Média

Kotroczó: „Belelépünk a kutyagumiba és nem mondjuk ki, hogy büdös van!”

Kotroczó Róbert, az RTL hírigazgatója
Kotroczó Róbert, az RTL hírigazgatója
Keményen bírálta az Origo, a 888.hu és a Ripost propagandistáit Kotroczó Róbert, az RTL hírigazgatója a Media Hungary-n. Borókai Gábor, a Heti Válasz főszerkesztője, az első Orbán-kormány kormányszóvivője is nagyon kritikus volt.

Nem értem a Media Hungary konferencia szervezőit: miért kellene úgy csinálni, mintha nem alakult volna át teljesen a médiapiac az elmúlt egy évben? Én azonban mégis szeretném, ha szó esne arról, hogy a valódi újságírók és valódi médiumok egyre kevesebben vannak. Az elmúlt egy évben médiumok szűntek meg és új tulajdonosok jelentek meg a médiapiacon. Szomorú ezt kimondani, de az újságírás és az újságírás értéke változott, ma már kevés helyen dolgoznak az újságírószakma szabályai szerint emberek

– kezdte hozzászólását Kotroczó Róbert, az RTL hírigazgatója a Siófokon zajló kétnapos konferencián kedden egy kerekasztal-beszélgetés részvevőjeként. A beszélgetésnek rajta kívül Bednárik Imre, az ATV hírigazgató-helyettese, Borókai Gábor, az első Orbán-kormány volt kormányszóvivője, a Heti Válasz főszerkesztője, Bognár Bálint, a 24.hu termékmenedzsere, és Gedei Norbert, a Blikk.hu főszerkesztője volt a részese, illetve a beszélgetést Kamasz Melinda, a Figyelő főszerkesztő-helyettese vezette.

Szóba kell-e még állni az Origo főszerkesztőjével?

Kotroczó aggódott, hogy „jövőre talán már mi sem tudunk itt lenni”, ha a piac átalakulása úgy megy tovább, mint az elmúlt időszakban. Kotroczó szerint a jelen kor egyik kihívása számára az, hogy hogyan viszonyuljon olyan emberek működéséhez, akik korábban a barátai vagy a munkatársai voltak, akik újságíróként dolgoztak, de manapság inkább már kormánypropagandistaként tevékenykednek.

Olyan emberekkel, akik régen kollégáim voltak, például most az Origo főszerkesztője, kell-e még beszélgetnem.

Büdös a kutyagumi

Kotroczó azt mondta, náluk az RTL-nél szakmai alapon folyik a munka, valódi újságírókkal, ezért is furcsállaná, ha egy szakmai konferencián nem eshetne szó a szakmáról, és nem mondhatná ki, hogy a valódi újságírók kihalófélben vannak.

Belelépünk a kutyagumiba és nem mondjuk ki, hogy büdös van!

Erre válaszul Bednárik Imre, az ATV hírigazgató-helyettese arról beszélt, hogy mindenkinek a lelkiismerete szerint kellene dolgoznia. Szerinte azok vesznek részt a kormánypropagandában, akiknek ez belefér a lelkiismeretébe. Jó hír ugyanakkor – folytatta – hogy ha tisztességgel dolgozunk, szakmai sztenderdek alapján, az is valódi nézettséget, valódi támogatottságot, olvasói-nézői megbecsülést eredményez.

Orbán volt kormányszóvivőjének a szocializmus jutott eszébe

Borókai Gábor szerint Kotroczó felvezetése azért kissé egyoldalú, mert az ugyan igaz, hogy sok a változás a piacon, és sok újságíró manapság inkább olyan, mint egy péeres, de arról is beszélni kell, hogy ott vannak a bloggerek is, akiknek nagyobb a húzóhatása, mint némelyik újságírónak.

Az újszerűség az, hogy most a politika nagyon látványosan lépett be a történetbe. A politika úgy viselkedik, mint korábban egy piaci tényező, mely nagyon erősen akarja a saját érdekeit képviseltetni.

Borókai szerint az volt a szokatlan, hogy médiumokat felvásárolva próbál befolyásolni a kormányzat. Ettől Borókai sem érzi jól magát. Ráadásul ott van az is, hogy hirdetőként is megjelenik az állam, és ezzel befolyásolja a médiapiac szereplőinek működését.

Borókai megjegyezte: a Media Hungary konferencia jelenleg olyan, mint egy szocializmusbeli újság, amikor a sorok között kell olvasni. Egyetértett Kotroczóval abban, hogy fel kell tenni bizonyos szakmai kérdéseket, nem maradhatnak némák a jelenlévők.

