Sport

Miért nincsenek nézők Budapesten az élvonalbeli női meccseken?

Kovács Tamás / MTI
Kovács Tamás / MTI
Bár hazánkban a labdarúgás mellett népszerűnek mondott sportág a kézilabda, a kosárlabda, a röplabda, a vízilabda, valamint a jégkorong – a röplabda kivételével a másik négy be is került a jelentős tao-támogatással bíró látványcsapatsportok közé –, mégis igen kevesen látogatják ezeket a meccseket. Különösen igaz ez a budapesti női találkozókra. De miért van ez így?

Mielőtt kiveséznénk, hogy mi lehet az oka az érdektelenségnek, előbb nézzük a fővárosi csapatok számát az NB I-es mezőnyön belül sportáganként. Példaként feltüntettem az október utolsó hétvégéjén játszott budapesti élvonalbeli meccseknek a Nemzeti Sport által közölt nézőszámait.

A nézőszámok:

Női kosárlabda NB I: 4/12 (4 fővárosi a 12 csapatos élvonalbeli mezőnyből)

TFSE–MTK – GYŐR: 150 néző

Vasas – PINKK Pécs: 80 néző

BEAC – Csata: 250 néző

 

Női röplabda Extraliga: 3/8

Vasas – Nyíregyháza: 233 néző

MTK – Kaposvár: 80 néző

Újpest – Békéscsaba: 110 néző

 

Női vízilabda Ob I: 4/10

FTC – III. Kerület: nincs adat (ezt 50 alatti nézőszámnál írják)

BVSC – Szentes: nincs adat

 

Női kézilabda NB I: 5/14

MTK – Fehérvár: 100 néző

 

Női jégkorong Ob I: 4/4

Budapest Jégkorong Akadémia – FTC: nincs publikus adat (ezt is 50 alatti nézőszámnál írják )

KMH – MAC: nincs adat

A nézőszámok siralmasak, a meccsek iránti érdektelenség kézzelfogható. Ez igaz a hazai bajnoki és a nemzetközi kupameccsekre egyaránt. Utóbbiak esetében csak egy kivétel van: az FTC női kézilabdacsapatának BL-meccsei, ahol az átlagnézőszám 1200 feletti, de a többi sportág nemzetközi mérkőzésein sincs számottevő nézői érdeklődés (például a Vasas röplabdacsapatának Közép-európai Liga-meccsein 150 néző volt, míg a Csata kosarasainak Európa Kupa-mérkőzéséin 200 és 400 között).

Az öt élvonalbeli labdajáték-bajnokságban 48 csapat szerepel, ebből 20 budapesti, ami 42 százalékot jelent. Ez úgy a lakosságszámhoz, mint a régiók gazdasági erejéhez képest túlságosan sok.

A főváros túl nagy, nincs lokálpatriotizmus, az elmúlt 30 év főpolgármesterei teljesen érdektelennek mutatkoztak a minőségi sportélet iránt.

Sajnos, ez igaz a nagyvárosnyi méretű kerületekre is. Csapatsportban a főváros elvesztette múltbeli hegemóniáját, a klubok egy része megszűnt vagy középszerűségbe süllyedt. Csak ködös emlék, hogy a BSE városmajori csarnokában több száz ember volt egy BSE – Tungsram női kosárlabdameccsen. Ma már egyik csapat sem létezik, a helyükbe lépő klubok érdektelen meccsein legutóbb – megszámoltam – 39 ember volt. Nem csupán szurkoló, hanem rendező, családtag, zsűri összesen.

Külföldön más a helyzet. Ezen sportágak csapatait 10–30 ezer lélekszámú kis- és középvárosok adják, ahol a vasárnapi meccs olyan esemény, amelyen rang megjelenni, és akinek bérlete van, az a közösség megbecsülését élvezi. Ezen csapatok költségvetését fele részben a piac, fele részben a helyi közösségi közpénz adja.

Egy tudományos kutatás adatai szerint a meccslátogatottsági hajlandóságot leginkább az alábbi tényezők befolyásolják:

  • szülőkkel, nagyszülőkkel közös gyerekkori meccsélmények,
  • a közösséghez, klubhoz tartozás érzése,
  • az eredményesség, siker, a győzelem közös öröme,
  • a sportélmény gazdasági és infrastrukturális feltételei, például: megközelítés, parkolás, jegyár, büfé, vécé.

Hogy mennyiben felelnek meg a vizsgált budapesti csapatok ezen követelményeknek?

A rövid válasz az, hogy semennyire!

A játék színvonala, azaz a nézők látványos szórakoztatása is kívánnivalót hagy maga után. A budapesti csapatok nagy része a hazai NB I-es mezőny alsó felében szerepel, ritka a győztes meccs, sokszor a kiesés ellen kell küzdeniük.

Néhány csapat ugyan nemzetközi szintet képvisel (például az FTC kézi- és vízilabdában, a Vasas röplabdában), de ez sem mozgatja meg a nézőket, ha hazai bajnoki meccsről van szó.

