Hogyan lehet megoldani a földfelszíni tömegközlekedést egy olyan városban, ahol a csúcsforgalom hatalmas, összefüggő dugókat okoz? Persze, lehet próbálkozni a buszsávokkal, de még ezek sem műküödnek teljes hatékonysággal (igen, itt rátok nézek, kedves mindenkinél egyenlőbb autósok), ráadásul egy város meglévő úthálózatába nem is mindenhol fér bele külön sávok létrehozása.
Épp ezért Kínában elgondolkoztak azon, hogy ha a hagyományos módszerek nem működnek, akkor csak az elsőre őrültségnek hangzó megoldások lehetnek célravezetőek. Aztán megépítették az egyik ilyet.
Az úgynevezett “Megemelt Tranzitbusz” egy olyan monstrum, amelynek utastere a hagyományos személyautóknál magasabban “kezdődik”, és a 7,6 méter széles járműnek csak a két szélén a kerekek vonalában lóg le a karosszéria a földig. Ez azt jelenti, hogy a 22 méter hosszú óriás akár két normál sávot is átér, és alatta vidáman elférnek az autók, amelyek továbbra is tötyöröghetnek gyök kettővel a csúcsforgalomban, a busz viszont elsuhanhat fölöttük úgy, hogy a kerekei a sávok közötti elválasztó vonalakon támaszkodnak.
A 300 utast befogadó járművet teljes egészében elektromos motor hajtja, és nagyjából 65 km/h végsebességre képes gyorsulni, tehát a beszorult autók fölött egész pattogósan tud elsuhanni. Jelenleg prototípusokat készítettek belőle, amelyeket éles forgalmi helyzetekben próbálnak ki, ezután kerülhet sor a sorozatgyártásra – az igényeket már több országból is jelezték, többek között Franciaország, Brazília és Indonézia szeretne forgalom felett suhanó böszmebuszt.
Arról még nincs hír, mikorra érkeznek tömegével a monstrumok, de egy kínai weboldalon már nézegethetünk egy csomó képet és videót az első jármű felavatásáról.