A köztársasági elnök elmondta, hogy a 18 éveseknek mindössze 0,3 százaléka leli örömét az olvasásban, és a középiskolások 23 százaléka nem érti meg az olvasott szöveget. “Ha ez megy tovább, el fog fogyni az olvasó” – mondta. Kifejtette: bár hálás téma a betű kultúrájáról való áttérés a képi kultúrára, az a meggyőződése, hogy a betűnek, a könyvnek nincs vége, olvasás nélkül nem lehet továbbmenni semerre.
A könyvpiac ugyanakkor fellendülőben van. Jól mutatja ezt, hogy kisebb árháború robban ki rendre a legnépszerűbb könyvek megjelenésekor a hagyományos könyvesboltok és a hipermarketek között. (Legutóbb a legújabb Harry Potter könyv hazai megjelenésekor volt tapasztalható ilyen.) A hagyományos, független könyvesboltok és könyvértékesítő láncok, illetve a könyvértékesítésbe öt-hat éve bekapcsolódó és folyamatosan bővülő – a piacból jelenleg mintegy 10 százalékos részt kihasító – hipermarketek között évek óta növekszik a feszültség. Míg a szakma meghatározó kiadói és kereskedői – az Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésébe (MKKE) tömörült 126 cég – tartják magukat ahhoz a kilencvenes évek közepén kötött megállapodáshoz, hogy a könyvek árát a kiadók határozzák meg, s engedményes értékesítésre legkorábban fél év elteltével kerülhet sor, a hipermarketek időről időre a tömegárukhoz kapcsolható kereskedési technikákat használják a könyveladásnál is.
A múlt év végén zárult Nagy Könyv verseny (és a korábbi oktatáskutatások) szerint Magyarország legnépszerűbb regénye az Egri csillagok. Olvasáskutatók azt mondják, hogy az ilyen felmérésekben előkerülő könyvek mind az ifjúkori, kezdő felnőttkori olvasmányélményekhez kötődnek. Ez többek között azért lehet, mert még mindig érvényesül az iskola „kánonközvetítő szerepe”. Belénkrögzült, hogy ezek milyen fontos művek, nemzeti értékek, emellett persze olvashatóak, szórakoztatóak is. Fontos, hogy ezek filmfeldolgozásai évente – jó esetben – megerősítik, – rossz esetben – helyettesítik a korábbi olvasmányélményeket. A valós olvasmánylistákon viszont nincsenek ott ezek a könyvek, azokat az amerikai bestsellerek uralják. A felméréseken a klasszikus könyveket illik említeni: mást olvasunk, és mást jelölünk meg, ha rákérdeznek.