Ez történt eddig
- Tavaly a Forbes címlapon ünnepelte Kylie Jennert, aki akkor 21 évesen üzleteinek köszönhetően dollármilliárdos lett.
- Pár napja kiderült, Jenner a Forbes szerint mégsem dollármilliárdos.
- És nem azért, mert annyit költött volna a vagyonából, hanem mert hazudott a cégeit illetően.
- Jenner közben üzent a Forbesnak.
- A Forbes nem ment bele az üzengetésbe, csak megjelentette hosszú, oknyomozó cikkét a témában. Ezt közöljük most.
* * *
A Kardashian-Jenner-klán bő egy évtizede a köztudatban van, és bár megoszlanak a vélemények arról, mennyire indokolt a jelenlétük, egy biztos: kritikusaik is elismerik, hogy a gépezet, amit működtetnek, mindent elsöpör, és rengeteg pénzt hoz a konyhára.
Kylie Jenner 2020 elején adta el a kozmetikai cégének felét, amivel sikerült az egyik legnagyobb összeget behúznia, amit celeb valaha a cégéért kapott.
Kylie egy modern ikon, akinek elképesztő érzéke van a szépségipar vásárlóit illetően
– így nyilatkozott Peter Harf, a Coty vezetője, amikor novemberben beszélt a felvásárlásról.
Az ügylet azonban a Forbes szerint rávilágít arra is, hogy az influenszer éveken át kamuzott üzletének méretéről és sikeréről. A magazin szerint őket is bepalizták, folyamatosan nyomultak náluk azzal, hogy vegyék fel Jennert a leggazdagabbak listájára, meghívták őket a hatalmas villáikba, sőt elvileg még az adóbevallásaikat is hamisították pusztán azért, hogy gazdagabbnak tűnjenek.
![Itt vannak a részletek: így hazudhatott Kylie Jenner dollármilliárdos vagyonáról 1](https://s.24.hu/app/uploads/2020/05/gettyimages-1207790406.jpg)
Nem ez Jenner első hazugsága: bő öt évvel ezelőtt egy éven át tagadta a bulvárlapok találgatásait, hogy vajon feltöltötte-e az ajkait (itt megnézheti, aki lemaradt az átváltozásról – nincs egyedül, aki nem érti, ezzel kapcsolatban hogy lehetett titkolózni), végül 2015 májusában ismerte el, hogy tényleg így történt. Ekkor a momager (mom, azaz anya és manager) Kris Jenner segítségével fordítottak egyet a történeten, és novemberben a már meglévő 250 ezer dollárjával, amit modellkedésből, Instagram-szponzorációkból és a reality show-juk, a Keeping Up With The Kardashians-ból származó pénzből szedett össze, elkezdtek lip kiteket árulni, amiben egy folyékony rúzs és egy hozzá passzoló kontúrceruza volt.
2016 végén Kylie-nak már több tucat új terméke volt, a kozmetikai ipar pedig csak kapkodta a fejét az új belépő láttán. Pár hónappal később féltestvére, Kim Kardashian megkapta a júliusi Forbes címlapját, Jenner sajtósa pedig kampányt indított, hogy a kistestvér is felkerülhessen a magazin borítójára. Akkor azt mondták, az üzlet első másfél évében 400 millió dollárt (akkor az 112 milliárd forint volt) könyvelhettek el bevételként, aminek kétharmadát Kylie haza is vihette.
![Itt vannak a részletek: így hazudhatott Kylie Jenner dollármilliárdos vagyonáról 2](https://s.24.hu/app/uploads/2020/05/gettyimages-1205226421.jpg)
Akkor az adóbevallásaikat is megmutatták a magazin munkatársainak, a család könyvelői pedig gyorsan megjegyezték, hogy már az ott látott számok alapján második lehetne a leggazdagabb celebek listáján Taylor Swift mögött. Az újságírók már akkor is nehezen hitték el a történteket, ugyanis az éves 300 millió dolláros (akkor 84 milliárd forintos) árbevétel elég gyanúsnak tűnt – hiába szerepelt mindenhol Kylie Jenner hivatalos aláírása.
Két hónappal később egy cikk jelent meg a WWD oldalán, amiben azok a számok szerepeltek, amikkel először az üzleti lapot próbálták megetetni. Szakértőként az anya, Kris Jenner szólalt meg.
2018-ra annyira Kylie Jenner körül forgott a világ, hogy a Forbes úgy ítélte meg, ezek a hatalmas bevételek akár még igazak is lehetnek. A család újra leült a magazinnal, és megmutatta a 2017-es számokat: a bevételek 7 százalékkal nőttek, 330 millió dollárra rúgtak akkor. A gyors sikernek, az iparági forrásoknak és a 2016-os adóbevallásoknak köszönhetően 2018 júliusában Kylie Jenner Forbes-címlapot kapott mint a 27. leggazdagabb önerőből meggazdagodó nő. Húszévesen a Forbes szerint 900 millió dollárt ért a neve, akkor úgy spekuláltak, ő lesz a legfiatalabb önerőből lett milliárdos.
