Sebastian Vettel furcsán elferdült kormánnyal nyerte meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat, Kimi Räikkönen segített neki védekezni, meglett a Ferrari 1-2. Vettel kormánya az egyenesben balra állt, mint később kiderült, még a rajt előtt sérülhetett meg, amikor letették az emelőről.
Lewis Hamilton egy időre támadta a vörösöket, ám miután nem tudott előzni, a futam legvégén sportszerűen visszaadta a harmadik helyét a csapattársának, Valtteri Bottasnak.
Max Verstappen meglepetést okozhatott volna, végig gyors volt, de a rajtnál kiütötte a csapattársát, Daniel Ricciardót, ezért megbüntették, Ricciardo pedig kiesett.
Fernando Alonso pedig hatodik lett, a szezon legjobb eredményét érte el a McLarennel, ráadásul a legvégén megfutotta a leggyorsabb kört is, és még egy meglepetéssel is készült neki a Forma-1.
66-70. kör
Verstappen három kör alatt 1,3 másodpercre közelíti meg Bottast, ez valós veszély. De megint csak más utolérni, mint megelőzni, egyelőre nincs akció.
Alonsóé a legjobb középső szektor.
FASTEST SECTORS (LAP 66/70): @alo_oficial splitting the two Mercedes 🚀#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/TYpMu4FtS7
— Formula 1 (@F1) 2017. július 30.
Beértünk az utolsó körbe, a sorrend változatlan, Vettel egy borzasztóan nehéz futamot nyer meg, elferdült kormánnyal, Räikkönennel megvan a kettős Ferrari-győzelem, Hamilton pedig valóban visszaadta Bottasnak a harmadik helyet, noha közel volt hozzájuk Verstappen.
Alonso pedig autózik egy leggyorsabb kört.
61-65. kör
Verstappen már csak 3,5 másodpercre Bottastól, márpedig ha leelőzi, akkor a finn aligha adja vissza a pozícióját Hamiltonnak. Az élen közben senki nem támad senkit, sőt Hamilton továbbra is hibázgat, csúszkál, és kicsit még le is szakad Räikkönentől.
Alonso a hatodik helyen halad, ami parádés hely a McLarentől. Di Resta a Williams hibája miatt feladja a futamot.
LAP 63/70: Not how DIR wanted his #F1 return to end @WilliamsRacing 📻 “I’m sorry Paul we’re going to have to retire”#HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/PjI9a7YhUP
— Formula 1 (@F1) 2017. július 30.
56-60. kör
Beérték a körözötteket is, kérdés, ez kinek kedvez majd. Már Hamilton is egy másodpercen belül. Verstappen hátul óriási iramban jön föl, de bele is hibáz egy körbe, így most újrakezdheti Bottas üldözését.
Hamiltonnak is melegszenek a fékjei, hiába autóznak egymáshoz közel hosszú körök óta, nincs támadás egyelőre. Mikor a Mercedes brit világbajnoka beéri Räikkönent hibáz egy picit, továbbra sincs közvetlen támadási pozícióban. Idegőrlő futam a két topcsapat számára. Räikkönen 2013 óta először nyerhetne futamot, de most épp Vettelt kell védenie.
51-55. kör
Bottas kicsit kényelmesre veszi, rá is szólnak, hogy azért maradjon csak közel Hamiltonhoz. A brit még nem támad, de nagyon kicsik a különbségek, közel az egy másodperces DRS-limit. Vettelnek valóban azt mondja a csapat, hogy ne használja a kerékvetőket. Räikkönen drámaian közel van hozzá.
Csúcssebességben már lassan a 320-at ostromolják a legjobbak, nyilván ebben a DRS használata is benne van.
SPEED TRAP (LAP 47/70): The @MercedesAMGF1 are on the charge 🚀 #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/WrBAztSV0o
— Formula 1 (@F1) 2017. július 30.
