiterjesztett valóságot. Ugyan a Tango rendszere innen tovább már nem nagyon jut, az Android-gyártó bejelentette az ARCore rendszerét, ami az Apple ARKithez hasonlóan nem igényel speciális érzékelőrendszert.

PROJECT TANGO

A keresőóriás nagy reményeket fűz hozzá, várakozásaik szerint legalább 100 millió felhasználó számára lesz elérhető, kezdve a felsőkategóriás Samsung Galaxy S8 és Pixel mobilok tulajdonosaival. Az viszont kérdéses, hogy a többi androidos mobilgyártó hogyan fogja azt beépíteni. Az Apple nagy előnye ezen a téren éppen az, hogy saját kezében van a hardver és a szoftver is, míg a Google esetében nehéz egy egységes platformot kialakítani az androidos készülékek diverzitása miatt.

ÉS MI VAN A SZEMÜVEGEKKEL?

A fő fókusz jelenleg még a mobileszközökön van, ami érthető, hiszen ma már mindenkinek lapul egy okostelefon a zsebében. A jövőben viszont a különféle szemüvegeken, és viselhető kütyükön lesz a hangsúly. Az Apple és a Google fejlesztői készleteinek is az a legfontosabb szerepe, hogy mire az AR-szemüvegek eléggé könnyűek és használhatók lesznek, addigra legyenek rá appok, a fejlesztők megtanuljanak ilyen jellegű szoftvereket tervezni.

Különösen érdekes kezdeményezés a Microsoft HoloLens nevű eszköze (ami egyébként már nálunk is kapható), de a redmondiak eszköze az úgynevezett kevert valóságot használja.

Mit tud a HoloLens?

A Hololens egy kevert valóságos eszköz: egy virtuális sisak és egy kiterjesztett valóságos szemüveg keveréke, amelyen keresztül láthatjuk környezetünket, de digitális objektumokat is kivetíthetünk oda – legyen az egy Mars-béli táj, egy Minecraft építmény vagy épp a konyha falán megjelenő receptek. A tárgyak lehetnek háromdimenziósak is, a sisakkal a fejünkön körbe is tudjuk járni őket.A gesztusok mellett valós időben kielemzi hogy épp merre néz viselője, vagy hogy hol tartózkodik.

Míg sokan úgy hiszik, hogy a Microsoft eszköze lehet az AR jövője, mások szerint az olyan viselhető kütyük, mint a szemüvegek hozzák majd el az igazi áttörést. Igaz, a korát jóval megelőző és okosfunkciókkal felvértezett Google Glass anno megbukott (bár ez nem tekinthető szigorú értelemben vett AR-eszköznek), de ez nem jelenti azt, hogy az ötlet halott.

TO GO WITH AFP STORY BY PASCALE MOLLARD-CHENEBENOIT
A woman wears Google glass as she visits an exhibition dedicated to the work of French artist Niki de Saint Phalle at the Grand Palais in Paris on November 6, 2014. At the Niki de Saint Phalle exhibition in Paris, visitors can use Google glass to listen to commentary through an earpiece as images are projected on a small virtual screen whilst looking at artworks.   AFP PHOTO / JOEL SAGET
-- RESTRICTED TO EDITORIAL USE, MANDATORY MENTION OF THE ARTIST UPON PUBLICATION, TO ILLUSTRATE THE EVENT AS SPECIFIED IN THE CAPTION -- / AFP PHOTO / JOEL SAGET
GOOGLE GLASS. Forrás: AFP

Mint áprilisban kiderült, a Facebook saját kiterjesztettvalóság-szemüvegen dolgozik. Az Oculus vezető kutatója, Michael Abrash szerint a “teljes AR-élmény” elérése a cél ezzel az eszközzel, azaz hogy a technológia társadalmilag elfogadottá váljon, és ne csak bizonyos helyzetekben alkalmazzuk, hanem szinte mindig viseljük. Ehhez először azt kell elérni, hogy a kütyü amellett hogy könnyű és szinte észrevehetetlen, megfelelő minőségű vizuális élményt kínáljon, ezért tűnik a legkézenfekvőbb megoldásnak egy átlátszó szemüveg, ami virtuális képeket jelenít meg a valódi világunk rétegei felett.

Forrás: ThinkStock

Erre persze még legalább öt évet kell várni a Facebook szerint, a fejlesztés kezdeti stádiumban van.

AZ APPLE MÉG NEM BIZTOS A DOLOGBAN

Az Apple októberben beszélt arról: ugyan év elején még arról lehetett hallani, hogy ők is kiadnak egy AR-szemüveget a jövőben, Tim Cook ősszel csillapította a híreket, és közölte, hogy a jelenlegi fejlesztésekkel ez még nem kivitelezhető.

Két fő megoldandó problémát emelt ki ezekkel az eszközökkel kapcsolatban.

  • Az egyik a kijelzőjük látószöge és a kép minősége, amelyek nem eléggé fejlettek ahhoz, hogy a megfelelő élményt nyújtsák. A cupertinói vezér nem téved nagyot, hiszen a Microsoft HoloLens ugyan létező termék, de csak korlátozott látószöget garantál, egy viszonylag nagy sisakban.
  • Az eszközök méretén is dolgozni kell, hogy a technológiát egy könnyen hordható eszközbe pakolhassák bele.
  • +1 megoldandó feladat az ár csökkentése, hiszen a redmondiak headsete 1,7 millió forintba kerül. Vélhetően azonban a sisakok terjedésével, fejlődésével megfizethetőbbé is válnak majd.

(Kiemelt illusztráció: ThinkStock)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

12 June 2018, Germany, Berlin: German Chancellor Angela Merkel (CDU) and German Interior Minister Horst Seehofer (CSU), greet each other at the start of a CDU / CSU parliamentary group meeting in the German Bundestag. Photo: Kay Nietfeld/dpa
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.