Mint arról beszámoltunk, a hazai tévétársaságokat tömörítő Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) kedd délután végül mégis – a TV2 és a MEME közötti vita miatt több mint két hónap késedelemmel – publikálni tudta a teljes, 2016-ra vonatkozó televíziós reklámtorta adatokat a Siófokon zajló kétnapos Media Hungary 2017 konferencián, sőt a bejelentésen egyben az is kiderült, hogy 10 évre visszamenőleg éves bontásokban mekkora állami reklámköltések voltak a hazai televíziós piacon. Fény derült arra is, hogy 2015-ről 2016-ra 140 százalékkal növelte költéseit a tévés piacon a Magyar Állam.
Most a friss fejlemény az, hogy az RTL Magyarország nyilvánosságra hozta, neki az éves állami televíziós reklámköltések hány százaléka jutott az elmúlt 10 évben, 2007-től 2016-ig.
Ez alapján 2007-ben az állami reklámköltések 40,4 százaléka landolt a piacvezető tévés vállalatnál. Az érték a 2010-es kormányváltás után sem sokat változott, a mutató 40 százalék körül maradt, sőt 2012-ben ért a csúcsra, azaz az Orbán-kormány alatt eleinte még növekedett is a vállalatnál történő állami költés.
Ez látszik az alábbi ábránkon is.
2016-ban a teljes állami reklámköltés a hazai televíziós iparágban összesen 6,3 milliárd forintot tett ki. Ennek az RTL Magyarországra eső 4 százaléka 252 millió forintot tesz ki.
Pont ekkor került magyar kézbe a TV2
Felmerül jó néhány kérdés: vajon kinél maradt a fennmaradó állami reklámköltés 96 százaléka? Illetve hogyan lehetséges az, hogy nem a piacvezető cég vihette haza az állami reklámpénzek legnagyobb részét?
A történethez mindenesetre hozzátartozik, hogy a német ProSieben.Sat1 konszern éppen 2013-ban, az RTL Magyarország állami reklámbevételeinek első jelentősebb csökkenésekor adta el két magánszemélynek, Simon Zsoltnak és Yvonne Dedericknek a TV2-t, amihez akkor az Orbán-kormánnyal még jó kapcsolatokat ápoló Simicska Lajos nyújtott segítséget. (Ekkor keletkezett Simicska opciós joga a csatornára, amit végül hiába próbált érvényesíteni, mert a TV2 csoportot Simonék végül 2015-ben Andy Vajna filmügyi kormánybiztosnak adták tovább, Simicskát pedig a TV2 átalakításakor kicselezték.)
Jelen felmérésben állami reklámbevételnek a kormányzati és EU-s kampányok összegeit, illetve az állami cégek mint például a Szerencsejáték Zrt., a Budapest Bank, MKB Bank stb. költéseit vették figyelembe az adott évre vonatkozóan.
A Media Hungary 2017 konferenciáról ide kattintva további tudósításokat olvashat.