A helikopterek legnagyobb problémája, hogy pont az a rendszer, amely képessé teszi a függőleges irányú mozgásra, némileg korlátozza a vízszintes síkon történő elmozdulást – olyannyira, hogy egy bizonyos magasság felett a helikopter se előre, se hátra nem moccan. A nagyobb sebesség és magasság megvalósításához a púpos bálnák uszonyait vennék igénybe, pontosabban a rajta lévő púpokat és puklikat.
(Forrás: Wikipédia)
Egy púpos bálna (vagy hosszúszárnyú bálna) akár négyszer gyorsabban képes úszni, mint a világbajnok Michael Phelps 200 méteren – veszély esetén eléri az óránkénti 27 kilométeres sebességet. Azonban minden csapásnál van egy pont, ahol a bálna mozgása – hasonlóan egy helikopteréhez – megáll, uszonyaival képtelen annyi felhajtó erőt létrehozni, hogy ne süllyedjen el. A púpoknak köszönhetően azonban ez a pont – a telejsen sima uszonyhoz képest – később következik be, ami aerodinamikai előnyt jelent.
A német DLR Aerodinamikai- és áramlástechnikai Intézet ezt az elvet ültetné át a helikopterek rotorjaira. A szélcsatornában végzett kísérletek során eddig 186 púppal egészítették ki a lapátokat és a pilóták már érzékelték a különbséget.
Amennyiben a púpok beváltják a hozzájuk fűzött reményeket, úgy ezek felszerelése bármely helikopter számára elérhető lesz, hiszen az installációhoz nem szükséges az egész rotorlapátot újragyártani.