A reklám-önszabályozás létrehozásáról és támogatásáról írt alá szándéknyilatkozatot az Orosz Reklámfelügyeleti Hatóság (FAS), a Reklám Világszövetség (International Advertising Association, IAA) orosz tagozata és az Európai Önszabályozó Szervezet (EASA) vezetője a reklám-önszabályozást középpontba állító nemzetközi konferencián Szentpéterváron.
Kína után Oroszország a második nagyhatalom, amely ebben az évben a reklám-önszabályozásra szólítja fel és támogatásáról biztosítja a reklámipart. Az APEC (Asia-Pacific Economic Corporation) vezetői már korábban kifejezték szándékukat a fogyasztók védelmét szolgáló reklám-önszabályozás mellett. Jelenleg társszabályozás (co-regulation) működik Oroszországban, amelynek keretében a hatóság munkájában, a konkrét ügyek elbírálásában együttműködnek. Ezt a rendszert kívánják kibővíteni és az önszabályozás előnyeit látni Oroszországban – fogalmazott Andrej Kashevarov, a hatóság alelnöke.
A reklám-önszabályozásról a török, a lengyel és a magyar szervezet képviselői tartottak előadást, és osztották meg tapasztalatukat a jelenlévő számos ország képviselőjével.
Tudjuk, hogy a szándéknyilatkozat csak az első lépés, mégis történelmi pillanat volt. A hatóság jelenleg 12 orosz nagyvárosban üzemeltet irodát, amelynek mintája nagy terhet jelentene az orosz reklámipar számára. Egy ekkora országban nagy kihívás lesz a földrajzi és kulturális különbségeket is figyelembe vevő szervezet felállítása. A reklámot érő globális kihívások szempontjából azonban nagyon fontos a nagy országok és nagy gazdaságok bekapcsolása a reklám-önszabályozás rendszerébe
– mondta Fazekas Ildikó, a magyar Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) főtitkára.
Nagy megtiszteltetés és öröm volt részt venni a konferencián, amelyet a szentpétervári önkormányzat a Reklám Világszövetséggel közösen szervezett. Az IAA az ÖRT alapításában is vezető szerepet játszott
– tette hozzá Fazekas.
Kiemelt kép: az önszabályozásra vonatkozó memorandum aláírása. Fotó: ÖRT/Fazekas Ildikó