46-50. kör
Hamilton rádiója most épp megint jó, gyorsan ki is használja az alkalmat, és megkéri a csapatot, hadd menjen el Bottas mellett. És meg is történik a helycsere, Hamilton a harmadik, támadhatja a Ferrarikat. Pár körrel később jön egy záradék a szerződéshez: ha Hamilton nem tudja leelőzni Räikkönent, visszaadja a harmadik helyét Bottasnak.
LAP 46/70: HAM has his radio back 👍
He’s asking for BOT to let him pass 👀#HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/2hbBtdRb3k
— Formula 1 (@F1) 2017. július 30.
Ocon Renault-jának jobb első kereke odaszorul, a szerelők megvárják, amíg kihűl, majd lecserélik szépen.
41-45. kör
Verstappen még mindig kint. Vettel mintha most nem lenne akkora pácban, talán volt némi tartaléka, vagy a gumi kezdett jobban működni. Bottasnak ugyanakkor azt üzenik: “A Ferrarik nem használhatják a kerékvetőket, közelíts és támadd őket.”
Verstappen a 42. körben megkönyörül a szuperlágyon, lecseréli sima lágyra. Fut is egy leggyorsabb kört.
LAP 41/70: @MercedesAMGF1 📻 “We believe VET has a problem, chase him down”
BOT is catching the Ferraris 🚀#HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/YbzhZGoWDU
— Formula 1 (@F1) 2017. július 30.
A sorrend: Vettel, Räikkönen, Bottas, Hamilton, Verstappen, Vandoorne, Hülkenberg, Palmer, Alonso, Sainz.
36-40. kör
Túl a kerékcserén a Ferrarik, Mercedesek, a sorrend köztük nem változott, bár Hamilton támadni kezdte Bottast. Közben az a furcsa helyzet állt elő, hogy a szankcionált Verstappen vezeti a futamot, mert még mindig nem ment ki kerékcserére.
Hátrébb Alonso üldözi Sainzot, kikíséri a bokszba is, majd a visszatérés után friss gumikon támadja tovább. Egyszer levág egy sikánt, egyszer túl szélesen fékezi ki, de harmadszorra sikerül a manőver, előzött egyet a mclarenes.
Vettelnek továbbra is gondja van, elkezdtek kapaszkodni a Mercedesek.
31-35. kör
Vettel kicsit visszalassult, Räikkönen közelít rá, akire pedig Bottas kezd feljönni. Räikkönennek szól is a csapat, hogy vigyázzon, de ő azt mondja: Rendben, csak én meg Vettelre közelítek. Közben Verstappen már harmadik, merthogy elég a bokszkiálláskor letöltenie a büntetését. Az élbolyból Bottas cserélt először gumikat, nem túl gyorsan, majd rögtön a következő körben Hamilton is váltott.
Vettel is cserél, elfékezi magát, ahogy visszatér, de így is kényelmes az előnye.
Räikkönen pedig elereszti a hétvége beszólását, amikor lekörözi a williamses beugrót, Paul di Restát: Mit a francot csinál ez a srác? Ha nem képes hátranézni, maradjon a kommentátori melónál!
26-30. kör
A csúcssebességek listája viszont meglepő: Stroll az első a Williamsszel, csak 316 km/óránál állt rá a fékre. Vettel pedig panaszkodni kezdett, hogy egyenesben is balra áll a kormánya, és a belső kamerák alapján valóban elég furcsán néz ki. “Azt hiszem, egyre rosszabb lesz” – panaszolja Vettel. Nehéz lehet irányban tartani így. Hamilton és Bottas pedig továbbra is szenved a rádiós kommunikációval.
SPEED TRAP: A brisk Stroll 💨 #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/TJAVunzek2
— Formula 1 (@F1) 2017. július 30.
21-25. kör
Nem igazán kérdéses, ki uralja a futamot: mindhárom szektorban a Ferrarié a legjobb idő, ráadásul az élbolyban gyakorlatilag minden versenyző elfogadhatja a mostani pozícióját – ha figyelembe vesszük, hogy Hamilton elől még ki kell jönnie Verstappennek a büntetés miatt.
