Média

A tévézés még most is tarol karácsonykor, de…

karácsony médiahasználat
karácsony médiahasználat
Bár karácsonykor egyértelműen az élő tévéműsorok dominálnak, tízből hat válaszadó már online (is) fogyaszt mozgóképes tartalmakat - derül ki az eNET piackutató cég karácsonyra vonatkozó médiahasználatra vonatkozó kutatásából.

Nincs karácsony filmnézés nélkül

A netezők családjában a hagyományos karácsonyi tevékenységek mint az ajándékozás; a karácsonyi ételek és italok fogyasztása; a karácsonyfa-díszítés; a karácsonyi ételek és italok készítése, illetve a rokonok látogatása vagy vendégül látása mellett a filmek, sorozatok, műsorok nézése is tipikus karácsonyi programnak számít (54%) – közülük 40 százalék ilyenkor több ilyen tartalmat is fogyaszt, mint az év többi időszakában. Bár karácsonykor a többség (95%) a családjával együtt szokott filmeket, sorozatokat, műsorokat nézni, közülük 53 százalék – akár szerettei körében, akár tőlük külön –, de alkalomadtán más mozgóképes tartalmat is fogyaszt, mint a család többi tagja – állapítja meg a kutatás, mely szerint a filmek, sorozatok, műsorok nézéséhez a hagyományos tévé (60%), illetve az okostévé (37%) mellett karácsonykor is jellemző még a laptop (34%), az asztali számítógép (27%), az okostelefon (12%) és a tablet (10%) használata is.

Karácsonyi programok
A karácsonyi ünnepek alatt végzett főbb tevékenységek. Forrás: eNET online kutatás, 2016. november.

Főleg a hagyományos tévé dominál

A tartalmak típusát tekintve karácsonykor egyértelműen az élő tévéműsorok dominálnak, a válaszadók 80 százalék szokta ezeket nézni. Minden második tévéző az éppen sugárzott műsorok közül választ, nem a műsorújságból előre, tehát nem annyira a tartalom számít, inkább hogy mikor van ideje a családnak ezek fogyasztására. DVD/Blu-Ray lemezeket negyedük, tévéből általuk rögzített műsorokat ötödük néz. Ezek mellett az internetes lehetőségeket is nagy arányban használják karácsonykor is: tízből hat filmnéző fogyaszt mozgóképes tartalmakat online (is) valamilyen formában. Ezen belül ingyenesen online, és fájlcserélő oldalról letöltött filmeket, sorozatokat egyaránt a válaszadók harmada néz, 11 százalék szokott tévéműsort online visszanézni, 7-7 százalék pedig előfizetéses streaminget, illetve online videótékából kölcsönzött filmeket, sorozatokat néz.

Megváltoztak a kapcsolattartási szokások is

Az ünnepi jókívánságok átadása terén a mobiltelefonok és az internet mára háttérbe szorították mind a vezetékes telefonálást (22%), mind a hagyományos karácsonyi képeslapokat, leveleket (26%). A válaszadók több mint fele ezek helyett inkább mobiljáról telefonál, vagy SMS üzenetet küld, illetve az online lehetőségek is igen népszerűek: e-mailt 44, chatet 42, közösségi média oldalakat 31 százalék, internetes telefonálást pedig minden ötödik válaszadó használ erre a célra. A nem velünk élő, vagy épp nem velünk lévő szeretteinkkel, barátainkkal történő kapcsolattartásban szintén a mobilhívás dominál a karácsonyi időszakban, melyet tízből hét válaszadó szokott igénybe venni. A második legnépszerűbb kapcsolattartási mód már a chat (42%), SMS-t és e-mailt csak tízből három válaszadó szokott küldeni. A vezetékes telefonálás ebben az esetben is egyre kevésbé jellemző (25%), helyét lassan átveszi az internetes telefonálás, melyet már 21 százalék használ.

 

"Hogyan szokott ön a karácsonyi időszakban kapcsolatot tartani, beszélgetni nem önnel élő, vagy éppen nem önnel lévő családtagjaival, barátaival?" Forrrás: eNET kutatás
“Hogyan szokott ön a karácsonyi időszakban kapcsolatot tartani, beszélgetni nem önnel élő, vagy éppen nem önnel lévő családtagjaival, barátaival?” Forrrás: eNET kutatás

Azok közül, akik szeretteiket, barátaikat telefonon (is) szokták hívni karácsonykor, 42 százaléknak van azonban olyan hozzátartozója vagy ismerőse (jellemzően távolabbi rokonok; barátok; szülők; nagy-, illetve dédszülők), akik még mindig ragaszkodnak a vezetékes telefonhoz, így velük ebben az időszakban is kizárólag így szokták tartani a kapcsolatot. Ennek főbb okai, hogy az illetőnek nincs más elérhetősége, a vezetékes telefont szokták meg, valamint hogy ez a legolcsóbb.

A vezetékes telefont és az e-mailt kapcsolattartásra használók aránya az életkor előrehaladtával folyamatosan nő, a chat esetében pedig éppen fordított a helyzet. Ugyanakkor a mobilhívás, az SMS, az internetes telefonálás és a közösségi média használata esetében nincs lényeges különbség a korcsoportok között, a fiatalok, a középkorúak és az idősebbek is közel azonos arányban használják ezeket a karácsonyi időszakban kapcsolattartásra szeretteikkel, barátaikkal, – állapítja meg az eNET piackutató karácsonyra vonatkozó kutatása.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik