Néhány nappal ezelőtt a Nielsen Közönségmérés műszeres nézettségmérési adatai alapján arról már beszámoltunk, hogy 2016-ban a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 42 percet töltött a tévékészülékek előtt, ami négy perccel volt kevesebb mint egy évvel korábban, de még így is meglehetősen magas, ráadásul bizonyos korosztályok körében még nőtt is a tévézésre fordított idő. Azt is megírtuk, hogy mely csatornák és milyen típusú műsorok voltak a legnépszerűbbek. Például, hogy 2016-ban a TV2 és az RTL Klub együttes közönségaránya a teljes népesség körében 23,0 százalék volt, ami majdnem három százalékponttal volt alacsonyabb, mint az előző évben. A 2016-os év nagy nyertesei – akik a leginkább képesek voltak növelni a részesedésüket a tavalyi évhez képest: az általános szórakoztató csatornák (+0,7 százalék), a filmcsatornák (+0,8 százalék) és a legtöbb növekedést elért csatornák a közszolgálati csatornák 1.3 százalékpontos növekedéssel. Az általános szórakoztató csatornák így 2016-ban 20,5 százalékos, a filmcsatornák 10,5 százalékos és a közszolgálati csatornák 17,4 százalékos részesedést értek el. A legtöbb tematikus csatornacsoport közönségaránya viszonylag stabil maradt, a változás 1 százalékpont alatti volt 2015-höz képest.
A tévézési idő 10 százalékában néztünk reklámot
Most a Nielsen Közönségmérés újabb érdekes, a hazai televíziós piaccal kapcsolatos adatokat publikált, ezúttal főleg a reklámokkal kapcsolatban.
Rekordot döntött a tévéreklámok mennyisége
A mérőcég adatai alapján az elmúlt hat évben folyamatosan és dinamikusan nőtt a televíziós reklámok megjelenésszáma. A vizsgált csatornák számának növekedése mellett 2016-ban a vizsgált magyar nyelvű csatornákon újra rekord mennyiségű, összesen 7.906.387 darab hirdetés került képernyőre. A vizsgált csatornákon naponta átlagosan 21.602 darab reklámfilmet sugároztak, ami az összesített hosszát tekintve 52.952 órának azaz 6 évnek felelt meg.
A legtöbb hirdető fél percnyi figyelmet vásárol
A hirdetések túlnyomó része 30 másodperces volt, ezt követik a 20, majd a 15 másodpercesek. A 25 másodperces filmek gyakoriság alapján a negyedik helyen végeztek, egy reklámfilm átlagos hossza mégis majdnem ennyi, 24,1 másodperc volt.
A reklámblokkok 2.1 százaléka tartalmazott csupán egyetlen szpotot, 20 százalékuk 2-5 darabot, 49,5 százalékuk 6-10 darabot, míg 28,4 százalékuk ennél is többet.
Egy hirdetés ezernél is többször kerül adásba
Tavaly 562 hirdető 1.042 márkát hirdetett 7.060 féle különböző reklámfilmben, amelyek közül 5.787 volt teljesen új hirdetés, azaz olyan, amely először 2016-ban került képernyőre. Egy hirdetés átlagosan 1.120 alkalommal került adásba.
Gyógyszereket reklámoztak leginkább
A legtöbb hirdetés a „Gyógyhatású készítmények” szektorba tartozott (2.033.109 db), ezt követte a „Kereskedelem” (1.189.214 darab) és az „Élelmiszer” (1 131 486 db). Ez a három szektor tette ki a megjelenések 63 százalékát. A leggyakrabban hirdetett termékosztály az Élelmiszerkereskedelem” (417.454 db) volt, ezt követte a „Megfázás, influenza elleni termékek” (394 701 darab) és a „Vitamin, vitaminital” (385.952 darab). A megjelenésszám szerinti top 10 termékosztály a teljes piac 24 százalékát fedte le.
A műholdas és az analóg rendszerek háttérbe szorulóban
Egyébként a legjobb vételi platform szerinti közönség-összetétel adatokból látható, hogy a nézési időn belül a „digitális kábel vagy IPTV előfizető” egyre nagyobb előnyre tesz szert minden más platformmal szemben. A „szolgáltatói digitális műhold” részesedése a közönségen belül képes volt nőni a tavalyi évhez képest +0,3 százalék ponttal, és így a nézési ideje 24,7 százalék lett, az „analóg kábel” valamint a „földi vagy egyedi műholdas” szolgáltatással rendelkezők részesedése csökkent: előbbi 19,9 százalékra, míg az utóbbi 10,9 százalékra.
A Nielsen jelentése lapozható, és letölthető formában itt érhető el: