A Kaspersky Lab olyan termékeiből gyűjtött statisztikákat, amelyekben be volt kapcsolva a szülői felügyeleti eszköz, így felmérést készítettek a gyerekek internetes böngészési szokásaiból. A tanulmány az elmúlt hat hónap 10 legnépszerűbb nyelvére vonatkozó keresési eredményeket elemzi: angol, német, orosz, portugál, arab, japán, kínai, francia, olasz és spanyol.
Az eredmények azt mutatják, hogy a kiskorúak leginkább (17%) az audio- és videó kategóriába tartozó tartalmakat keresték – köztük streaming szolgáltatásokat, vloggereket, sorozatokat és filmeket.
A második helyen a fordító felületek (14%) végeztek, míg a harmadik helyre az online kommunikációs weboldalak (10%) kerültek. Érdekesség, hogy az online játékok idén lecsúsztak a dobogóról és csupán a negyedik helyre futottak be 9 %-kal.
A JAPÁN GYEREKEKET ÉRDEKLI LEGJOBBAN A PORNÓ
Nyilvánvaló különbségek is kiderültek a riportból: például a videókat és a zenéket jellemzően angolul keresik a gyerekek, de a legtöbb fordítást a spanyol anyanyelvű fiatalok keresték, míg a kommunikációs szolgáltatások oldalait többnyire orosz nyelven böngészték.
A kínaiak minden más nációnál többször kerestek oktató weboldalakat, a franciák főleg sport után érdeklődnek, a németek pedig online vásárolnak gyakran.
EZEK A LEGVESZÉLYESEBB OLDALAK
A keresések elemzése mellett a jelentés azt is vizsgálja, hogy milyen olyan weboldalakat látogatnak a gyerekek, amelyek potenciális veszélyeket rejthetnek. A Kaspersky Lab 14 kategóriát határozott meg erre vonatkoztatva, amelyek a következők:
- Felnőtt tartalom
- Alkohol, dohánytermékek és narkotikumok
- Számítógépes játékok
- Webshopok
- Trágár beszéd
- Szerencsejáték, lottózás
- HTTP átirányítás
- Internetes kommunikációs csatornák: közösségi hálók, üzenetküldők, cset-szobák, fórumok
- Álláskeresések
- Hírek
- Vallások
- Szoftverek, audio- és videotartalmak
- Fegyverek
- Erőszakos tartalom
A vizsgálat eredményei azt mutatják, hogy még mindig a kommunikációs weboldalak (közösségi hálók, üzenetküldő oldalak és email kezelő felületek) a legnépszerűbbek (60%) az elmúlt 12 hónapban. Ugyanakkor csökkent a keresések aránya a számítógépeken, mert egyre több fiatalkorú rendelkezik mobiltelefonnal, amely óriási szerepet játszik az online tevékenységeik során.
A felhasználók által látogatott webhelyek második legnépszerűbb kategóriája a szoftver, audio és videó tartalmakat (22%) közzétevő honlapok, míg tavaly ez jóval kevesebb volt (6%).
A harmadik legkeresettebb kategória, az alkohol, dohánytermékek és narkotikumok kategóriája 6%-kal.