Borokai-Gabor-Heti-Valasz-foszerkesztoje(1)(210x140).jpg (Array)
Borókai Gábor, a Heti Válasz főszerkesztője (archív)

Bognár Bálint, a 24.hu termékmenedzsere ezután megjegyezte: a politika kissé megkésve lépett, hiszen a bloggerek megjelenésével a tartalomgyártás már demokratizálódott, a bloggerek is jó tartalmakat képesek előállítani. Bognár hozzátette, a médiafogyasztás csatornái nagyon megváltoztak, mert ma már a hírfogyasztás egyre inkább a Facebookra terelődik át. A Facebook esetében az álhíreket terjesztő oldalak – mint például a Mindenegyben blog és társai – pár éve már megjelentek. Szerinte a politikai szereplők is ilyesmi oldalakat csináltak az említett médiumokból.

Borókai úgy vélekedett, hogy a rések kiszélesedését az is okozza, hogy a tömegek által figyelt mainstream média hitelességi válságba került, mivel gyakran csinált tévedéseket, közölt hazugságokat. Az olvasók emiatt kezdtek el inkább blogokat olvasni.

Bár a Ripost is a Media Hungary egyik támogatója, Kotroczó a 888.hu és a Ripost oldaláról olvasott fel néhány, Soros Györggyel rémisztgető álhírt. „Ez meg mi?” – szörnyülködött a hírigazgató, majd nem sokkal később megjegyezte, sajnálja, hogy vannak emberek, akik csak ezekből tájékozódnak, és talán el is hiszik, amit olvasnak.

Bármikor jöhet egy Mészáros Lőrinc

Bednárik Imre viszont azt mondta, a CEU-tüntetéseket százezrek követték például az ATV Facebook-oldalán, vagyis nem biztos, hogy a közönség is fogékony az álhírekre. Kotroczó erre úgy reagált:

De Imre, ez addig van, amíg Mészáros Lőrinc fel nem vásárol benneteket is.

Bognár Bálint ezek után azt mondta, a hiteltelen oldalakat eltüntetni nem fogják tudni, de ha értéket adnak, akkor szigetként van esély pozitívan kitűnni a sok álhírt közlő oldal közül.

Nem mindenki a netről tájékozódik

Kotroczó szerint azonban hiába mindez, ha Hajdúböszörményből és más helyekről nem látják ezeket az amúgy hiteles médiumokat, hiszen egyes területeken csak a kormánypropagandista médiumok érhetők el, más nem.

60-70 év felett nem olvasnak internetet az emberek, és ezek az emberek csak ezt fogják látni.

Hol az Origo embere?

Borókai viszont úgy látja, hogy a kormánypropagandista médiumok egyelőre kis elérésűek, azaz a helyzet nem olyan rossz, mint elsőre látszik. „Bőséggel vannak hamis üzenetek, és kétségtelen, hogy a politika erősen uralja a kommunikációs teret, sok médiumot felhasznál, de ha megnézzük, hogy ezek a médiumok milyen nézőszámon, olvasottsággal stb. működnek, akkor az mutatja a közönség valódi értékelését” – tette hozzá.

Kotroczó  ezek után megemlítette, hogy tudomása szerint ennek a panelbeszélgetésnek részese lett volna egy origós is, de ő nem jött el. „Miért? Megkérdeztem volna, hogy hol írják ezeket az anyagokat”.

Borókai szerint a médiahelyzet ellenére leváltható a kormány

Borókai ezek után arról beszélt, nem szabad a médiának túl nagy jelentőséget tulajdonítani, az emberek nem csak a médiából tájékozódnak, hiszen nyilvánvalóan figyelembe veszik azt is, amit a saját életkörnyezetükben tapasztalnak, és ha az eltér attól, amit nekik a médián keresztül sugallni próbálnak, elküldhetik a kormányt. Borókai szerint a jobboldal is úgy tudott hatalomra kerülni, hogy nem volt médiatöbbsége.

Igaz ugyan, hogy a Fidesz-közeli vállalkozók uralnak több médiumot, és a közvélemény-kutatások szerint megdönthetetlen a Fidesz-kormány, de ilyet már láttunk korábban baloldali kormányzás alatt is, mégis volt változás

– mondta a Heti Válasz főszerkesztője, aki szerint hiába akarnak egyesek médiumokat sarokba szorítani, nem lehet megakadályozni, hogy jó újságot csináljunk.

Kotroczó viszont úgy reagált, hiába indíthat manapság bárki hírportált, mivel reklámozóra is szükség van, hogy fenn tudják azt tartani, hisz a hírgyártás meglehetőségen költséges. Ráadásul a tavaly bezárt Népszabadság munkatársai is azt gondolták, nem lehet őket sarokba szorítani. Aztán mégis elvesztették állásukat, a lapjukat becsukták.

A Media Hungary konferenciáról szóló további tudósításainkat ide kattintva olvashatják.

Kiemelt kép: Kotroczó Róbert, az RTL hírigazgatója. Fotó: RTL sajtószoba (archív)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik