Az IAB Hungary internetes reklámszakmai szervezet ma nyilvánosságra hozott NORI adatai alapján 13,3 százalékos növekedés volt a hazai digitális reklámpiacon 2017 első negyedévében. A display, a mobil és a videó területen egyaránt növekedés volt tapasztalható.
Az elemzést a PWC készítette, összesen 24 hazai online területen érintett médiacsoport, sales house összesített, önbevallásos eredményei alapján, 2016 első negyedéves adataival összevetve.
Az egyetlen csökkenés az e-mail értékesítésben volt azonosítható minimális mértékben.
Változás mértéke 2016Q1-hez képest |
Részarány |
|
display |
+10,2% |
83% |
mobil |
+47,6% |
14% |
|
-7,6% |
3% |
összesen |
+13,3% |
Az elmúlt negyedévekhez hasonlóan a mobilfelületek értékesítése dinamikusan nőtt, így már a teljes költés közel hetedét teszi ki. A hónapok között a hirdetési piac megszokott képe rajzolódik ki, hiszen a közepes januári bevételek után már erős február és még azt is meghaladó márciusi adatokat rögzíthettek.
Ezek a legjelentősebb hirdetői szektorok
Az egyes hirdetési szektorok azonosításával kimutatható, hogy az digitális média három legjelentősebb hirdetői szegmense a szolgáltatás, gépjármű és a pénzügyi szféra 2017 első negyedévében. Ugyanakkor eléggé sokrétű hirdetői kört szolgál ki a digitális csatorna, hiszen az első 5 szektor együttesen sem éri el a teljes költés 46 százalékát, valamint 20 szektornak is 1 százalék feletti a részesedése a NORI bevallásban szereplő médiumok költéseiben – állapítja meg az elemzés.
TOP10 szektor változása
Változás mértéke 2016 első negyedévéhez képest |
Részarány |
|
szolgáltatás |
106% |
12% |
gépjárművek |
-12% |
11% |
pénzügy |
-22% |
8% |
távközlés |
+5% |
8% |
kereskedelem |
-8% |
7% |
egészségipar |
+50% |
7% |
élelmiszer |
+3% |
5% |
informatika |
+16% |
4% |
kultúra |
+28% |
4% |
média |
-11% |
3% |
A TV2 visszatért, a Schibsted csoport nem közölt adatot
Az adatfelvételben résztvevő bevallók köre egyébként ebben az időszakban kis mértékben változott, mivel visszatért az adatközlők körébe a TV2 Csoport (a digitális felületeivel), míg a Schibsted csoport ezúttal nem közölt adatot. Ennek megfelelően az alábbi vállalkozások szolgáltattak adatot: Adaptive; CEMP SH; Centrál Médiacsoport; Est Media Group; EVO Media; Gmedia; Médiapiac; Híreső; HVG; HWSW; Infinety Invest, Madhouse; Magyar Jeti (444.hu); Mediaworks Hungary; MTVA Online; Net Média; NoSalty; Optimusz Direkt Marketing; New Wave Media Group (Origo); ReachMedia; Ringier Axel Springer Magyarország; Russmedia; R-Time/M-RTL; TV2 Csoport.
Az IAB Hungary Médiaszekció tagjainak önkéntes adatbevallásából a PwC Magyarország Kft. közreműködésével összeállított IAB Adex NORI index negyedéves összehasonlításban, év/év alapon nyújt tájékoztatást a magyar online és mobil reklámpiacról érintett részéről. A NORI tartalmaz minden online és mobil hirdetési formából származó reklámbevételt a résztvevő cégek vonatkozásában. A bevallásban résztvevő médiatulajdonosok és sales house-ok száma és mérete alapján kijelenthető, hogy a NORI átfogó képet mutat a magyar online és mobil reklámpiac aktuális teljesítményéről a hazai szereplők tekintetében.