FASTEST SECTORS: @ScuderiaFerrari dominating this race – so far… #HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/eRQQuMIxHB
— Formula 1 (@F1) 2017. július 30.
Grosjean is kiesik, rosszul rögzítik a jobb hátsót a Haason, majdnem leesik az autóról, miután visszatér a pályára.
16-20. kör
Újabb csata, Carlos Sainz Jr. és Fernando Alonso is összecsúszott, a mclarenes volt a vétlen, ezt az esetet is vizsgálják. Közben Vettel bőszen növeli az előnyét, lassan akár el is kezdhet óvatosan takarékoskodni az autójával.
LAP 17/20
VET continues to hold a healthy lead up front 💪#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/ogLjGWhNz4
— Formula 1 (@F1) 2017. július 30.
10-15. kör
Vettel remek tempót autózik az élen, miközben Ricciardo megtudja, hogy a csapattársa ütötte ki, és keserű szavakkal ostorozza a fiatal hollandot. Nő a hézag a versenyzők közt, senki nem támad senkit, a Vettel-Hamilton távolság már több mint 11 másodperc. Hamiltonnál akadozott a rádiós kapcsolat, de sikerült megoldani a problémát.
LAP 11/70: Mercedes having IT issues, they’re asking HAM to perform a radio check 📻#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/qs505Pe7VJ
— Formula 1 (@F1) 2017. július 30.
5-10. kör
Az újraindítás után maradt a Vettel, Räikkönen, Bottas, Verstappen, Hamilton sorrend. Hamilton keményen támadta a Red Bullt, de Verstappen jól védekezett. Hiába, egy tíz másodperces büntetés tönkreteszi Verstappen futamát is. Ez kedvez a szoros vébének.
Vizsgálják a Hülkenberg-Grosjean ütközést is, amely után azonban mindkét pilóta versenyben maradt.
A rajt
A rajtnál a két Ferrari picit vívott az első kanyar bejáratánál, de Vettel megőrizte az első helyét. Bottas megtartotta a harmadik helyét, Hamiltont viszont mindkét Red Bull (Verstappen és Ricciardo) megelőzte. Csakhogy a Red Bullok ütköztek, Ricciardo defektet kapott, kilukadt a hűtője, keresztbe fordult és megállt a pályán. Máris itt a biztonsági autó.
LAP 7/70: VER given a 10 second penalty for RIC collision ⏱#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/Mua8EIMwkq
— Formula 1 (@F1) 2017. július 30.
Verstappen csúnyán elfékezte magát a kettes kanyarnál, a csapattársa autója pedig csúnyán összetört, még az ötödik körben is bent volt a biztonsági autó. Ha Verstappent megbüntetnék, akkor Hamilton megúszná a rossz rajtját.
Előzmények
Két Ferrari indul az első sorból, két Mercedes a másodikból, és két Red Bull a harmadikból a Forma-1-es Magyar Nagydíjon. Ráadásul Sebastian Vettelé a pole, míg Lewis Hamilton csak negyedik, így ha a rajtnál nem változik a sorrend, a német világbajnok stabilizálhatja a jelenleg csupán egypontos előnyét a nyári szünetre.
A tempója alapján a két Red Bull, Max Verstappen és Daniel Ricciardo is veszélyes lehet a Mercedesre, de nem annyira, mint saját maga:
Meglepetést jelentett az időmérőn, hogy mindkét McLaren, Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne eljutott a Q3-ig, először az idényben – ők a nyolcadik, illetve a kilencedik helyről indulnak.
Fun fact: Felipe Massa szombaton rosszul lett, így ki kell hagynia a futamot, a helyére Paul di Resta ült a Williamsbe. Massa hiánya egyben azt jelenti, hogy 1982 óta először nem indul brazil pilóta F1-es futamon.