Az Egyesült Államokban az elmúlt évtizedekben szép lassan fejlődött újkeletű hagyománnyá a Fekete Péntek, amely a legfontosabb kinti családi ünnephez, a Hálaadáshoz kapcsolódik. A november negyedik csütörtökére eső ünnep másnapján a boltok brutális akciókkal, egy napos kedvezményekkel várják a vásárlókat, akár olyan szinten letolva az árakat, hogy egyes termékeket aznap veszteséggel forgalmaznak. A cél természetesen egyrészt a minél nagyobb árukészlet megmozgatása, valamint persze a vásárlói lojalitás erősítése és az erős marketing. A dolog a tengeren túl működik is, a kereskedők jó részének az éves forgalom kétszámjegyű százalékát hozza a Black Friday-jel kezdődő ünnepi vásárlási időszak. Igaz tehát, hogy a nap nevét az adta, hogy ilyenkor az akciós termékeken buknak az eladók, és persze idegileg is tönkremennek a vásárlók rohamától, de hosszú távon bizony jól beindul tőle az üzlet.
Magyarországon az égvilágon semmi hagyománya nem volt eddig a dolognak, és persze nem csak a Hálaadás hiánya miatt: itthon november vége egyben tipikus “hó vége” is, amikor már fogyóban a november elején megkapott fizetés. Ennek ellenére az Extreme Digital bolthálózat most igyekszik saját kezdeményezéssel meghonosítani itthon a Fekete Pénteket. November 21-én már 0 órától brutális kedvezményeket ígérnek, amelyek az aznapra speciálisan átalakított webáruházban lesz elérhetők. A 10-15 százaléknál kezdődő engedmények plafonja akár a 70 százalékot is elérheti majd egyes termékek esetén.
Kérdésünkre, miszerint a hó végét pénzügyileg kissé máshogy megélő magyarok mennyire kattannak majd rá az ajánlatokra, az Extreme Digital ügyvezetője azt válaszolta, már most is jelentős látogatottság-növekedést várnak, de az igazi cél az, hogy az elkövetkezendő években a vásárlók már rákészülhessenek az egyre megszokottabbá váló “ünnepnapra”, és előre félretehetnek pénzt, mivel az egy napos ajánlatok valóban jelentős spórolást jelenthetnek. Várkonyi Balázs kiemelte, hogy bár a legtöbben még mindig műszaki-informatikai tematikával gondolnak az üzletláncra, a Fekete Péntekre különleges, eddigi profiljukon túlmutató termékkörökkel is készülnek, melyek közül többet jövőre egyébként is igyekeznek beemelni saját választékukba. A Black Friday egyébként Magyarország mellett Romániában, Csehországban és Szlovákiában is elindul, és az ügyvezető szerint remélhetőleg hamarosan meghonosodik Kelet-Európában – még azt se bánná, ha más üzletek, webáruházak is átvennék az új “hagyományt”.