Tech

Kína rákontrázna Elon Musk Hyperloopjára

Nagy Niki
Nagy Niki

2017. 10. 07. 12:00

Elon Musk a nyáron bejelentette, hogy komolyan ráfekszik a Hyperloop-projektre, ami New York és Washington között fogja összekötni az Egyesült Államokat, ezt a távot pedig fél óra alatt megteszi majd. Kína ezzel szemben azonnal beígért egy interkontinentális szupervonatot: a T-Flight környezetbarát lesz, és sokkal gyorsabban megy majd, mint Musk Hyperloopja – már ha bármelyik megépül valaha, ugye.
Korábban a témában:

Elon Musk először 2013-ban beszélt a Hyperloop ötletéről, azaz egy olyan szupersebességű vonatról, amely valahogy úgy működne, hogy az emberek a föld alatt, kapszulaszerű fülkékben utaznának egy hosszú vákuumcsőben, elképesztő sebességgel – nagyjából 1100 kilométer per órával.

Az egész rendszert napenergia hajtaná, a közlekedés gyorsabbá és zöldebbé válna, rengeteg környezetszennyező utazási módszer használatát csökkenthetnénk vele.

Aztán a Space-X és a Tesla atyja most nyáron kijelentette: megkapta a jóváhagyást arra, hogy elkezdje építeni a Hyperloopot, ő pedig a New York és Washington közötti távolságot választotta ki a próbaakciónak.

Közben persze több cég és ország lecsapott az ötletre. Arról is volt szó, hogy a Bécs-Pozsony-Budapest útvonalat is összeköti majd egy ilyen alagút, de érdemi előrelépés nem született sehol.

Aztán jött Kína, kijelentve, hogy nemcsak megépíti a Hyperloop saját változatát, a T-Flight-ot, de sokkal gyorsabbra és zöldebbre is csinálja, mint ahogyan Musk az övét.

Szupervonat föld alatt, föld felett

A T-Flight építését a China Aerospace Science and Industrial Corporation (CASIC) felügyeli majd, a projekt azonban egyelőre csak kutatási fázisban van. A CASIC szerint már több mint húsz, a szuperszonikus vonat megépítéséhez szükséges szabadalom a birtokukban van, és ők hosszabb távon komolyabb interkontinentális vonalon gondolkodnak.

A T-Flightot elsősorban atomenergia hajtja majd, de a síneken napelem is lesz, ami azért fontos, mert ez a vonat nem a föld alatt, hanem oszlopokon futó vákuumcsőben mozogna, mágneses sínek felett.

A transzportkapszula 16 személyes, plusz a csomagok. Extra teher nélkül mindössze 80 tonnát nyom majd. Egy kapszula megközelítőleg 35 méter hosszú lesz.

Kevesebb, mint két centiméterrel fog lebegni a sínek felett, méghozzá nem is akárhogyan: mágneses levitáció segítségével, amelynél a járművek pályán tartását és hajtását a hagyományos kerekek helyett mágneses mező végzi.

Ilyen úgynevezett maglev vasutak egyébként már ma is forgalomban vannak, a sanghaji például 430 kilométer per órás sebességet tud tartani.

Forrás: CASIC

Az alapsebessége akkora, mint Musknál a maximum

Ehhez képest a T-Flight, a tervek szerint, 4000 kilométer per órás sebességre is képes lesz felgyorsulni, persze csak az igazán hosszú távú célpontok esetében. A rövidebb távokon lelassulna nagyjából 1000 kilométer per órára,talán még így sem lesz oka panaszra senkinek.

Hasonlításképp: Elon Musk Hyperloopjának tervezett sebessége 1200 kilométer per óra. A balesetek elkerülése végett a T-Flight-vasút két csőből állna, mindegyiken kizárólag egy irányba haladhatna a forgalom.

Azt sem tudjuk, hogyan hatna ránk a gyorsulás

Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy bár a fent felsorolt technológiát fizikailag lehetséges megépíteni, azért mégsem biztos, hogy a közeljövőben ez meg is történik.

A probléma az, hogy a részletek egyáltalán nincsenek kidolgozva: elég ijesztő például, hogy egyelőre fogalmunk sincs, hogyan hatna ez a sebesség és az ennek eléréséhez szükséges gyorsulás az emberi testre, pláne nem hosszabb távon.

Az sem biztos, hogy pénzügyileg lehetséges egy ilyen vállalkozás elindítása, bár ezen a téren talán sem a CASIC-ért, sem Muskért nem kell aggódnunk.

Hyperloop WARR pod run to 201 mph (324 km/h) in 0.8 mile near vacuum tube

A post shared by Elon Musk (@elonmusk) on

Mindkét vonatrendszert nagyjából 2020-ra tervezik fel- és megépíteni, ami azért elég közel van. A T-Flight először a kínai Vuhan város körül épülne meg, aztán terjedne tovább először országon belül, majd nemzetközileg, kontinenseket áthidalva.

Elon Musk is ekkorra lőtte be a Hyperloop elindítását, úgyhogy most elkezdődhet a versenyfutás – reméljük, hamarosan rendes, létező vonatokkal, és nem csak jól hangzó elméletekkel.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

EDITORS NOTE: Graphic content / A silicone sex doll is displayed on March 5, 2018 in a room of a "brothel like" establishment in Paris where customers can pay for sexual intercourse with dolls, the first of its kind in France.
Members of the communist and Front de gauche group at Paris' city council called on March 16, the closure of the place run by the Xdolls company. The study of a legal procedure have been presented at Paris city council on March 20. / AFP PHOTO / JOEL SAGET
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.