Összeolvasztaná két nagy portálját, az Origo-t és a VS.hu-t a New Wave – írja a Népszabadság egymástól független, meg nem nevezett piaci és szakmai forrásokra hivatkozva. A lap szerint az egyesítést követően Magyarország legnagyobb online tartalom-előállító orgánuma jönne létre, ám a forrásaik azt is mondták, hogy a párhuzamosságok megszüntetését is tervezi a tulajdonos, amely viszont az integráció folyamatában a szerkesztőségek és háttérrészlegek méretének csökkentését is jelentheti.
Az újság kereste az ügyben Száraz Istvánt, az Origo Media Zrt.-t a Magyar Telekomtól tavaly decemberben 4,2 milliárd forintért megvásároló New Wave Media Kft. ügyvezetőjét, aki egyben az Origo Media Zrt. vezérigazgatója is, de nem kaptak konkrét választ arra, hogy mikorra tervezik az integrációt, a szerkesztőségeket vagy a termékeket érinti-e az , illetve közös irányítás alá kerül-e a VS.hu és az Origo. Feltették azt a kérdést is, hogy terveznek-e létszámleépítést. Száraz István viszont nem kommentálta az újság értesüléseit, mindössze annyit mondott, hogy jelenleg zajlik az Origo működésének átvilágítása, s ezt követően döntenek bármilyen átalakításról.
Száraz István egyébként február elején már beszámolt arról egy lapinterjúban, hogy mire lehet számítani az Origo-felvásárlás után. Az mmonline-nak adott interjúban a létszámcsökkentéssel, illetve egy lehetséges főszerkesztőváltással kapcsolatban ugyanakkor kitérő jellegű választ adott:
“Egy szervezet alapos megismeréséhez idő kell, csak a közös munka során szerzett tapasztalatok bázisán hozhatunk majd jó döntéseket. Nem fogunk kapkodni, ezt remélem azok is elfogadják, akik azt várták, hogy a nagytakarítás lesz az első lépés. A stabilitás, a működőképesség megőrzése prioritás. Az értékesítéshez ebben az évben nem nyúlunk, ami azt jelenti, hogy 2016-ban a CM Sales felel majd a VS.hu hírportál desktop és mobil hirdetési felületeinek értékesítéséért, a kategóriájukban piacvezető Welove termékek – welovebudapest.com és welovebalaton.hu – reklámjait pedig továbbra is az Evomédia árulja. A Köpönyeg.hu folytatja sikeres együttműködését a CM Sales-szel. Az Origo portfólió és az Adnetwork hálózat értékesítésének módja sem változik, az ügyfelekkel továbbra is az Origo Adhouse munkatársai tartják a kapcsolatot.”
Ami az Origo-portál és a VS.hu közötti kapcsolatot illeti, Száraz akkor azt mondta, hogy a VS.hu az Origótól több szempontból is különböző brand,
“úgy látom, hogy mindkét médiumnak helye van a portfóliónkban. Az Origo gyors reagálású, a híreket fókuszpontba helyező portál, a VS.hu specifikuma pedig elsősorban a dizájn-tudatos, digitális tartalmak. Bár két, hangvételben hasonló termékről beszélünk, üzleti szempontból így inkább kiegészítik egymást, mintsem versenytársak lennének. A szerkesztőségek, a tartalomfejlesztés továbbra is egymástól függetlenül működnek majd, de ettől még a tartalmi integrációnak lehet mozgástere. Az Origo egyébként idén ünnepli 18 éves születésnapját, nevét szinte mindenki ismeri, ezt vétek lenne nem kihasználnunk”.
Kis cég kebelezte be a nagyot
Az Origo Media Zrt.-t megvásárló New Wave Media Kft. a cégjegyzék adatai alapján 2014 áprilisában jött létre, mindössze 3 millió forintos alaptőkével. A kkv a 2014-es tört üzleti évben a cégbíróságnak benyújtott eredménykimutatás alapján 6 millió forint mérleg szerinti eredményt tudott elérni. A vállalkozás legnagyobb tulajdonosa egy csehországi vállalkozás, a BAWACO INVEST S. R. O. Ezt a cseh céget Matolcsy György jegybankelnök milliárdos unokatestvérének, Szemerey Tamásnak a vállalkozásaként emlegetik a sajtóban. Szemerey egyébként 11 milliárd forint körüli becsült magánvagyonnal rendelkezik. A New Wave Media másik tulajdonosa a We Love Budapestet is alapító Száraz István, aki a Drycom Informatikai Tanácsadó Kft. nevű cégén keresztül szállt be annak idején a VS.hu-t működtető vállalkozásba.
A New Wave Media tavaly december végén jelentette be, hogy 13,2 millió euróért, vagyis körülbelül 4,2 milliárd forintért megvásárolja a Magyar Telekomtól az Origo Media Zrt.-t. A cég eladására kiírt tender utolsó körébe a New Wave-en kívül a CEMP (többek között az Index.hu és az InfoRádió tulajdonosa), a Central Médiacsoport (ide tartozik a 24.hu-n kívül például a Nők Lapja), valamint Gattyán György cége, a Docler Media került be.
Hitelből vásároltak, “szinte bármennyit megadtak volna”
Varga Zoltán, a Central Médiacsoport vezérigazgatója korábban azt nyilatkozta a 24.hu-nak, hogy a New Wave Media láthatóan szinte bármekkora pénzt kész lett volna megadni, hogy megvásárolja az amúgy évek óta veszteséges Origo Media-t. “Úgy láttuk, hogy bármekkora árat mondunk, úgyis fölénk licitálnak, úgyhogy egy idő után elengedtük” – nyilatkozta Varga Zoltán.
Mint időközben kiderült, az Origo-t megvásárló cég korábban hitelt kapott egy Matolcsyék által szanált banktól.