Semmi extra, új, vagy izgalmas nem történt, hiszen aki figyelemmel kíséri az Apple üzleti eredményeinek alakulását, az tudta, hogy a hónapok óta érzékelhető lassulás jelei egyre markánsabban jelentkeznek a számokban. Ez elsősorban a kínai piac visszaesésének köszönhető, de az új iPhone megjelenése előtti negyedévek (ahogy a mostani is) egyébként is mindig rosszul teljesítenek.
Kína kihúzta a talajt az Apple alól
Most is ez a helyzet, de mielőtt a szóban forgó három hónapot megnézzük, az éves teljesítményről is beszélni kell. 2001 óta nem fordult elő, hogy az Apple éves eredményei csökkenjenek, most azonban ezt is megértük:
Ennek az az elsődleges oka, hogy az Apple termékkínálatának vezércsillagából, az évente új kiadást kapott iPhone-ból egyre kevesebb fogy. Persze továbbra is milliós nagyságrendekről beszélünk: a negyedik negyedévben (azaz 2016. július, augusztus, szeptember) 45,5 millió darabot adtak el belőle, a gond csak az, hogy tavaly ugyanebben az időszakban ez a szám 48 millió volt.
Az ok egyértelműen Kínában keresendő, ahol az iPhone-ok forgalma egyetlen év alatt 30 százalékkal esett vissza. Ez egyrészt a helyi márkák (Huawei, Xiaomi, OnePlus, stb.) hihetetlen és kitartó lendülete miatt lehetséges, másrészt azért, mert a piac telítődik, a kínai gazdaság pedig gyengélkedik. Tim Cook ennek ellenére nagyon bízik az távol-keleti országban, ezzel együtt folyamatosan zajlik az új területek (pl. India) felfedezése.
Szinte minden megy lefelé
Az eredmények tálalása közben az Apple érthető módon nem is a mobilokra, hanem a szolgáltatásokra fókuszált. Ez a terület (Apple Music, iTunes, Apple Pay, és az App Store) szépen termelt: egy év alatt 24 százalékkal növelték a bevételeket.
Pozitív folyamatokból nagyjából ennyit tud felmutatni az Apple, mert a többi termék is gyengélkedik:
- Közel 5 millió Mac kelt el: ez a tavalyi számokhoz képest 14 százalékos esés.
- Az iPad sem megy jól: 9,8-ról 9,2 millió darabra csökkentek az eladások, bár a pénzügyi mutatók az iPad Pro miatt jobban festenek.
- Az Apple Watch továbbra is az „Egyéb termékek” csoportban van, így nem tudjuk mennyi kelt el belőle és mennyit hozott. Az biztos, hogy a még ebben a csoportban lévő iPod, Apple TV, illetve Beats termékek által generált bevétel 22 százalékkal csökkent.