Az olyan óriási sportesemények, mint például a labdarúgó-világbajnokság, már régóta képesek arra, hogy a technológia világában is felhajtást keltsenek. Az olyan cégek, mint az Apple vagy a Facebook szívesen szállnak be abba, hogy a nagy figyelemre való tekintettel új, forradalminak szánt fejlesztésekkel segítsék a szervezők, valamint a közvetítők munkáját, és a rajongói élményt is élvezhetőbbé tegyék.
Persze a sportvállalatok is szívesen mutatnak be új technológiákat a vb-re időzítve. Nincs ez másképp az idén sem: az Oroszországban zajló torna idején számtalan kütyüt és új megoldást látunk majd. Ezekből szedtük össze a legfontosabbakat, és megnéztük, valóban érnek-e bármit is, vagy csupán méregdrága kamuélményként értelmezhetők.
VR-BAN IS LEHET NÉZNI
Az idén pár amerikai csatorna különleges eszközökkel szeretné közelebb hozni a bajnokságot az olyan rajongókhoz, akik nem lehetnek ott Oroszországban. A Fox Sports és a Telemundo ugyanis elérhetővé teszi a meccseket az előfizetőiknek egy virtuális valóságban működő alkalmazással is.
A Fox Sports nyújtotta lehetőséget nyilván csak a jobb minőségű, a szemre különösebben nem megterhelő VR-szemüveggel rendelkező nézők tudják kihasználni, de számukra elég érdekesnek ígérkezik: az applikációban először csinálniuk kell egy avatart, amit aztán a többi felhasználóval együtt beterelnek egy virtuális nézőtérre, ahonnét az egész stadiont belátják. Az alkalmazás elvileg Androidon és iOS-en is működik, de kérdéses, hogy simán mobillal mennyit lehet kihozni az élményből. Ezt a projektet a LiveLike nevű startup menedzseli, ami korábban a Super Bowl-hoz és a BL-döntőhöz is összekalapált egy-egy VR-közvetítést, de a 64 meccses VB mindenképp eddigi legnagyobb kihívásuk lesz.
A Telemundo közvetítése némileg fogyaszthatóbbnak tűnik, itt gyakorlatilag egy 180 fokos videós közvetítésről van szó, de a gólokat és az izgalmasabb helyzeteket akár 360 fokban is végig lehet nézni. Sajnos ez a közvetítés is csak az USA-ban érhető el, ott is csak előfizetéssel, és úgyis csak spanyolul.
Ezenfelül az Egyesült Királyságban még a BBC-nél is lesz lehetőség VR-ban követni a meccseket.
A 4K ÉS AZ 5G NAGY PRÓBÁJA LESZ
A nagy sportesemények mindig is az új közvetítési és telekommunikációs technológiák tesztpályái voltak, és ez alól a 2018-as rendezvény sem jelent kivételt. A mobilhálózatok terén a világbajnokság az 5G nagy próbája lesz: a 2019-ben piacra kerülő távközlési technológiát több mint 40 oroszországi helyszínen, valamint a tizenegy vb-meccset rendező városból hétben lehet elérni majd. Ezek közé a helyszínek közé tartoznak stadionok, a közlekedési csomópontok és szurkolói zónák is.
A 4K felbontású közvetítéseket ellenben már 2014-ben kipróbálták Brazíliában, de szélesebb körben most biztosítanak először ilyen formátumot a közvetítők számára. A szépséghiba itt annyi, hogy egyrészt ehhez a felbontáshoz ultramodern tévével kell rendelkeznünk, illetve hogy az USA-n és az Egyesült Királyságon kívül nem nagyon kapkodtak a lehetőségért a közvetítő csatornák.
OKOSLABDA NFC-CHIPPEL
A vb hivatalos labdáját, ahogy 1970 óta mindig, idén is az Adidas tervezte. A Telstar 18 névre keresztelt sporteszköz pixeles, a modern kort jelképezni hivatott dizájnja mellett úgy lett kialakítva, hogy csökkentse a csavart lövések által okozott repülésmanipulációt, így megkönnyítse a kapusok, és megnehezítse az olyan trükkös szabadrúgók, mint Cristiano Ronaldo dolgát.
ami az Apple Pay-hez hasonló módon képes csatlakozni okostelefonokhoz. A labdát kívülről-belülről elemző videónkban meg lehet nézni, pontosan hol is van elrejtve a chip a labdában, a hozzá tartozó weblap azonban egyelőre meglehetősen kezdetleges.
Ezen egyelőre a labda eladási számát, a többi labda koordinátáit lehet megnézni, valamint különböző kihívásokban lehet részt venni. Ez önmagában nem jelent sokat, a chip beépítése azért nagy lépés, mert ez mutathatja az utat a technológia jövőbeli, hasznosabb alkalmazásaihoz is. Az Adidas korábban például már gyártott ennél is spécibb, szenzoros teljesítménymérő-rendszerrel ellátott labdákat, de ezek nem bizonyultak elég stabilnak és tartósnak ahhoz, hogy a vébén is felhasználják őket.
KEVÉSBÉ IDEGESÍTŐ VIDEOBÍRÓ
Már mi is írtunk róla, mennyire lelketlen és tökéletlen, de egyszersmint mennyire szükséges meccsek során a videóbíró. A technológia ugyebár már egy ideje létezik, és folyamatosan kavar kisebb-nagyobb botrányokat, de a most érkezett el valószínűleg eddigi legnagyobb tesztje, hiszen a vébén használják a sokak által szellemrombolónak, tökéletlennek titulált rendszer.
A videóbírók „csapata” a Moszkvai Nemzetközi Közvetítőcentrum videós vezérlőterméből fog operálni, a fő videóbíró mellett pedig még három másik „asszisztens” segíti a munkát.
Lesznek azonban újítások a már nyögvenyelősen bejáratott, szurkolók által gyűlölt rendszeren is. A félreértések elkerülése, és a nézők pontosabb tájékoztatása végett a Fifa idén egy speciális táblagépet használ, hogy percrekész információkat küldjön a nézőtéren ülőknek, valamint a meccseket közvetítő csatornáknak a videóbírói figyelmeztetés okáról, annak ítéleteiről, illetve az ítélet indoklásáról. A rendszer emellett automatikusan készített infografikákat is kiküld a közvetítőknek.
Ettől függetlenül a bíró együttműködése a videóbíróval nem lett megkönnyítve, a játékvezetőnek ezúttal is pluszban kell figyelnie a rendszer csipogására a fülhallgatóján keresztül, miközben a meccset próbálja irányítani. A videó- és lassítástechnológiát ráadásul most a kispadon ülők segítségére is felhasználják. Az edzők és a csapatok személyzetei tableten, harminc másodperces késleltetéssel elemezhetik a meccset kamerákon keresztül, de a játékosok teljesítményéhez kapcsolható
Hogy a rendszer hogyan fog muzsikálni eddigi legnagyobb próbáján, az gyakorlatilag megjósolhatatlan.
Kiemelt kép: John Macdougall / AFP