Sport

Mi köze Kodálynak Papp Lacihoz?

Hungarikonok(960x640).png (Hungarikonok, festmény)
Hungarikonok(960x640).png (Hungarikonok, festmény)

A XXX. nyári olimpiai játékok idejére egy hónapra az angol fővárosba költöznek a „Hungarikonok”. A londoni Magyar Intézetben július 12. és augusztus 12. között megtekinthető kiállítás méltó tisztelgés a magyar sport és művészet nagyjai előtt.

A londoni kiállítás 2 x 12 darabos sportra és művészetekre fókuszált metszete Kárpáti Tamás „Hungarikonok” gyűjteményének. Egyrészt olyan műtárgyak alkotják, amelyek 12 legendás magyar sportoló, kivétel nélkül olimpiai bajnokok emblematikus sportszeréből, valamint 12 világhírű magyar művész (többek között: Kodály Zoltán, Bartók Béla, André Kertész, Jancsó Miklós) munkaeszközeiből álmodtak meg és készítettek el a kortárs művészek.


Kárpáti Tamás és a kötet. Kattintson a képre és nézze meg válogatásunkat a gyűjteményből!
Fotó: Neményi Márton

A gyűjtemény kialakulása hétköznapi módon indult. Kárpáti, a Premier Magazin alapító-főszerkesztője ugyanis ragaszkodó típus, megőrzi, sőt gyűjti a tárgyakat. Elsősorban ikonikus magyar emberek emblematikus munkaeszközeit, ruhadarabjait, sportolók sportszereit – relikviákat.

Szponzorációs örökbefogadás
„Külön köszönetet kell mondjak Nyúl Sándornak, a Trigránit Zrt. operatív vezérigazgatójának” – taglalja a műtárgyak elkészültének, a kiállítás szervezésének nehézségeit Kárpáti Tamás.
„Az ö ötlete a „szponzorációs örökbefogadás” segíti például a londoni kiállítás létrejöttét is. E remek terminológia lényegében mecenatúrát takar. A gyűjtemény ugyan a tulajdonosé marad, de a patrónus, aki áldozni tud az értékeink megőrzésére és teremtésére egy-egy darabbal szintén részesedhet belőle. Sándor, aki maga is kiváló kardvívó volt például négy évre Gerevich Aladár kardjából készített műalkotást fogadta örökbe. Azóta irodáját dísziti.„

A fogyasztói társadalom olyan ütemben késztet az új előállítására, megvásárlására, hogy ha ezeket nem őrizzük meg az utókornak, úgy „egy-két generáció elteltével az éves rendes lomtalanítást követően ismeretlenül hevernének az utca porában” – vallja Kárpáti. A relikviák így folyamatosan gyűltek és gyűlnek. „Nem korlátozódnak területre. Inkább barátságok, ismeretségek emlékei. Életem meghatározó személyeihez és önnön szenvedélyeimhez – sporthoz, kultúrához, művészetekhez – kötődő emlékek”.

Aztán úgy négy éve jött az ihlet – a „magán mitológia” – ahogy Kárpáti nevezi. A tárgyak, a hozzájuk kötődő személyiségek, életpályák találkozása a festészettel, szobrászattal, irodalommal. Különböző önkifejezési eszközök az értékmegőrzés jegyében.

És a gyűjtő hívására sorba álltak a barátok. A kortárs festők, szobrászok megkapták a féltve őrzött relikviákat, és műtárgyakat alkottak belőlük, míg az író, költő cimborák prózába öntött gondolatokkal öltöztették föl azokat. Sok más mellett így öntötték műalkotásba a magyar sportlegendák relikviáit.

Verebics Katalin körbefestette Papp Laci bokszkesztyűjét, Madarassy István Gerevich Aladár kardját tette eggyé Magyarországgal, míg Györfi András Csapó és Szívós doktorok vízilabda sapkájába festette bele egykori tulajdonosukat – többek közt. De a londoni kiállítás megnyitójára vélhetőleg elkészül még Magyar Zoltán lovának kápája, Rejtő Ildikó tokiói tőre, Kulcsár Győző müncheni sisakja és Portisch Lajos sakk-készletének egyik bástyája is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik