A Tények nagyszerű szereplését a nézők szeretete és figyelme naponta igazolja. Például amikor többen nézik, mint riválisát
– írta néhány hete a TV2-höz hasonlóan ugyancsak az Orbán-kormány közelébe került Origo. De vajon hány ilyen alkalom lehetett, azaz hány estét nyert meg a TV2 Tények tavaly december és idén december között az RTL Híradóval szemben? A kérdés megválaszolása nem is olyan egyszerű. Az RTL Magyarország ugyanis a nézettségre vonatkozó adatait a 18 és 49 év közötti, kereskedelmileg kiemelt korcsportra vonatkozóan szokta publikálni, míg a TV2-nél hol a 4 és 99 éveseket is magába foglaló teljes, úgynevezett 4+ lakosságra vonatkozó adatokat, hol pedig a 18 és 59 év közöttiekre vonatkozó Nielsen-számokat teszik közé.
Így hát legelőször is meg kellett szerezni mindkét hírműsor elmúlt egy évének valamennyi napjára vonatkozó értékeket a három korcsoportra, majd kategóriánként végig kellett számolni a megnyert, elvesztett, illetve döntetlenre végződött esték számát. Ehhez a témában rutinos kutatók segítségét is igénybe vettük.
A végeredményen még mi magunk is megdöbbentünk. Olyannyira, hogy az adatok lekérdezését és ellenőrzését többször is megismételtük, hátha valamilyen számítási vagy adatlekérdezési hiba történt. Ám semmi ilyesmire nem derült fény, az adatok sokadjára is hitelesnek bizonyultak.
Egy győztes este a Tényeknek
A győztes nap a TV2 számára 2017. augusztus 31. volt, amikor az RTL Híradónak 20,2 százalékos közönségtábora volt ebben célcsoportban, míg a Tényeknek 20,3. Ez mindössze 0,1 százalékpontos győzelmet jelentett aznap a TV2-nek, amely a többi napon egyébként általában nagyon nagy hátránnyal vesztette el a küzdelmet.
Van, ahol kicsit jobbak, de még így is súlyos a helyzet
Némiképp jobbak a számok Andy Vajnáék hírműsora szempontjából, ha az egyébként az RTL által preferált 18-49-es korosztályt nézzük.
Ez az eredmény már csak azért is meglepő, mert ha a TV2 nem tért volna át az általa néhány éve még használt 18-49-es korosztályról a 18-59-re, akkor jobb számokat tehetne ki az ablakba. Igaz, túl nagy ünneplésre ez sem adna okot számára, hiszen ebben a csoportban is az év kevesebb mint tíz százalékában tudta a maga javára fordítani a meccset.
De váltsunk gyorsan a táblázatokban a 4+ korosztályra, hátha arról van szó, hogy a 4 és 18 év közöttiek, vagy az 59 évesnél idősebbek olyan nagy arányban nézték a Tényeket, hogy e korosztályban jelentős eltérést tapasztalunk a TV2 javára.
Érdemi különbség viszont itt sincs: e korosztályban 34 alkalommal nyert a TV2 Tények a versenytársával szemben, 5 alkalommal pedig döntetlen lett a végeredmény.
Műszerek szolgáltatják az adatokat
Magyarországon a televíziós nézettségmérési adatokat a nemzetközileg elismert, a világ számos pontján működő Nielsen kutatócég hazai leányvállalata, a Nielsen Közönségmérés Kft. állítja elő. Közönségmérésük lényege az elektronikus mérőműszerek alkalmazása a mérésbe bevont paneltagok háztartásában. A paneltagokat úgy választják ki véletlenszerűen, hogy az egyes személyek korra, nemre és más demográfiai szempontokra nézve reprezentatív módon tükrözzék a magyar lakosság összetételét. Az eszközök és a hozzájuk illesztett speciális távirányítók segítségével rögzítik, hogy a tévékészülék mikor volt bekapcsolva, illetve mely csatorna adását nézték a mérésben résztevő háztartásokban. A készülék a többtagú háztartásokban is mér, ugyanis minden egyes családtag tévénézési szokásait külön vizsgálja, így állapítható meg, hogy milyen demográfiai tulajdonságokkal bíró személyek mikor és mit néztek. A mérés során az időeltolásos tévénézést is mérik, de azokat épp az időeltolás miatt csak napokkal később kapják meg a televíziók. A Nielsen az egyes csatornák, illetve műsorok nézettségi adatait közvetlenül nem publikálja, azokat csak a nála a közönségmérési szolgáltatásra előfizető tévécsatornák kaphatják meg. A Nielsen televíziós mérési módszerét egyébként a világ több mint 30 országában alkalmazzák a televíziók műsorait összeállító programigazgatóságok, illetve marketingesek, az eredményeket a reklámipar általánosságban elfogadja. A programigazgatók e mérési adatok alapján határozzák meg, hogy mely műsoraik szorulnak változtatásra, mit mikor tűznek képernyőre, illetve a marketingesek arról szereznek tudomást, hogy a televíziós reklámkampányaikkal körülbelül hány főt érhettek el. A nézettségnek a televíziós reklámok árazásánál is jelentősége van.
Kiemelt kép: A TV2 Tények műsorvezetői, Gönczi Gábor és Marsi Anikó a műsor stúdiójában. Fotó: TV2 sajtószoba