Illyés Tibor / MTI Az FTC női kézisei az Érd Arénában játsszák a hazai BL-meccseket, és a román Bucuresti elleni győzelemnél 2200 néző volt a helyszínen.

Meghalt a klubélet – bár lehet, hogy a múltban sem volt ezekben a sportágakban –, eltűnt a közösséghez tartozás élménye. A klubok nem építik a szurkolótáboraikat, alig van – ha van egyáltalán – közvetlen kapcsolat a drukkerek és a játékosok között. A problémát erősíti a rengeteg idegenlégiós, és az, hogy egy tehetséges budapesti játékos nem a nevelőegyesületében próbál érvényesülni, hanem a játékjogát megvásárló, és neki busás fizetést adó, nemzetközi kupákban szereplő vidéki élcsapatban.

Kitűnő szurkolói bázist lehetne építeni a csapatok utánpótláskorú sportolóiból, ha a klubok ezt megszerveznék, ha a néző fontos lenne számukra. Hasonlóan  foglalkozni kellene a VIP-részleggel, vagyis az ismert emberekkel, akik, ha csak ritkán is, de olykor megjelennek egy-egy meccsen. Igaz, leginkább akkor, ha a sokszor tehetségtelen gyermekük pályára lép az első csapat mezében.

A csapatoknak nincs szurkolói bázisuk. A szurkoló egyrészt hangulati, másrészt gazdasági tényező, nálunk egyik sem fontos. A budapesti klubok női csapatainál leggyakrabban jegyet sem szednek a szurkolóktól a meccslátogatásért. Állítólag nem éri meg, mert a jegynyomtatás és jegykezelés költsége több, mint a bevétel.

Pedig aminek nincs ára, annak nincs értéke sem.

Mi lehet az oka az olyan alacsony nézőszámnak, amely ténylegesen a családtagok jelenlétére korlátozódik ?

Az okokat az alábbiakban látom:

  • Nincs klubélet, nincs klubszimpatizáns, sportágtól független szurkolói bázis.
  • A klubok több száz utánpótlás-játékosát nem érdekli a felnőttcsapatok mérkőzése. Ez, sajnos, igaz az egyetemi klubokra is, ahol a diáktársak sem járnak a mérkőzésekre.
  • Nincsenek a meccskezdési időpontok összehangolva, így még az a maroknyi érdeklődő sem tud több meccset megnézni egy hétvégén, akiket egyébként érdekelne (a fentebb felsorolt kosárlabda-mérkőzések egyformán szombaton 17–18 óra között kezdődtek).
  • Nincs reklámja, hirdetése a sporteseményeknek, a klubhonlapok belterjes közönséget szolgálnak ki.
  • A klubok teljesen érdektelenek a jegybevétel tekintetében a rengeteg ellenőrizetlen forrású és felhasználású közpénz miatt.

Pedig a néző a klub piaci bevételének fontos eleme. Ha nincs néző, nincs hirdető vagy szponzor sem, és a meccsközvetítési jogok sem érnek semmit. Egy női labdajáték-bajnokság budapesti tévés meccsének nézőszáma is hasonlóan alacsony, mint a csarnokban, uszodában jelenlévőké.

Nézzük a jelenlegi helyzet gazdasági oldalát. A fentiekben felsorolt 20 NB I-es budapesti női csapat átlagos éves költségvetése csapatonként meghaladja a 120 millió forintot. Ebben nincs benne a csarnokok, termek, uszodák bérleti és fenntartási költsége, mivel ezeket a csapatok jellemzően ingyen használják. Ennek becsült költsége egyébként csapatonként 40–60 millió forint lenne.Tudom, nem lehet mindent a pénz tükrében nézni, mégis látni kell, hogy egy néző és hirdető nélküli budapesti női labdajátékmeccs összköltsége 5–6 millió forint. Ezzel szemben a tényleges piaci bevétel 0 forint.

Adódik a kérdés: kinek rendeznek Budapesten élvonalbeli női meccseket?

A tényszerű válasz: a nézőknek biztosan nem, mert ők nincsenek sem a helyszínen, sem a tévé előtt!

A kézilabdát, a kosárlabdát, a röplabdát, a vízilabdát és a jégkorongot a közbeszéd látványsportágaknak hívja, amelyek jellemzően piaci pénzből élnek, de itthon a női csapatsportokat kizárólag a közpénz tartja el.

És hogy mi ezen sportágak társadalmi fizetsége? Esetenként néhány Eb-, vb-helyezés – hangos médiamegjelenéssel és politikai dicsérettel. Miközben a budapesti sporthétköznapok eseménytelenek és csendesek.

A szerző sportközgazdász.

A kiemelt képen Szabó Laura, az MTK Budapest (b) és Sarah Iversen, a Herning-Ikast HB játékosa látható a női kézilabda Európa Liga selejtezőjében játszott mérkőzésen, amelynek a budapesti Elek Gyula Aréna adott otthont.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik