Média

Lazán megelőzi Andy Vajna rádióját az állam

Rákóczi Ferenc, Vadon János, Sebestyén Balázs műsorvezetők és Bakai Mátyás, a Rádió 1 ügyvezetője
Rákóczi Ferenc, Vadon János, Sebestyén Balázs műsorvezetők és Bakai Mátyás, a Rádió 1 ügyvezetője
Az Inspira Media Research kutatási adatai alapján sokkal többen hallgatják az állami rádiókat, mint Andy Vajna Rádió1 csatornáját. De a Simicska-féle Music FM is előbbre van Vajnánál.

Tavaly óta lényegében csak sejtések voltak arról, mennyien hallgatják az állami rádiókat, azaz a Kossuth, a Petőfi, a Bartók és a Dankó adókat, miután a közmédia nem hosszabbított szerződést a hallgatottságmérő konzorciummal, a TNS Hoffmann-Mediameterrel, mely ugyan ennek ellenére is rendelkezett közmédiás adatokkal, de azt nem adta át eddig a sajtónak. (Pontosabban egy alkalommal januárban mégis eljutott hozzánk adat, de csak kerülőúton, egy piaci szereplőtől, és azóta újra nem volt adatunk.)

15+ vagy 18+

Az adatok különbözősége kapcsán nem árt hozzátenni, hogy a TNS Hoffmann-Mediameter 15+-os korosztályt vizsgáló adataival ellentétben az Inspira a 15-17 éves korosztályt nem mérte. Ezt Melles Katalin, az Inspira kutatási igazgatója azzal magyarázza, hogy ez a korcsoport egyelőre nem képvisel erőteljes vásárlóerőt, és a hirdetők ma már elsősorban nem is a 18-49-es, hanem a 18-59-es korosztályra építenek. Sőt, már a 60 felettiek egy jelentős része is komoly megtakarításokkal rendelkezik, és gazdasági aktivitásuk egyre erőteljesebben van jelen a magyar társadalomban.

A Radio Sales House (RSH) viszont ma kiadta az Inspira Media Research adatsorát. Ez alapján nem Andy Vajna Rádió1 csatornája a piacvezető sem országosan, sem pedig a fővárosban, legalábbis a 18+-os (felnőtt) lakosság körében, sőt akkor sem az, ha csak a kereskedelmi rádiókat vizsgáljuk.

A február havi, 18 évnél idősebb rádióhallgatókra vonatkozó Inspira-adatok alapján a Kossuth Rádió 20,1 százalékos közönségaránnyal (1,653 milliós hallgatótáborral) piacvezetőnek számít, őket 19,8 százalék közönségaránnyal (1,628 milliós táborral) követi a Petőfi, majd a sorban Simicska Lajosék rádiója, a Music FM következik az országos adatsorban 7,5 százalékos közönségaránnyal.  A Rádió1 csak ez után következik, 6,9 százalékkal. A Radu Morar Tematic Media Groupjához tartozó Sláger FM (a volt Juventus Rádió) országosan 6,5 százalékkal (534 ezres hallgatótáborral) rendelkezett. Az állami Dankót 329 ezer ember hallgatta napi átlagban, ami 4,0-s közönségaránynak felelt meg. A szintén állami Bartóknak 2,5 százaléka (206 ezer hallgatója) volt. Az Arató András és a Brit Media közös cégeként működő Klubrádiót a felnőtt hallgatók 1,5 százaléka választotta, a Spéder Zoltán érdekeltségei közé tartozó InfoRádiót 1,1 százalék. A Jazzynek szintén 1,1 százaléka, a Trend FM-nek (korábbi nevén Gazdasági Rádió) 0,5 százaléka, a Klassziknak 0,4 százaléka volt.

Országos hallgatottsági adatok, az Inspira kutatása alapján a felnőtt lakosság körében
Országos hallgatottsági adatok, az Inspira kutatása alapján a felnőtt lakosság körében. 2017. február.

Nézzük Budapestet is. Itt a Sláger FM 18,2 százalékos közönségaránnyal (270 ezres hallgatótáborral) vezet, megelőzve még az állami Kossuth Rádiót is, mely 17,5 százalékot (259 ezer hallgatót) ért el. Simicska Music FM-je következik a sorban 16,2 százalékkal, majd jön a Petőfi 14,8 százalékkal (219 ezer hallgató). Ezután következik csak a kormánybiztos rádiója, a Rádió 1, mely 12,3 százalékkal persze szintén erős piaci szereplőnek, de semmiképp sem piacvezetőnek számít. Az InfoRádiónak a fővárosban 4,7, a Klubrádiónak 4,6, a Jazzynek 4,3 százaléka volt. A Bartókot a hallgatók 3,9 százaléka (58 ezer hallgató), a Trend FM-et 2,4 százaléka választotta. A Klassziknak 2,2, a Dankónak 2,0 százaléka (30 ezer hallgatója) volt. Simicska másik rádiója, a Lánchíd Rádió 1,4 százalékkal rendelkezett az Inspira adatai alapján.

Budapesti hallgatottsági adatok a 18+-os közönség körében. Forrás: Inspira
Budapesti hallgatottsági adatok a 18+-os közönség körében 2017 februárjában. Forrás: Inspira

Ajánlott videó

Olvasói sztorik