Az nem meglepő, hogy a Telekom munkatársainak magukat kiadó csalók pénzt próbálnak kiszedni a szolgáltató ügyfeleiből, vagy adathalász leveleket küldenek,
A csalók a Telekom ügyfélszolgálatának nevét bemondva hívják fel az áldozatokat, azt állítva, hogy a szolgáltató adatbázisában hiba történt, ezért az ügyfeleket össze kell kötniük készülékeikkel – írja a HVG.
Hogy kevésbé legyenek gyanúsak, a beszélgetés során nem kérnek el adatokat, de azt az utasítást adják, hogy küldenek egy SMS-t, aminek szövegét vissza kell küldeni a válaszban. Ha az ügyfél ezt megteszi, újabb üzenet kap, ami a „FELTÖLT” szóval kezdődik és a “15000” számmal végződik, ebből sejthető, hogy éppen az áldozat 15 ezer forintja bánta.
A megtévesztés azért tűnik profinak, mert az üzenet feladójaként feltüntetett 06 30 344 4500 valóban a Telekom száma. A csalók módszerei azonban napjainkban már annyira kifinomultak, hogy ilyenkor minden esetben érdemes gyanakodnunk.
EZT TEGYÜK, HA CSALÓRA GYANAKSZUNK
A Telekom közleménye szerint a csalási forma ismert a szolgáltató előtt, és elsősorban az ügyfelek tájékoztatásával tudnak azért tenni, hogy a hasonló csalások száma visszaszoruljon.
A szolgáltató honlapján több helyen nyújt ilyen jellegű tájékoztatást, illetve hívja fel ügyfelei figyelmét arra, hogyan kerülhetők el a visszaélések.
Emellett nagyon fontos, hogy az ügyfelek is nagyobb tudatossággal és óvatossággal járjanak el, ha személyes adataik kiadását, vagy ismeretlen számra irányuló hívást, üzenetküldést kérnek tőlük.
Természetesen a Magyar Telekom saját hatáskörében is együttműködik az érintett hatóságokkal a visszaélések visszaszorítása érdekében. – írja a szolgáltató.
FOLYAMATOSAN PRÓBÁLKOZNAK
A szolgáltatók nevében elkövetett visszaélések, adathalász-kísérletek időről időre előfordulnak, eddig jellemzően adathalász e-mailekkel próbálkoztak a csalók, az sms-es megoldás egészen újszerű.
Aki úgy gondolja, hogy első ránézésre sem tűnik hivatalosnak a Telekomtól érkezett e-mail vagy sms, érdemes felkeresnie a szolgáltató fórumán található Veszélyzóna aloldalt, mert sok ügyfél itt hívja fel a figyelmet arra, hogy ő is találkozott hasonlóval.
Amit mindenképp tudni kell dióhéjban, ha ilyennel találkozunk:
- A Magyar Telekom soha nem küld elektronikus levélben számlákat, illetve nem kér felhasználóneveket, jelszavakat, előfizetői adatokat.
- Ellenőrizzük a belépési oldal címét (URL-t), és soha ne lépjünk be oda, ha az gyanús (pl. nincs benne a szolgáltató neve: telekom.hu; t-systems.hu, vagy ha nem .hu-ra végződik).
- Ne kattintsunk a linkre, inkább használjuk a biztonságosabb útvonalakat (böngésző könyvjelzőt, keresőt, kézi beírást, stb.)!
- Ne válaszoljunk az ilyen jellegű e-mailekre, és semmilyen módon ne adjuk meg adatainkat! Ez már akkor is érvényes, ha SMS-ben érkezik az üzenet.