A Pirelli kizárólagos Forma-1-es gumiszállítói szerződése 2013 végén kifut. Az olasz cég nagy örömmel érkezett a sportágba 2010-ben, és sokszor jelezték, hogy középtávon, 8-10 éves időtartamban gondolkodnak, de a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) továbbra sem tisztázta, hogy igényt tart-e az olasz gyártóra 2014-ben is.
Bár a Pirelli nem szabott konkrét határidőt a döntésre, már egy évvel ezelőtt világossá tette, hogy 2013 júniusára tudniuk kellene, lesz-e folytatás. Ennek megfelelően Monacóban csütörtökön igen morcosan nyilatkozott a milánói cég motorsportfőnöke, Paul Hembery, már komolyan meglebegtette a kiszállás lehetőségét is:
“Mindig is hangsúlyoztam, hogy nem szabunk határidőt, de egyértelmű, hogy mostanra kezdünk kifutni az időből, a helyzet nagyon komoly, hiszen a jövő évi változások olyan alapvetőek, hogy azonnali döntésre van szükség. Az F1-es szereplés pénzügyi keretének lefixálása mellett ott az elvégzendő technikai munka is. Nem csak annyiról van szó, hogy jövőre keményebb keverékkel vonjuk be az abroncsokat, az alapoktól kell áttervezni a gumikat. Minél tovább húzódik ez, annál lehetetlenebb lesz a feladatunk, és elérkezik az a pont, amikor azt mondjuk, hogy egyszerűen nincs is idő a munka elvégzésére.
A szabályok értelmében szeptember 1-jén a csapatok rendelkezésére kellene bocsátanunk minden szükséges adatot a jövő évi gumikról, de már május közepe van, szóval komolyan, észbontó, hogy jelenleg még nincs is szerződésünk! Lehet, hogy itt sem leszünk jövőre” – figyelmeztetett a szakember.
Közben a Pirelli következő, Kanadai Nagydíjra szánt módosításai körül is folyik a vita.
A gyártó a Spanyol Nagydíj után jelentette be, hogy változtatna a gumikon, mert egyfelől aggasztja a sok leváló futófelület, másrészt a versenyenkénti négy kiállást is soknak tartja. Az erőviszonyok várható megváltozása miatt több csapat is tiltakozott egy komoly módosítás ellen, és az FIA is jelezte, hogy csak biztonsági jellegű változtatások történhetnek a 2013-as gumikon.
A terv szerint a futófelület alatti acélkeret helyére a tavalyi kevlárt teszik vissza, de ez is azzal jár, hogy a gumik üzemi hőmérséklete alacsonyabb lesz, amelynek köszönhetően egyes csapatok esetleg több kört tudnak megtenni velük, mint korábban.
“Nagyon közel vagyunk, hogy minden csapattal megegyezzünk a módosításról, ami nagyon fontos” – állítja Hembery, a Force India viszont vétóra készül, jelentette ki a sportigazgatójuk, Otmar Szafnauer.
“A Pirellinek egyhangú jóváhagyásra van szüksége, enélkül semmi nem fog történni. Mi a Pirelli által tavaly szeptemberben megadott specifikációk alapján építettük meg autónkat. Csak azért, mert néhány riválisunknak problémái vannak, a Pirellinek nem kellene beavatkoznia, nekik kellene változtatniuk az autóikon.Nem fogunk hozzájárulni egy ilyen változtatáshoz azért sem, hogy a Pirelli jobb színben tűnhessen fel.”