Együtt tiltakozik a
- a Magyar Reklámszövetség (MRSZ)
- a Direkt- és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ)
- a Helyi Rádiók Országos Egyesülete (HROE)
- a Interactive Advertising Bureau Hungary (IAB)
- a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME)
- a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE)
- az MRSZ OOH Tagozat
- a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége
- a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE)
- a Magyar Marketing Szövetség
- és a Professzionális Piackutatók Társasága
az ellen a jogszabálytervezet ellen, ami alapján 9 százalékra nő a kommunikációs iparágat terhelő különadó idén májusban.
Úgy vélik, a reklámadót meg kell szüntetni, mert nem csak az iparágra káros, hanem a teljes magyar gazdaságra is, mint ahogyan ezt korábban az MRSZ reklámgazdasági hatástanulmánya is alátámasztotta. Szerintük a kormány intézkedése ellehetetleníti a piaci keretek között Magyarországon működő médiavállalatokat.
Kigazdálkodhatatlan a megnövelt teher
A Magyar Reklámszövetség és társszövetségeinek véleménye szerint a kormány ezzel a lépéssel teljes mértékben megfosztja a hazai kommunikációs iparágat a növekedési lehetőségeitől, sőt életképességüket is veszélyezteti, ugyanakkor a globális szereplők számára további versenyelőnyt biztosít.
Inflációt is növelne a reklámadó
A PWC 2016-ban elkészített reklámgazdasági hatástanulmányából az is jól látható, hogy a hazai egy főre jutó reklámköltések elmaradnak akár a régiós, akár a vizsgált 28 ország átlagától. A szövetségek számára azért is érthetetlen a kormány javaslata, mert tanulmány világosan rámutatott, hogy a reklám nagyban hozzájárul az ország gazdasági teljesítőképességéhez.
Azt is írják, a 9 százalékos reklámadó egyértelműen kigazdálkodhatatlan a magyar médiavállalatok számára, így ez az intézkedés vagy mesterséges áremelkedést idézne elő, amelyet egyértelműen a termékeket és szolgáltatásokat hirdető vállalatok fognak megfizetni, amely így végső soron a fogyasztókat is érinteni fogja; vagy az elsősorban nem állami hirdetési bevételekből, hanem a még piaci alapon létező média vállalatok ellehetetlenüléséhez vezetne. (Hasonlóan nyilatkozott a 24.hu-nak pár órával ezelőtt Polyák Gábor médiajogász-egyetemi oktató is, aki szerint a kormányhű médiumoknak kevésbé, a piaci alapon működő médiavállalatoknak viszont komoly gondot okozhat az adó növelése.)
A kormány saját céljainak is ellentmondana
A szövetségek nem csak a kommunikációs iparág számára tartják elfogadhatatlannak az intézkedést, hanem teljességgel érthetetlennek tartják, hogy a kormányzat a saját gazdaságpolitikai céljával szemben az adó bevezetésével infláció gerjesztő hatást vált ki. Az MRSZ és társszövetségei ezért ismételten kérik a kormányt a szakmai egyeztetésre, és magyarázatot várnak a 9 százalékos adókulcs mértékére vonatkozóan.
A témáról Urbán Zsolttal, az MRSZ elnökével készített interjúnkat is elolvashatják. Szerinte már a jövő évben médiabezárásokat hozhat a megnövelt reklámadó.