Média

Andy Vajna rádiója Békéscsabán terjeszkedne

Andy Vajna rádiója is jó eséllyel indul a békéscsabai helyi rádiófrekvencia-pályázaton. A Médiatanács eheti ülésén a békéscsabai, a velencei és az esztergomi helyi rádiók pályázatain kívül a kisebbségek médiabeli megjelenési arányával foglalkoztak.

A Médiatanács a Békéscsaba 88,9 MHz helyi rádiós frekvencia pályázatára beérkezett mindkét ajánlattevőt – a Radio Plus Kft.-t (ez az Andy Vajna kormánybiztos féle Radio 1-et működtető cég) és a cégnyilvántartás alapján a békéscsabai Mazán Jánosné tulajdonában lévő INTERAX Kft.-t  is pályázati nyilvántartásba vette. A tanács hiánypótlásra szólította fel mind a Velence Meleg-hegy 90,4 MHz, mind az Esztergom 98,1 MHz helyi rádiós frekvencia pályázóit.

Mélyponton a kisebbségek hírekben történő megjelenése

A médiatanácsi ülés másik témája a kisebbségek hírműsorokban történő megjelenéseinek vizsgálatával foglalkozó tanulmány elfogadása volt. A tanulmányt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) készítette nemrég, és azt állapította meg, hogy a gazdaság szereplői jelennek meg a leggyakrabban a kiemelt társadalmi csoportokon belül. A társadalmi sokszínűség szempontjából kiemelt csoportok együttes megjelenésének aránya stagnált a vizsgált programokban: 2015 második és 2016 első félévében egyaránt 17 százalék körül alakult az összes megjelenített társadalmi réteghez képest.

A hatóság rendszeresen vizsgálja, hogy hogyan jelennek meg olyan társadalmi csoportok mint a kisebbségek, a civilek és a migránsok a tizenegy legnagyobb televíziós és rádiós hír- és tájékoztató műsorban (MTV1: esti Híradó, Duna TV: Híradó, MR1: 180 perc, Déli Krónika, Esti Krónika; TV2: Tények; RTL Klub: Híradó; Class FM: Hírek; ATV: Híradó; Hír TV: Híradó 21, Echo TV: Híradó).

A vizsgált csoportokon belül a nemzeti és etnikai kisebbségi szereplők médiareprezentációja a mérések kezdete, 2011 óta a legalacsonyabb a tavalyi első félévben volt.Az előző félévi 4,1 százalékhoz – illetve a korábban mért 1,9–3 százalék közötti eredményekhez – képest egy százalékra esett vissza az NMHH legfrissebb elemzése alapján. 2015 második felében tetőzött a bevándorlók, migránsok feltűnése a hírműsorokban, ekkor a kisebbségeken belüli összesített arányuk elérte a 62,4 százalékot, a kiemelt csoportokon belül pedig mintegy 4 százalékot tett ki. 2016 első félévére a kisebbségek megjelenése 1 százalékra csökkent, ezen belül a migránsok aránya 28 százalékra apadt, ezzel párhuzamosan visszavették első helyüket a romákról szóló hírek 35,6 százalékkal, harmadik helyen pedig a határon túli magyarok témái zártak közel 20 százalékkal.

A hazai szakszervezetek és érdekvédelmi szervezetek egymáshoz viszonyított megjelenési aránya összességében kiegyenlítettebb képet mutatott: 2016 első felében 43,3 százalék, illetve 56,7 százalék volt a fél évvel korábban mért 23,2 és 76,8-os arányhoz képest. A kiemelt csoporton belül továbbra is a gazdaság szereplői jelentek meg leggyakrabban, 2015 második félévében 45,9 százalék, 2016 első félévében pedig 44,1 százalékban – itt meghatározó volt a szolgáltatói szféra uralma, míg az ipar és a mezőgazdaság képviselői elenyésző számban jelennek meg.

A korábbi tapasztalatokhoz hasonlóan jelentős médiafelülethez jutottak az inaktív társadalmi csoportok (a kiemelt csoporton belüli megjelenések ötödével) és a civilszervezetek (14-18 százalék a két vizsgált időszakban). A munkanélküliek, a fogyatékkal élők megjelenésére a hírműsorokban (egy százalék alatti eredménnyel) azonban még a hajléktalanokhoz képest is kevésbé lehetett számítani – áll a tanulmányban, mely a korábbiakhoz hasonlóan egyébként elolvasható az NMHH honlapján.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik