Mint a múlt héten megírtuk: becslések szerint legalább nettó 5-5 milliárd forint extra árbevételre számíthat a TV2 és az RTL Magyarország az idén júliusban bevezetett műsordíjnak (vagy más néven programdíjnak) köszönhetően. A legújabb fejlemény, hogy Kolosi Péter, az RTL Magyarország programigazgató vezérigazgató-helyettese a Marketing&Media szaklapban most megjelent interjúban ennek kapcsán elárulta, mire fordítja majd a médiavállalat a reklámbevételeken felül beérkező plusz pénzt, illetve jogi lépéseket helyezett kilátásba a műsordíjat nem fizető, az RTL műsorait emiatt jogellenesen továbbító műsorterjesztőkkel szemben.
Csökkentek a reklámbevételek, ezért jön jól a műsordíj
Kolosi azt közölte a lappal, hogy az elmúlt nyolc évben folyamatosan csökkent a reklámpiac, illetve az fragmentálódott (vagyis a bevételeken több csatorna osztozik), “ezért is üdvözöltük, hogy lehetővé vált az RTL Klub után is műsordíjat szedni”. Kolosi szerint így a jövőben is biztosítottá válhat, hogy az RTL Klub továbbra is sugározzon nagyszabású műsorokat. A programigazgató ilyennek nevezte meg a Nyerő párost, a Kicsi óriásokat, az X-Faktort és a Válótársakat, valamint hozzátette, hogy a műsordíjnak köszönhetően kerülhet képernyőre az új helyi gyártású műsoruk. (Az interjúban Kolosi nem nevezte meg, de a múlt hét óta már tudható, hogy A mi kis falunk címmel indítanak fikciós tévésorozatot, melynek előzetese itt látható.)
Az interjúban szóba került az is, hogy az RTL Magyarország megállapodott a UPC-vel és a Invitellel a műsordíjak mértékéről. Kolosi több szolgáltatót a beszélgetésben nem nevezett meg, de hangsúlyozta, hogy a kábelszolgáltatók legnagyobb részével már ugyancsak megállapodtak. (A 24.hu információi ennek egyébként némiképp ellentmondanak, mivel tudomásunk szerint a legnagyobbak közül például még a Magyar Telekommal is várat magára a megállapodás, a DIGI pedig néma maradt, amikor a műsordíjjal kapcsolatos megállapodásról kérdeztük őket néhány napja.)
A jog eszközével lépnek fel a műsordíjat nem fizető műsorterjesztők ellen
Az interjúban szóba került az is, hogy azok a szolgáltatók, amelyek nem kötnek új szerződést, meddig továbbíthatják az RTL Klub műsorát. Erre a vezérigazgató-helyettes azt válaszolta, hogy az RTL Klub 2016. július 1-jétől kizárólag műsordíj ellenében, az ÁSZF-ben foglaltak betartásával terjeszthető. Azoknak a szolgáltatóknak, amelyek szerződést egyáltalán nem kötnek, de az RTL Klub csatorna műsorát az előfizetőkhöz továbbítják, havi 294 forint+áfa lesz a műsordíj előfizetésenként.
(Kiemelt kép: Kolosi Péter. Fotó: Berecz Valter, 24.hu)