A Magyar Labdarúgás Napján, azaz pénteken délelőtt 11 órakor a Budapest-Nyugati pályaudvar Királyi Várójában gyülekezett a tömeg annak apropóján, hogy a nemzeti vasúttársaság (MÁV) egy különlegeséggel tisztelgett az Aranycsapat előtt. A legendás tizenegy napra pontosan ötvennyolc évvel ezelőtt, 1953. november 25-én győzte le 6-3-ra az angol labdarúgó-válogatott a Wembley Stadion bő 100 ezer nézője előtt.
Grosics Gyula és Buzánszky Jenő, a csapat két, még élő tagja, illetve az akkor a kerethez tartozó Várhidi Pál és Tóth II József is ott volt a ceremónián, amelyen a MÁV egy 86 tonnás, az Aranycsapat tizenegy tagjának arcképével ellátott mozdonnyal tisztelgett a magyar foci nagyjai előtt. A mintegy húsz méter hosszú vonatjármű “felmatricázásához” több mint száz négyzetméternyi fóliát használtak fel a dekoratőrök.
“Ez a mérkőzés egy egész ország számára örömet hozott” – mondta köszöntőjében Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára. Beszédet mondott még Dunai Antal, a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) utazó nagykövete, illetve a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Szarvas Ferenc is.
Ezt követően a tizedik vágányra begördült a már említett mozdony, a hangszórókból az emlékezetes mérkőzés rádiós tudósítása hallatszott, megfűszerezve Havasi Balázs zongoraművész Vihar című szerzeményével.
“6-3, 7-1, 2-0 és 2-1 a magyar csapat javára, én ezeken a mérkőzéseken játszottam az angolok ellen. Azért vagyok nagyon büszke a magyar csapat azon időszakára, mert világhírű válogatottakat győzött le. Az angolok a 2-1-es chilei sikerünk után a következő világbajnokságon például diadalmaskodtak. Ötvennyolc évvel ezelőtt játszott a magyar válogatott Londonban és manapság a világ minden táján ha Magyarországról van szó, az Aranycsapat egészen biztosan említésre kerül, erre legyünk büszkék. A mai napig kapunk simogatásokat általunk ismeretlenektől, főként az idősebb korosztályhoz tartozó hölgyektől” – mondta a Fekete Párduc.
“Ezek a fiatalságunk képei, ennyi idő távlatából az ember szíve megdobban. Édesapám a MÁV-nál dolgozott, én is ott kezdtem el az életemet, de végül a futball mellett kötöttem ki. Köszönet mindenkinek, aki hozzájárult ahhoz, hogy ez a mozdony beszáguldja az országot” – vette át a szót Buzányszky Jenő.
A két legenda ezután saját kézjegyével látta el a MÁV Trakció Taurus mozdonyt, majd Várhidi és a nyilvánosság előtt ritkán mutatkozó Tóth is szignózta a szerelvényt. A vonatról egyébként készült egy makett is, melyet szintén megmutattak a nyilvánosságnak.
Az Aranycsapat-mozdony 14 óra 23 perckor – 58 évvel és 7 perccel a londoni találkozó megkezdése után – indul első útjára, a 654-es számú Vércse InterCity vonatot továbbítva. Az említett vonat így Cegléd, Szolnok, Püspökladány, Hajdúszoboszló, Debrecen, Nyíregyháza, Tokaj, Szerencs, Miskolc és Füzesabony állomás érintése után este fél kilenckor tér majd vissza Budapestre, a Keleti pályaudvarra, ahol az érdeklődök megtekinthetik a járművet. A mozdonnyal nemzetközi járatokon is találkozhatnak majd az utasok, a külföldi utak közül kiemelkedik a csíksomlyói búcsúra vezető kirándulás.