Poszt ITT

Ők lesznek az emberek, akiknek még Orbán sem parancsolhat

Földtörvény: négyezer földbirtokos lehet idővel összesen az egész országban.És lesznek helyi kiskirályok is.

Ahhoz képest, hogy a föld körül Magyarországon tulajdonképpen évszázadok óta állandóan botrány van, az új földtörvény egészen zökkenőmentesen csúszott át a parlamenti gépezeten. Az ellenzék kicsit zúgolódott, a tüntetők kicsit tüntettek, de hát ez már évek óta csak háttérzajnak elég. Igaz, ez volt talán az első ügy, amikor a Fideszen belül hangos tiltakozás támadt a kormány egy terve ellen (Ángyán József már függetlenként ül azóta a parlamentben). Ám ahhoz képest, hogy mekkora változásokat hoz ez az életünkbe, ezt elég kis ellenkezésnek mondanám.

Ugyanis az új földtörvény szinte visszaállítja a feudalizmust, két módon is. Egyrészt megágyaz annak, hogy nagyon kevés ember kezében legyen föld. Másrészt pedig olyan emberek kezébe adja a földtulajdonosok meghatározásának jogát, akiknek nem kell megindokolniuk a döntésüket, és valójában senki sem vizsgálhatja a döntésüket.

Álkorlát

Elvileg a gazdag külföldiek földfelvásárlásainak korlátozását célozná az a szabály, hogy ne lehessen túl sok föld egy-egy ember kezében. A törvény azt mondja ki, hogy maximum 1200 hektár lehet egy természetes személy, és 1800 hektár egy cég tulajdonában.


A Jobbik tiltakozik Áder ablaka alatt
Fotók: Neményi Márton

Ez úgy hangzik, mintha valójában növelné a birtokosok számát, nem? Csakhogy kimondja a törvény azt is, hogy a családtagok birtokát nem kell összeadogatni a korlát értelmezésekor. Tehát ez gyakorlatilag azt jelenti: ahány családtagod van, akivel beszélőviszonyban vagy, annyiszor 1200 hektárnyi földed lehet.

Birtokoseset

Tehát a jelenlegi helyzethez képest valójában több földet vehet majd mindenki, ami a nagybirtokosok megerősítését teszi lehetővé. Jelen pillanatban körülbelül 6 millió hektár termőföldet tartanak nyilván Magyarországon, amely körülbelül 3 millió földtulajdonos közt oszlik meg.

Ám ha megnézzük, hogy mi történne akkor, ha az emberek elkezdenének földet vásárolgatni, akkor azt látjuk: ha mindenki elérné a határt, akkor elvi szinte kevesebb mint négyezer földtulajdonos lehetne Magyarországon. Tegyük fel, hogy nem éri el minden tulajdonos ezt a határt, de akkor is: több ezerre, maximum tízezerre szűkülhet a tulajdonosi kör, ami jelentős változás a mostani milliós körhöz képest. Előbb vagy utóbb márpedig minden föld gazdát cserél. (Az öröklésre nem vonatkozik a korlátozás.)

Tapad a sár

A földek felvásárolgatása már most is zajlik, amit abból is lehet látni, hogy emelkednek a termőföldárak. Aki teheti, vesz, hisz több föld sosem lesz.

A tőke természete pedig olyan, mint a higanyé: a tőkedarabok addig épülnek össze, amíg nem alakulnak ki mono- vagy oligopóliumok. Az oligopólium – ha esetleg valaki nem emlékszik a történelemórákról – az, amikor néhány ember osztja el egymás közt a hatalmat.

Egy bizottság mindenek felett

Ám ez még kevés lenne ahhoz, hogy a magyar föld egyre kevesebb ember kezében összpontosuljon, hiszen minden föld valakinek a tulajdonában van most is. Miért adná el Józsi bácsi a földjét pont valamelyik oligarchának? – merül fel a kérdés.

De sajnos erre is gondoltak a földtörvény kidolgozói. Minden településnek lesz egy földhasználati bizottsága, amely 3-9 emberből áll, s alapvetően a helyi tulajdonosokat képviseli. Ők mondhatják majd meg, hogy kit engednek a faluban földet venni, kit nem. (Külön rendelet készül arról, őket hogyan kell majd kinevezni.)

Bírósági kamukör

A bizottság kimondott hozzájárulása nélkül ugyanis a hatóság nem hagyhatja majd jóvá az adásvételi szerződéseket. Ez azt jelenti, hogy már annyival meg tudják fúrni majd egy nekik nem tetsző személy tulajdonszerzését, hogy egyszerűen nem válaszolnak a hatóság levelére és nem foglalnak állást azzal kapcsolaban, hogy engedik vagy nem engedik az vevő vásárlását.

Igazából indokolniuk sem kell döntésüket, mert a törvény azt mondja, hogy ezeket a döntéseket alapozhatják például „köztudomású tényekre” és „legjobb ismereteikre”.

Jogorvoslat nélkül

Persze a bíróságra lehet majd vinni a hatóság döntését, ám a bíróság csak azt tudja vizsgálni, hogy jogszerűen járt-e el a hatóság. De ha nem kap állásfoglalást, akkor nem is tehet mást a törvény szerint a hatóság, mint hogy nem engedélyezi a szerződéskötést. A kör bezárul.

Vicces, hogy a törvény külön hangsúlyozza, hogy a bizottságok döntése ellen nincs jogorvoslat.

Az ilyesmi csak a királyság idején volt szokás.

 

Piaci gondok

A föld persze mindenütt egy különleges jogi kérdés, ami nem teljesen piacszerűen működik. Van, ahol a termőföld árát állapítja meg hatóság, van, ahol a helyi gazdálkodói közösségnek van nagy hatása, s az állam is jellemzően aktív tulajdonos (nálunk is az állam a legnagyobb földtulajdonos).

Az külön érdekes, hogy a magyar földviszonyok esetében a törvény elméletileg – a külföldi gazdák tőkefölényére hivatkozva – az „emberek” földhözjutási lehetőségét próbálná biztosítani azzal, hogy alacsonyan tartja az árakat.

Gyakorlatilag viszont a földhasználati bizottságok (tehát a földtulajdonosok) döntik majd el, mennyiért lehet adni-venni a földet. Ha valaki nem jó árat mond, akkor könnyedén elkaszálhatják a tranzakciót.

Tehát a piac forgalma is le lesz fojtva, ami általában oda vezet, hogy emelkednek az árak. Persze nagy kérdés, hogy mi lesz ebben a már most birtokosnak számító gazdák érdeke: ha maguk veszik, az alacsony ár lenne a jó, de ha más, akkor a magasabb, nyilván.

Ugyanakkor a törvény azt is kimondja, hogy az adásvételnél az ár nem térhet el jelentősen az átlagtól, tehát nem mehet túl gyorsan se föl, se le.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik