Mobil
Focused and thoughtful man. Coder, programmer or developer using laptop in dark. Businessman working late. Student studying at night. Close up of glasses with reflection of computer screen.

Napról napra közelebb kerülünk a vaksághoz

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

újságíró. 2018. 11. 19. 11:00

Korábban a témában:

A magyar lakosság 90 százalékát érinti, még sem fordítunk elég figyelmet a szemünket nap mint nap érő kék fény káros hatásaira. Erre a problémára hívja fel a figyelmet egy országos fórum, a kekfenymenteseletet.hu, aminek célja, hogy átfogó információkat nyújtson a témával kapcsolatban. A Nielsen tavalyi felmérése szerint egy felnőtt átlagosan 10,4 órát tölt el a képernyő előtt  naponta,és 88 százalék tudja is, hogy ez nem feltétlenül jó a szemnek. Sajnos azonban csak 12 százalékuk  jut el odáig, hogy tegyen is ellene.

Azzal a legtöbben tisztában vagyunk, hogy a láthatatlan ultraibolya-kék fény káros hatással van a szemre és a bőrre is, ezért kenjük magunkat napozáskor, és ezért figyelünk oda, hogy UV-szűrős napszemüveget hordjunk. Azt azonban kevesen tudják, hogy a magasabb (380 – 500 nm közötti) tartományban lévő, és ezáltal látható ibolyakék fény különösen káros hatású, mivel akadály nélkül hatol át a szem védőrétegén egészen hátra a retinába.

Szükségünk van rá

Kék fényre szükségünk van, hiszen fontos szerepe van bioritmusunk felállításában és szabályozásában, emellett kedélyjavító hatással is bír, ami különösen hasznos a téli depresszió ellen. A probléma a digitalizációnak köszönhető és annak, hogy alig vagy egyáltalán nem figyelünk oda a szemünkre.

Fotó: kekfenymenteselet.hu

A mesterséges fény mindenütt körülvesz, hiszen mikrokörnyezetünk része. Ahogyan Táll Krisztina, optometrista szakember megjegyzi: „Nem kell ahhoz napi 10 órát gép előtt dolgozni, hogy a szemünk kiszáradjon és elkezdjen fájni a fejünk. A zárt, mesterséges LED vagy egyéb hideg kék fényekkel bevilágított tér, a képernyőkből érkező kék fény és a hűtő-fűtő rendszerek mind hozzájárulnak a problémához”. A gyakori szemszárazság mellett hosszú távon ráadásul makula degenerációt (retina súlyos károsodása) és szürkehályogot is okozhatnak.

A távolság sem mindegy

A szakember szerint a kék fény mellett a legnagyobb probléma a tartós közelre nézés.

Képzeljük el, hogy órákon át guggolunk, majd hirtelen fel kell állnunk. Na így érzi magát a szemünk, ha sokáig elfelejtünk a távolba nézni. Egy óra is eltelhet, mire ebből az izomgörcsből feloldódik a szem”.

A 14 év alatti gyerekek fokozottan érzékenyek. Japánban például a fiatalkorúak 90 százaléka szenved gyerekkori miópiában (rövidlátásban), főleg az elmúlt 15-20 évben lett rengeteg kisgyerek szemüveges, mivel korán a kezükbe kerül a tablet. A tanulás mellett a pihenés is 30 centi közelről a képernyőjüket bámulva történik. Arról nem is beszélve, hogy ez a képernyő pici és általában nem kint, a természetes fényben, hanem zárt térben, mesterséges fény mellett bámulják.

Mire figyeljünk?

Az optometrista szerint az irodai munkát végzőknek érdemes szemtornát végezniük, akár csak annyit, hogy időközönként munka közben a távolba is néznek.  Emellett jól bevált eszköznek számít a monitorszemüveg, mely védőréteget képezve meggátolja a kék fény behatolását a retinába és ép látásúaknak, dioptria nélkül is kapható.

Sajnos jelenleg kék fény szűrős kontaktlencse nincs a piacon, így a kontaktlencséseknek is ajánlott beszerezni egy ár-érték arányban is megfelelő monitorszemüveget. Lefekvés előtt pedig érdemes éjszakai módba állítani a telefonunkat, de számos alkalmazás létezik, ami optimális mértékűre csökkenti a kijelzők kék fényét.

(Kiemelt kép: ThinkStock)

Dömös Zsuzsanna korábbi cikkei
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.