Köszönöm szépen ezt a cikket és az elismerést
– írta Kylie Jenner Instagramon, a nővére pedig kétszer is gratulált neki Twitteren. Édesanyjuk azt mondta, elképesztően büszke lányára.
![Itt vannak a részletek: így hazudhatott Kylie Jenner dollármilliárdos vagyonáról 3](https://s.24.hu/app/uploads/2020/05/960x0.jpg)
Akinek voltak kétségei Jenner milliárdos mivoltát illetően, 2019-ben biztosan meggyőzte az, amikor a 8,6 milliárd dolláros (2600 milliárd forintos) árbevételű Coty bejelentette, hogy megveszi a Kylie Cosmetics 51 százalékát 600 millió dollárért – ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a céget 1,2 milliárd dollár értékűre becsülték. (374 milliárd forintról beszélünk – csak összehasonlításképpen: Magyarország 2020-as költségvetése 21 ezer milliárd forint volt, ami alig hatvanszor több, mint Kylie cégértéke.)
Nem csoda, hogy az elemzők szkeptikusak voltak: egy részük szerint a Coty túl sok pénzt fizetett egy celebcégért, mások amiatt aggódtak, vajon honnan tudják biztosra, hogy Jenner ezek után is ugyanolyan lelkesedéssel hirdeti majd a márkát.
Aztán jöttek a hivatalos papírok: a Coty szerint az ügylet előtti tizenkét hónapban a Kylie Cosmetics bevétele 177 millió dollár volt, ami jóval kevesebb az akkori becsléseknél. Ami még cikibb, hogy a Coty szerint az előző évhez képest 40 százalékkal nőttek a bevételek, ami azt jelenti, hogy 2018-ban 125 millió dollár volt az árbevétel – szemben a 360 millióval, amit a Jennerék próbáltak bemesélni a Forbesnak. Kylie Jenner egy bőrápolási vonalat is elindított tavaly májusban, ami állítólag az első hat hétben százmillió dolláros bevételt hozott – ehhez képest a hivatalos iratok szerint végül csak 25 millió dolláros árbevétellel zárták az évet.
![Itt vannak a részletek: így hazudhatott Kylie Jenner dollármilliárdos vagyonáról 4](https://s.24.hu/app/uploads/2020/05/gettyimages-1198925481.jpg)
A Forbes szerint két forgatókönyv lehetséges:
- Kylie biznisze a felére esett vissza egyetlen év alatt. Ha ez így van, akkor a Coty rosszul járt, mert elképesztő összeget fizetett valamiért, ami közel sem akkora érték, mint hitték. (A magazin megkereste a Cotyt is a cikkükhöz, ám a márka nem válaszolt egyetlen kérdésükre sem.) A lap az internetes vásárlással foglalkozó Rakuten cég adataira hivatkozva azt írja, Kylie Jenner online eladásai 2016 és 2018 között 62 százalékkal csökkentek. A magazinnak szakértők azt mondták, ekkora vásárlótömeg nem tűnik el ennyi idő alatt – ráadásul bojkott vagy botrány sem követte a márka életét az időszakban.
- A második verzió sokkal valószínűbb: a cég nem volt akkora a kezdetekkor, mint ahogy azt Jennerék mondták 2016-tól kezdve. A Forbes hozzáteszi: nem tudják bizonyítani, csak valószínűsíteni, hogy a papírok, amiket a család megmutatott nekik, hamisítottak voltak. A profit számai sem stimmelnek egyébként: ha igaz, amit a Jennerek mondanak, akkor 44 százalékos nettó profitot zsebelt be Kylie, ami életszerűtlen, másrészt a Coty által benyújtott adatokból látszik az is, hogy ez nagyjából 25 százalék volt.
Abban sem mondtak igazat, hogy az összes profit Kylie Jennernél landolna, mivel övé a jog. A Coty szerződésében ugyanis szerepel egy alap, a KMJ2018, amit Kristen M. Jenner irányít – vagyis az édesanya. Emiatt a magazin számításai szerint nem is a maradék 49 százalék tartozik már Kylie Jennerhez, csak nagyjából 44,1.
A fentieket figyelembe véve a Forbes újraszámolta Kylie nettó értékét, és arra jutott, hogy nem milliárdos – még a Coty-üzlettel együtt is 900 millió dollár alatt van a vagyona. Ennek a harmada az, amit az adózás után megkapott az ügyletből, ehhez jön még hozzá a maradék 44,1 százaléknyi tulajdonrész a Kylie Cosmeticsben, aminek az értékét egyébként elképesztő mértékben vágta tönkre a koronavírus.
A Forbes megkérte a Jenner családot, hogy segítsenek a kalkulációban, ők viszont elzárkóztak a válaszadástól.
Kiemelt kép: Axelle/Bauer-Griffin/FilmMagic