Szórakozás

Itt vannak a részletek: így hazudhatott Kylie Jenner dollármilliárdos vagyonáról

22 életév, 178 millió Instagram-követő és egy 900 millió dolláros vagyon – mint kiderült, ebből a három számból az egyik hazugság.

Ez történt eddig

  • Tavaly a Forbes címlapon ünnepelte Kylie Jennert, aki akkor 21 évesen üzleteinek köszönhetően dollármilliárdos lett.
  • Pár napja kiderült, Jenner a Forbes szerint mégsem dollármilliárdos.
  • És nem azért, mert annyit költött volna a vagyonából, hanem mert hazudott a cégeit illetően.
  • Jenner közben üzent a Forbesnak.
  • A Forbes nem ment bele az üzengetésbe, csak megjelentette hosszú, oknyomozó cikkét a témában. Ezt közöljük most.

* * *

A Kardashian-Jenner-klán bő egy évtizede a köztudatban van, és bár megoszlanak a vélemények arról, mennyire indokolt a jelenlétük, egy biztos: kritikusaik is elismerik, hogy a gépezet, amit működtetnek, mindent elsöpör, és rengeteg pénzt hoz a konyhára.

Kylie Jenner 2020 elején adta el a kozmetikai cégének felét, amivel sikerült az egyik legnagyobb összeget behúznia, amit celeb valaha a cégéért kapott.

Kylie egy modern ikon, akinek elképesztő érzéke van a szépségipar vásárlóit illetően

– így nyilatkozott Peter Harf, a Coty vezetője, amikor novemberben beszélt a felvásárlásról.

Az ügylet azonban a Forbes szerint rávilágít arra is, hogy az influenszer éveken át kamuzott üzletének méretéről és sikeréről. A magazin szerint őket is bepalizták, folyamatosan nyomultak náluk azzal, hogy vegyék fel Jennert a leggazdagabbak listájára, meghívták őket a hatalmas villáikba, sőt elvileg még az adóbevallásaikat is hamisították pusztán azért, hogy gazdagabbnak tűnjenek.

Fotó: SMXRF/Star Max/GC Images

Nem ez Jenner első hazugsága: bő öt évvel ezelőtt egy éven át tagadta a bulvárlapok találgatásait, hogy vajon feltöltötte-e az ajkait (itt megnézheti, aki lemaradt az átváltozásról – nincs egyedül, aki nem érti, ezzel kapcsolatban hogy lehetett titkolózni), végül 2015 májusában ismerte el, hogy tényleg így történt. Ekkor a momager (mom, azaz anya és manager) Kris Jenner segítségével fordítottak egyet a történeten, és novemberben a már meglévő 250 ezer dollárjával, amit modellkedésből, Instagram-szponzorációkból és a reality show-juk, a Keeping Up With The Kardashians-ból származó pénzből szedett össze, elkezdtek lip kiteket árulni, amiben egy folyékony rúzs és egy hozzá passzoló kontúrceruza volt.

Az ügyes Instagram-marketingnek hála a 15 ezer, egyébként 29 dollárba (akkor 7-8 ezer forintba) kerülő csomag egyetlen perc alatt kelt el.

2016 végén Kylie-nak már több tucat új terméke volt, a kozmetikai ipar pedig csak kapkodta a fejét az új belépő láttán. Pár hónappal később féltestvére, Kim Kardashian megkapta a júliusi Forbes címlapját, Jenner sajtósa pedig kampányt indított, hogy a kistestvér is felkerülhessen a magazin borítójára. Akkor azt mondták, az üzlet első másfél évében 400 millió dollárt (akkor az 112 milliárd forint volt) könyvelhettek el bevételként, aminek kétharmadát Kylie haza is vihette.

Kim Kardashian és Kylie Jenner. Fotó: Taylor Hill/FilmMagic

Akkor az adóbevallásaikat is megmutatták a magazin munkatársainak, a család könyvelői pedig gyorsan megjegyezték, hogy már az ott látott számok alapján második lehetne a leggazdagabb celebek listáján Taylor Swift mögött. Az újságírók már akkor is nehezen hitték el a történteket, ugyanis az éves 300 millió dolláros (akkor 84 milliárd forintos) árbevétel elég gyanúsnak tűnt – hiába szerepelt mindenhol Kylie Jenner hivatalos aláírása.

Végül a magazin szakértőkkel egyeztetve Kylie-hoz 41 millió dolláros keresetet párosított, ami az 59. helyre volt elég.

Két hónappal később egy cikk jelent meg a WWD oldalán, amiben azok a számok szerepeltek, amikkel először az üzleti lapot próbálták megetetni. Szakértőként az anya, Kris Jenner szólalt meg.

2018-ra annyira Kylie Jenner körül forgott a világ, hogy a Forbes úgy ítélte meg, ezek a hatalmas bevételek akár még igazak is lehetnek. A család újra leült a magazinnal, és megmutatta a 2017-es számokat: a bevételek 7 százalékkal nőttek, 330 millió dollárra rúgtak akkor. A gyors sikernek, az iparági forrásoknak és a 2016-os adóbevallásoknak köszönhetően 2018 júliusában Kylie Jenner Forbes-címlapot kapott mint a 27. leggazdagabb önerőből meggazdagodó nő. Húszévesen a Forbes szerint 900 millió dollárt ért a neve, akkor úgy spekuláltak, ő lesz a legfiatalabb önerőből lett milliárdos.

Köszönöm szépen ezt a cikket és az elismerést

– írta Kylie Jenner Instagramon, a nővére pedig kétszer is gratulált neki Twitteren. Édesanyjuk azt mondta, elképesztően büszke lányára.

Kép: Forbes

Akinek voltak kétségei Jenner milliárdos mivoltát illetően, 2019-ben biztosan meggyőzte az, amikor a 8,6 milliárd dolláros (2600 milliárd forintos) árbevételű Coty bejelentette, hogy megveszi a Kylie Cosmetics 51 százalékát 600 millió dollárért – ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a céget 1,2 milliárd dollár értékűre becsülték. (374 milliárd forintról beszélünk – csak összehasonlításképpen: Magyarország 2020-as költségvetése 21 ezer milliárd forint volt, ami alig hatvanszor több, mint Kylie cégértéke.)

Nem csoda, hogy az elemzők szkeptikusak voltak: egy részük szerint a Coty túl sok pénzt fizetett egy celebcégért, mások amiatt aggódtak, vajon honnan tudják biztosra, hogy Jenner ezek után is ugyanolyan lelkesedéssel hirdeti majd a márkát.

Aztán jöttek a hivatalos papírok: a Coty szerint az ügylet előtti tizenkét hónapban a Kylie Cosmetics bevétele 177 millió dollár volt, ami jóval kevesebb az akkori becsléseknél. Ami még cikibb, hogy a Coty szerint az előző évhez képest 40 százalékkal nőttek a bevételek, ami azt jelenti, hogy 2018-ban 125 millió dollár volt az árbevétel – szemben a 360 millióval, amit a Jennerék próbáltak bemesélni a Forbesnak. Kylie Jenner egy bőrápolási vonalat is elindított tavaly májusban, ami állítólag az első hat hétben százmillió dolláros bevételt hozott – ehhez képest a hivatalos iratok szerint végül csak 25 millió dolláros árbevétellel zárták az évet.

Az agy, vagyis Kris Jenner. Fotó: JC Olivera/Getty Images

A Forbes szerint két forgatókönyv lehetséges:

  1. Kylie biznisze a felére esett vissza egyetlen év alatt. Ha ez így van, akkor a Coty rosszul járt, mert elképesztő összeget fizetett valamiért, ami közel sem akkora érték, mint hitték. (A magazin megkereste a Cotyt is a cikkükhöz, ám a márka nem válaszolt egyetlen kérdésükre sem.) A lap az internetes vásárlással foglalkozó Rakuten cég adataira hivatkozva azt írja, Kylie Jenner online eladásai 2016 és 2018 között 62 százalékkal csökkentek. A magazinnak szakértők azt mondták, ekkora vásárlótömeg nem tűnik el ennyi idő alatt – ráadásul bojkott vagy botrány sem követte a márka életét az időszakban.
  2. A második verzió sokkal valószínűbb: a cég nem volt akkora a kezdetekkor, mint ahogy azt Jennerék mondták 2016-tól kezdve. A Forbes hozzáteszi: nem tudják bizonyítani, csak valószínűsíteni, hogy a papírok, amiket a család megmutatott nekik, hamisítottak voltak. A profit számai sem stimmelnek egyébként: ha igaz, amit a Jennerek mondanak, akkor 44 százalékos nettó profitot zsebelt be Kylie, ami életszerűtlen, másrészt a Coty által benyújtott adatokból látszik az is, hogy ez nagyjából 25 százalék volt.

Abban sem mondtak igazat, hogy az összes profit Kylie Jennernél landolna, mivel övé a jog. A Coty szerződésében ugyanis szerepel egy alap, a KMJ2018, amit Kristen M. Jenner irányít – vagyis az édesanya. Emiatt a magazin számításai szerint nem is a maradék 49 százalék tartozik már Kylie Jennerhez, csak nagyjából 44,1.

A fentieket figyelembe véve a Forbes újraszámolta Kylie nettó értékét, és arra jutott, hogy nem milliárdos – még a Coty-üzlettel együtt is 900 millió dollár alatt van a vagyona. Ennek a harmada az, amit az adózás után megkapott az ügyletből, ehhez jön még hozzá a maradék 44,1 százaléknyi tulajdonrész a Kylie Cosmeticsben, aminek az értékét egyébként elképesztő mértékben vágta tönkre a koronavírus.

A Forbes megkérte a Jenner családot, hogy segítsenek a kalkulációban, ők viszont elzárkóztak a válaszadástól.

Kiemelt kép: Axelle/Bauer-Griffin/FilmMagic

Ajánlott videó

Olvasói sztorik