Nemzetközi elemzések (ComScore, ANA/WhiteOps, ABC/IAB Europe, Distil Networks) szerint a globális webes “látogatói” forgalom nagyobbik része nem emberi felhasználóktól, hanem úgynevezett robotoktól vagy más néven botoktól származik. Ezek a manipulált böngészők egyfelől tartalmat indexálnak és adatbányásznak, másrészről olyan ártalmas műveleteket is végezhetnek mint a tartalomlopás vagy a negatív SEO. A leggyakoribb esetekben azonban a bothálózatok forgalmi vagy hirdetési csalási tevékenységet folytatnak. A csaló robotok által generált hirdetési tartalmak, és a hamis statisztikák óriási károkat okoznak a hirdetőknek és egyébként a tisztességes módszerekkel dolgozó online médiatulajdonoknak is.
Vértes Balázs, a forgalmi és hirdetési visszaélések kiszűrésével és visszaszorításával 2014 óta foglalkozó Enbrite.ly nemzetközi üzletfejlesztési vezetője szerint a magyar piac európai összehasonlításban szerencsére egyelőre még kevésbé érintett technológiai típusú forgalmi és hirdetési visszaélésekben,
viszont a jelenség Magyarországon is észlelhető, főleg a külföldről érkező forgalomban találunk rendszeresen nagyobb mennyiségű botot. Ausztriai méréseinkben viszont a nem emberi forgalom aránya sok esetben meghaladja a 10 százalékot. Súlyosabb azonban, hogy egyes kampányokban felderítettünk már 50 százalék körüli, német eredetű aktív csalást is.”
Sopov István, az Adaptive Media ügyvezetője arról beszélt, hogy a sales house-uk prémium stratégiája szempontjából elengedhetetlen, hogy minden rendelkezésre álló eszközt igénybe vegyenek az általuk értékesített online médiaportfólió minőségének garantálása érdekében.
“Az Enbrite.ly eddigi mérései igazolják, hogy a ránk jellemző szelektív portfólió-építéssel kellően alacsonyan tartható a hirdetői szempontból értéktelen forgalom aránya. Az analízis ugyanakkor lehetővé teszi, hogy új szempontok szerint is értékeljük a kiadványokat, és elébe menjünk a várható problémáknak.”
“A magyar mérési eredményeink – a kisebb piaci kitettség ellenére – összhangban vannak az Európa más országaiban szerzett tapasztalatainkkal” – jellemezte a piaci helyzetet Vértes Balázs.
“A kérdésben leginkább a forgalmuk nagy részét közösségi platformokról és híraggregátoroktól szerző kiadványok érintettek. Érdekes felfedezés volt az Adaptive-os mérésben, hogy minden jel szerint egy nemzetközi cég maga is robotokkal követte a magyar leányvállalatának kampányát. A kampányidőszakban abnormálisan magas forgalmat mértünk az illető hirdető anyaországából, és a forgalom nagy része nem emberi eredetűnek bizonyult
– tette hozzá a szakember.