Sport

Fa Nándor: Gáboré emberfeletti teljesítmény

Kálnoki Kis Attila
Kálnoki Kis Attila

rovatvezető. 2012. 03. 26. 15:48

Fa Nándor, Rakonczay hajójának tulajdonos-tervezője amondó, voltak kommunikációs problémák, de ettől még fantasztikus teljesítmény.

Korábban a témában:

Az interneten a ma hajnali híren túl, hogy Rakonczay Gábor az Atlanti-óceánt 60 nap alatt egyedül átszelte, és szerencsésen révbe ért Antiguán már egy szerkesztőségi cikk, egy blog és millió hozzászólás foglalkozik a magyar kenus teljesítményét követő kommunikációval.

Némelyek feltételezik, hogy az eltűnés csak „kamu” volt, marketingfogás, hogy a 21. századi vértől és celebektől csöpögő médiája többet foglalkozzon a világraszóló teljesítménnyel. A többség persze örül és gratulál, mert kétségtelen tény, a teljesítmény lenyűgöző, ha volt kapcsolata Rakonczaynak a szűk bennfentesekkel, ha nem. Ez utóbbi még csak növeli a teljesítményének értékét…

Elveszett? Megkerült? Tény: átevezte!

Rakonczay Gábor (rakonczay gábor, )

Fotó: www.szolovitorlazas.hu

A sport24 kérdésére Fa Nándor, a hajó tulajdonosa és tervezője, aki tanácsaival kezdetben és amíg volt kapcsolat addig is segítette Rakonczayt, elmondta: „Az a tény, hogy Gábor egyedül átevezte az óceánt, fantasztikus teljesítmény, csak szuperlatívuszokban lehet nyilatkozni. Gábor nagyon erős volt. Sok mindenről lehet itt majd szakmailag beszélni, de avatatlan kritikákat és alapos szakmai összefüggéseket nem ismerő megnyilvánulásokra, cikkekre nehéz reagálni. Sem Gábor, sem a hajó nem ezt érdemli! Maradjunk abban, hogy ez egy Magyar Guinness-rekord lesz, ha minden igaz!”

A híradások szerint Rakonczay többször felborult, elázott mindene, a telefon is, ezért nem tudott kapcsolatot tartani feleségével sem. Felmerül a kérdés, mégis hogyan élte túl ezeket a borulásokat. Fa Nándor az interneten keringő vitát gordiuszi csomóként feloldva ad magyarázatot minderre. „Egyszerűen arról van szó, hogy a hajóba beépített habanyag által kiszorított víz súlya nagyobb, mint az összsúly, azaz Gábor és az összes rakománya együttvéve. A maradék felhajtóerő cirka 150 kilogramm. Ez azt jelenti, hogy a hajó minden körülmények között felszínen marad. Egy egyszerű példával élve: ha kilukasztasz egy parafát attól a belseje vizes lesz, de ettől még nem süllyed el. A szólóvitorlázásban, óceánátkelésben a borulás hétköznapi esemény, amit meg kell oldani. Gábor megoldotta.”

A híradások szerint a magyar kenust egyetlen kézi GPS segítette a tájékozódásban, ennek köszönhetően tudott ott célba érni, ahol eredetileg tervezte. Márpedig Fa Nándor tájékoztatása szerint ezek olyan hétköznapi eszközök, amelyeket nem lehet bemérni.

Amit még tudni lehet: Rakonczay Gábor mindvégig rendkívül nyugodt és kitartó felesége amint lehet kiutazik férjéhez, hogy együtt örüljenek a szerencsés végnek. Rakonczay Viktória az atv.hu-nak adott interjújában egyébként abszurdnak nevezte a feltételezést, miszerint férje időleges eltűnése egy médiahekk volt.

Lépések a Guinness-rekordhoz?
Hogy Guinness-rekord lesz-e a magyar kenus teljesítménye vagy sem, azt ma még nem tudjuk.
A csúcs hitelesítésének első lépése az, hogy Rakonczay vagy felesége be kell hogy jelentse az Óceánátevező Szövetségnek, és bizonyítania kell a csúcs hitelességét.
Eztán lehet a Guinness-rekordok könyvébe is bekerülni oly módon, hogy a szövetség által kiállított dokumentumot hivatalos rekordként be kell jelenteni a Guinness-rekordok szerkesztőségének. Ők megvizsgálják, hogy a felmutatott teljesítmény összehasonlítható-e a kategóriájával, és ha igen, 4-6 hetet követően hitelesítik azt.
Ha hitelesítették, úgy a nyilvántartásba biztosan bekerül, de a könybe nem, hiszen több mintegy 40 ezer ismert csúcsból alig a tizede kerül bele a 2013-as kiadványba.
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.