A Blikk ma megjelent cikke azt állítja, hogy hiába a több tízmillió kattintás és a bőkezű ígéretek, a hazai zenészek egy fillért sem kapnak az óriási nézőszámért a legnagyobb videómegosztó portáltól.
„Több mint 18 millióan kattintottak a ‘Belehalok’-ra, de még egyetlen forintot sem kaptam. Ma sem tudom, hogy miként gazdálkodik a Google a reklámcsíkok bevételével. Annyival lettem okosabb, hogy kiadóként kell velük szerződni, akkor 16-szor több lehet a bevétel, de ez is minimális. Olyan ez a YouTube-reklám, mint a kutya vacsorája” – panaszolta a napilapnak Majka, aki mellett Fluor Tomi és az Irigy Hónaljmirigy vezetője, Sipos Tomi is reklamált az állítólag elmaradt kifizetések miatt.
(Fotó: Neményi Márton)
Információink szerint, bár a YouTube-tól kapott reklámbevételek valóban nem arányosak a nézőszámmal, 15 millió kattintás után már mindenki igen tisztességes összeget tud szakítani. A Hír24 utánajárt, hogy hol lehet a 18 millió kattintásnál járó Majka, a 15 millió megtekintéssel hasító Fluor és a szintén csúcsokat döntögető IHM pénze.
„Tavaly március óta van arra lehetőség, hogy a hazai zenészek pénzt keressenek a YouTube-on megosztott videoklipjeikkel. Nincs olyan partnerünk, aki nem kapta volna meg a neki járó összegeket, a legtöbb esetben azonban nem az előadókkal, hanem a kiadókkal kötünk szerződést, így az ő feladatuk, hogy elszámoljanak velük. Alapszabály, hogy a generált reklámbevétel több mint fele a jogtulajdonost illeti meg. A világon több ezer olyan YouTube-videó-tulajdonos van, aki milliós nagyságrendben keres pénzt rajtunk keresztül” – mondta Schuster Richárd, a Google hazai kommunikációs menedzsere.
Majka kiadójának marketingese sem érti zenészük felháborodását, ugyanis állítólag az előadó folyamatos tájékoztatást kap a videómegosztó által hozott bevételekről.
„Eddig a ‘Belehalok’ című felvételre a május és szeptember közötti időtartamra kaptunk elszámolást a YouTube-tól, a befolyt bevételek kifizetése pedig februárban lesz esedékes. Erről már Majkát is tájékoztattuk, és az elmúlt hónapokban többször is egyeztettünk róla. Nagyon szépek az adatok, egyik művészünk sem fog csalódni a bevételekben” – mondta Csontos Noémi Virág, az mTon Kft. marketingvezetője, aki hozzátette, hogy tavaly március óta állnak kapcsolatban a legnagyobb videómegosztó portállal, és mindvégig sikeres volt az együttműködésük.
Úgy tűnik, hogy Fluor is hiába akadt ki a napilap hasábjain, hiszen kiadójához már megérkezett a YouTube által utalt pénz.
„Már a Gold Recorddal is elszámolt a YouTube, korrektül megtörtént a kifizetés. Az előadóink azonban még valóban nem jutottak hozzá a részükhöz, ugyanis a szokásoknak megfelelően negyedévente számolunk el velük” – mondta Kárpáti Alexandra, a Gold Record PR-menedzsere, aki szerint az együttműködés hosszú távon mindenkinek jót tesz.
Schuster Richárd arra is emlékeztetett, hogy a YouTube nem csak pénzkeresésre használható. Szerinte talán Fluor a legjobb hazai példa arra, hogy a zenészek első számú platformjává vált videómegosztón keresztül mekkora ismertséget lehet szerezni.